تبعات افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بر اقتصاد جهان

تبعات افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بر اقتصاد جهان
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در پایان نشست دو روزه خود در واشنگتن نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی این نهاد اتخاذ تصمیم

آگهی

سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در پایان نشست دو روزه خود در واشنگتن نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی این نهاد اتخاذ تصمیم کردند.

بنابراین بر روی افزایش ۰.۲۵ درصدی این نرخ و رساندن آن به رقم بین ۰.۲۵ تا نیم درصد توافق حاصل شده است. این نرخ از ۵.۲۵ درصد در سال ۲۰۰۷ به حدود ۰.۱۰ درصد تا پیش از نشست پانزدهم و شانزدهم دسامبر سال ۲۰۱۵ تنزل یافته بود. کمیته سیاست پولی تصریح کرده تا پایان سال ۲۰۱۶ به تدریج این نرخ بهره افزایش داشته باشد.

جانت یلن با شرکت در یک کنفرانس خبری درباره این تصمیم گفت: «این تصمیم به یک دوره استثنایی هفت ساله که طی آن نرخ بهره بانک مرکزی نزدیک به عدد صفر بود پایان بخشید. برای تقویت اوضاع اقتصادی و عبور از بدترین بحران اقتصادی و رکود، این نرخ بهره در این حد حفظ شده بود. اکنون کمیته سیاست پولی نسبت به ظرفیت اقتصادی کشور برای تقویت بیشتر خود خوشبین است.»

بانک مرکزی آمریکا بویژه پس از آغاز بحران اقتصادی برای تقویت بنیه اقتصادی کشور مرتبا نرخ بهره خود را کاهش داد. منشاء این بحران اعطای وسیع وامهای دارای ریسک در ایالات متحده بوده است. دامنه این بحران خصوصا پس از ورشکستگی بانک بزرگ «لمن برادرز» در سال ۲۰۰۸ به تدریج گسترش یافت و بحران اقتصادی به همه دنیا سرایت کرد.

سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده برای مقابله با این روند علاوه بر کاهش نرخ بهره تدابیر دیگری از جمله اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی و تزریق پول به بدنه اقتصادی کشور را در دستور کار قرار دادند.

اکنون باید دید تغییر جهت سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا از طریق افزایش نرخ بهره چه تبعاتی برای اقتصاد این کشور و دنیا خواهد داشت.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نشان دهنده اعتماد این نهاد به اوضاع اقتصادی این کشور است. اما خارج از ایالات متحده این تغییر و تحول چگونه ارزیابی می شود؟ در این رابطه یورونیوز با کرگ ارلام، تحلیلگر بازارهای مالی در لندن گفتگو کرده است.

یورونیوز: تا به این لحضه شاهد واکنش مثبت بازارهای مالی بودیم فکر می کنید آیا این روند ادامه داشته باشد؟

کرگ ارلام: «فکر می کنم ادامه داشته باشد. بازارهای مالی نیز از این افزایش نرخ بهره استقبال کرده اند. افزایش تدریجی این نرخ برای جلوگیری از آشفتگی در بازار و مقابله با کندی روند رشد اقتصادی ایالات متحده ضرروی است. بازارها نشان دادند که از تصمیم سیاستگذاران بانک مرکزی حمایت می کنند. مطرح شدن افزایش نرخ بهره غیرقابل اجتناب بود. زیرا نرخ بیکاری به رقم ۵ درصد رسیده و اشتغالزایی در آمریکا روندی صعودی به خود گرفته است. در نتیجه این بهترین زمان برای این افزایش بوده است. این اقدام ترید را که در سال جاری بر روی بازارهای مالی سایه افکنده بود از بین برده است.»

یورونیوز: فکر می کنید این افزایش نرخ بهره چه تبعاتی برای اقتصاد اروپا و حوزه پولی یورو داشته باشد؟

کرگ ارلام: «در حال حاضر حوزه پولی یورو برای سرمایه گذاران جاذبه دارد. فکر می کنم واقعا این منطقه در انتهای تونل قرار گرفته است. حجم گسترده برنامه حمایتی بانک مرکزی اروپا و تحول در سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا حوزه پولی یورو را به منطقه ای مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. بازارهای بورس از برنامه حمایتی بانک مرکزی آمریکا سود زیادی بردند اکنون با تبیین سیاستهای پولی سختگیرانه می توان ورود پول و سرمایه به حوزه پولی یورو را متصور شد. همانطور که گفتم در بهترین زمان قرار داریم زیرا اوضاع اقتصادی در حوزه پولی یورو بهبود می یابد. همه مشکلات مربوط به یونان، ایتالیا و اسپانیا نیز در حال حل شدن است.»

یورونیوز: آیا تصمیم بانک مرکزی آمریکا خبری بدی برای بازار قدرتهای نوظهور اقتصادی محسوب می شود؟

کرگ ارلام: «بازارهای قدرتهای نوظهور اقتصادی این تصمیم را در محاسبات خود لحاظ کرده اند. در ماه اوت شاهد آشفتگی زیادی در این بازارها بودیم امری که موجب شد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را در ماه سپتامبر افزایش ندهد. فکر می کنم بازار قدرتهای نوظهور اقتصادی به تدریج این تحول را وارد محسبات خود کرده است. اکنون برخی کشورها مانند برزیل با داشتن بدهی های زیاد به دلار، رکود اقتصادی و کسری بودجه بالا نسبت به این افزایش نرخ بهره حساسیت بیشتری دارند. اما اعتقاد دارم بیشتر کشورهایی که در ردیف قدرتهای نوظهور اقتصادی هستند انعطاف پذیری بیشتری به این تغییر نرخ بهره داشته باشند. بازارهای بورس اکثر این کشورها از این تصمیم بانک مرکزی آمریکا استقبال کرده اند.»

یورونیوز: ایالات متحده منشاء بحران اقتصادی در دنیا معرفی شده است. آیا اکنون این کشور می تواند منشاء بهبود اوضاع اقتصادی در دنیا شود؟

کرگ ارلام: «بله آمریکا واقعا منشاء بحران اقتصادی در دنیا بود. در این زمان به اقتصاد کشور آسیب فراوانی رسید. اما آمریکا اولین کشوری هم بود که برای مقابله با این بحران اقدام کرد و همواره بدنبال راه حلی برای عبور از آن بود. در ابتدا آمریکا متحمل سختی زیادی شد اما امروز از نتیجه مثبت تصمیمات مناسب گذشته بهره مند می شوند. اما کشورهای دیگر اندکی تاخیر دارند. بریتانیا برای اولین افزایش نرخ بهره خود شش ماه تاخیر خواهد داشت و حوزه پولی یورو دو سال. اما اعتقاد دارم اقتصاد قوی آمریکا برای اقتصاد دنیا منفعت داشته باشد. اگر قدرتمندترین اقتصاد دنیا اوضاع مطلوبی داشته باشد همه دنیا از این وضعیت بهره می جوید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده