گسترش روابط اقتصادی ایران با ایتالیا و فرانسه

گسترش روابط اقتصادی ایران با ایتالیا و فرانسه
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توسعه و گسترش روابط اقتصادی و مبادلات تجاری-بازرگانی بین ایران، ایتالیا و فرانسه مهمترین هدف سفر چهار روزه حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به این دو

آگهی

توسعه و گسترش روابط اقتصادی و مبادلات تجاری-بازرگانی بین ایران، ایتالیا و فرانسه مهمترین هدف سفر چهار روزه حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به این دو کشور مهم اروپایی را تشکیل می دهد.

این اولین سفر اروپایی رییس جمهوری ایران پس از لغو تحریمهای بین المللی علیه این کشور است. یک هیات بزرگ اقتصادی ۱۲۰ نفره رییس جمهوری ایران را همراهی می کنند.

روابط تجاری بازرگانی ایران و ایتالیا

براساس گزارشها ایتالیا و ایران قراردادهای تجاری بازرگانی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو به امضاء رسانده اند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران می گوید: «بنابراین ما آماده جذب سرمایه و جذب فن آوری و بازار صادراتی مشترک هستیم.»

پیش از این نیز ایتالیا یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران محسوب می شد. حجم مبادلات تجاری بازرگانی دو کشور پیش از اعمال تحریمهای بین المللی علیه ایران، هفت میلیارد یورو در سال بوده است.

پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا درباره روابط کشورش با ایران گفت: «ما همواره روابط خوبی را با ایران حفظ کرده ایم. امروز واقعا نمی توان از بازگشت ایتالیا به ایران سخن گفت زیرا موسسات و شرکتهای ما این کشور را ترک نکرده بودند.»

به گزارش خبرگزاری «مهر» ایران و ایتالیا در حوزه های حمل و نقل، راه آهن، آموزشی، پزشکی، بازرگانی، ایمنی، همکاریهای بندری، کشاورزی، قرنطینه و حفظ نباتات، پزشکی و دارویی نیز چهارده سند همکاری امضاء کرده اند.

ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا نیز در ماههای آینده برای توسعه بیشتر روابط اقتصادی با ایران به تهران سفر خواهد کرد.

سفر روحانی به فرانسه

رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه در ادامه سفر خود به فرانسه می رود. وی در این سفر با فرانسوا اولاند، رییس جمهوری این کشور دیدار خواهد کرد. در این سفر قراردادهای تجاری- بازرگانی مهمی را با مقامات و شرکتهای فرانسوی منعقد خواهد شد.

امضای قرارداد خرید ۱۱۴ فروند هواپیما از شرکت «ایرباس» به ارزش ۱۸.۵ میلیارد یورو از جمله مهمترین دستاورد این سفر خواهد بود.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن تایید خبر خرید هواپیما از کمپانی ایرباس، از نیاز ناوگان هوایی این کشور به حدود ۵۰۰ فروند هواپیما خبر داده است. به گزارش روزنامه اقتصادی فرانسوی «لاتریبون» به نقل از عباس آخوندی، در حال حاضر تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی ایران به رقم ۲۵۶ فروند می رسد. از این رقم تنها ۱۵۰ فروند قابلیت استفاده و بهره برداری دارند.

براساس گزارشها شرکتهای فرانسوی قراردادهایی برای توسعه و اداره فرودگاههای ایران با مقامات این کشور منعقد خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده