تین چائو، متحد نزدیک آنگ سان سوچی رییس جمهوری میانمار شد

تین چائو، متحد نزدیک آنگ سان سوچی رییس جمهوری میانمار شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پارلمان میانمار تین چائو، یکی از متحدان آنگ سان سو چی را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد. این برای اولین بار در چند دهه گذشته است که یک

آگهی

پارلمان میانمار تین چائو، یکی از متحدان آنگ سان سو چی را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد. این برای اولین بار در چند دهه گذشته است که یک غیرنظامی رئیس حکومت میانمار (برمه سابق) می شود.

در انتخابات چهار ماه قبل حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سو چی که مخالف دولت پیشین بود، با کسب اکثریت آرا را در پارلمان توانست نامزد خود را برای مقام ریاست جمهوری معرفی کند. این انتخابات از دید بسیاری از تحلیلگران، اولین انتخابات آزاد نیم قرن گذشته در میانمار محسوب می شد.

تین چائو پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوری می گوید: «این مهربانی و عشق مردم است که نصیب من شده است. این پیروزی برای مردم است و البته برای آنگ سان سو چی.»

آنگ سان سو چی، به دلیل این که در گذشته با یک تبعه خارجی ازدواج کرده بود، طبق قانون اساسی نمی توانست به عنوان نامزد این مقام معرفی شود. او در جلسه انتخاب رئیس جمهوری جزء اولین نماینده های پارلمان بود که به رئیس جمهوری منتخب رای داد. همسر او که یک بریتانیایی بود سالهاست که درگذشته است.

دو نامزد دیگر مقام ریاست جمهوری، به عنوان معاونان رئیس جمهوری فعالیت خواهند کرد.

آنگ سان سو چی پنج سال قبل پس از حدود پانزده سال از حبس خانگی آزاد شد. آزادی خانم سو چی و بازگشت او به سیاست میانمار پس از آن ممکن شد که نظامیان بعد از حدود پنجاه سال، قدرت را واگذار کردند و اجازه دادند که انتخاباتی آزاد برگزار شود. با وجود حاکمیت یک دولت غیرنظامی از حدود پنج سال قبل، نظامیان همچنان از قدرت زیادی برخوردار هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میانمار با پیشی‌گرفتن از افغانستان به بزرگترین تولید کننده تریاک جهان تبدیل شد

رئیسی برای دیدار با پوتین به مسکو می‌رود

از همه جا رانده؛ ۲۵۰ پناهجوی روهینگیایی به مقصد نرسیده به دریا عودت شدند