بان کی مون: 'آزمایش‌های موشکی ایران با روح سازنده برجام سازگار نیست'

بان کی مون: 'آزمایش‌های موشکی ایران با روح سازنده برجام سازگار نیست'
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در یک گزارش ‘محرمانه’ خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت گفته است که آزمایش‌ موشک‌های بالستیک ایران با روح سازنده توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی سازگار نیست. با این حال، وی تصمیم درباره اینکه آیا این آزمایش‌ها نقض قطعنامه سازمان ملل به شمار می‌رود یا نه را امری مربوط به شورای امنیت دانسته است.

رویترز می‌گوید به نسخه‌ای از این گزارش محرمانه دست یافته است. گزارشگر این خبرگزاری معتقد است که سخنان بان کی مون، احتمال وضع دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را تضعیف می‌کند.

Iran missile tests 'not consistent' with nuclear deal spirit: U.N. report https://t.co/Xs1YkSkSJDpic.twitter.com/9JZcTdt9Su

— Reuters World (@ReutersWorld) July 8, 2016

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران در واکنش به انتشار این گزارش اظهار امیدواری کرده که «خبر رویترز مطابق واقعیت نباشد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مقام مسئول که نامش فاش نشده است، «به آقای بان‌کی مون توصیه کرد… که یک گزارش منصفانه و واقع‌بینانه در مورد کوتاهی آمریکا در عمل به تعهدات برجامی خود… ارائه کند.»

در پی گزارش‌های مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای مفاد برجام از سوی ایران، بسیاری از تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور لغو شده است. با این حال، تحریم‌ها و محدودیت‌های شورای امنیت درباره فروش سلاح به ایران کماکان پابرجا است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران را از توسعه موشک‌هایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، منع می‌کند. برخی دولت‌ها معتقدند که آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور، نقض این قطعنامه است؛ تهران ارتباط برنامه موشکی و آزمایش موشک‌های بالستیک خود با تسلیحات هسته‌ای را به شدت تکذیب می‌کند. به گزارش رویترز، دبیرکل سازمان ملل متحد در بخشی از این ‘گزارش‘، پاسخ به نامه ماه مارس ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره مانورهای موشکی ایران را داده است. این چهار کشور شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای، در نامه‌ای به بان کی مون، موشک‌های بالستیک آزمایش شده از سوی ایران را قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای توصیف کرده و خواستار پاسخ متناسب شورای امنیت به آن شده بودند. دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که با توجه به توان بالقوه تنش‌آفرینی این موشک‌ها در منطقه از ایران خواسته است تا چنین رزمایش‌هایی را متوقف کند.

Iran says U.N. report on its ballistic missile tests 'unrealistic' https://t.co/dIPl4WHvtH

— Reuters Iran (@ReutersIran) 8 juillet 2016

آقای بان همچنین نسبت به محموله سلاح کشف شده در دریای عمان – محموله‌ای که آمریکا می‌گوید از ایران و احتمالا به مقصد یمن حرکت می‌کرده- ابراز نگرانی کرده است. ایران هرگونه ارسال سلاح برای شورشیان در یمن را تکذیب می‌کند. دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که کماکان در حال بررسی گزارش‌های ارسال شده از سوی ایران و آمریکا در این مورد است و در صورت نیاز، گزارشی به شورای امنیت ارسال خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش ایران از طراحی «بومی» و تولید «انبوه» دستاوردهای جدید نظامی خبر داد

ایران بدنبال محکومیت تروئیکای اروپایی: سیمرغ همزمان سه ماهواره را وارد مدار کرد

چهارمین سالگرد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی؛ از روایت تازه حامد اسماعیلیون تا آزادی متهم ردیف اول