ایران نگران کاهش بیشتر قیمت نفت نیست

ایران نگران کاهش بیشتر قیمت نفت نیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با برچیده شدن تحریمهای هسته ای علیه ایران، این کشور که زمانی یکی از اصلی ترین کشورهای صادرکننده نفت جهان بود بار دیگر فرصت حضور در این بازار را پیدا

آگهی

با برچیده شدن تحریمهای هسته ای علیه ایران، این کشور که زمانی یکی از اصلی ترین کشورهای صادرکننده نفت جهان بود بار دیگر فرصت حضور در این بازار را پیدا کرده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که ورود جدی تر ایران به بازار نفت که همین حالا هم اشباع شده است، باعث ایجاد شکاف بیشتر بین عرضه و تقاضا خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران پس از اعلام رفع تحریمها دستور افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه ای نفت را صادر کرد.

امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران می گوید: «شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز به صادراتش اضافه کند و در عرض چند ماه آینده این را به یک میلیون برساند.»

این در حالی است که بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم های هسته ای ایران، قیمت نفت به پایین ترین سطح خود در دوازده سال گذشته رسید.

با توجه به این که عربستان و کشورهای اصلی صادرکننده نفت گفته اند که صادرات نفت خود را کاهش نخواهند داد، این انتظار وجود دارد که سقوط قیمت نفت ادامه پیدا کند. اما وزیر نفت ایران نگران این مساله نیست.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می گوید: «[بازار نفت] در ماههای آتی برگشت ایران را در خودش منظور کرده است و از طریق برگشت ایران به بازار در آینده در ماه های آتی، آثار خودش را در قیمت حال هم گذاشته است. ما نباید نگران قیمت باشیم. آنهایی که تولید خیلی زیاد کردند و از نبود ایران خیلی استفاده کردند باید نگران قیمت باشند.»

دولت ایران پس از نهایی شدن رفع تحریمها، تلاش برای جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت را آغاز کرد. یکی از چالشهای ایران، جبران خسارتهایی است که به دلیل غیبت شرکتهای خارجی، به منابع نفت و گاز این کشور وارد شده است.

علی پاکزاد، کارشناس مسائل اقتصادی، می گوید: «الان چیزی که برای افزایش ورود به بازار خواهیم داشت، در افزایش صادرات، از محل ذخیره سازی هایی است که شکل گرفته است. افزایش تولید و بحث سرمایه گذاری، جبران ضربات و مشکلاتی که برای مخازن ما طی این سالها پیش آمده است، جزء اولویتهاست که می تواند اولویت خوبی برای سرمایه گذاران خارجی باشد این یک دوره بلند مدت خواهد بود.»

جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز می گوید: «با برداشته شدن تحریمها، بازار ایران به فضایی جذاب برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است. اما حالا که مشکل تحریمها مطرح نیست، تنگناهای داخلی اقتصادی ایران، مانع عمده بر سر همکاریهای سازنده با موسسات و شرکتهای بین المللی و رونق اقتصاد داخلی خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود