کاهش ارزش پوند مصر و رسیدن دلار به "صلیب مرگ"

کاهش ارزش پوند مصر و رسیدن دلار به "صلیب مرگ"
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به مجله بازرگانی خاورمیانه خوش آمدید. در این برنامه نخست به کاهش بهای پوند مصر می پردازیم و سپس رسیدن دلار به نقطه بحرانیِ موسوم به “صلیب مرگ” را

آگهی

به مجله بازرگانی خاورمیانه خوش آمدید. در این برنامه نخست به کاهش بهای پوند مصر می پردازیم و سپس رسیدن دلار به نقطه بحرانیِ موسوم به “صلیب مرگ” را بررسی می کنیم. بانک مرکزی مصر با توجه به کمبود منابع دلاری به شدت از کاهش ارزش پول رایج این کشور دفاع می کند. دوبار اٌفت قیمت پوند مصر در یک هفته، دو بحث را پدید آورده است. گروهی می گویند که این حرکتی است برای جذب سرمایه گذاران خارجی و گروهی دیگر آن را مانعی برای واردات کالاهی اساسی می دانند. بیایید نگاهی به ماجرا بیاندازیم.

ارزش پوند مصر در هفته گذشته دوبار پیاپی کاهش پیدا کرد. بانک مرکزی مصر که روز پنجشنبه یک دهم از ارزش پول این کشور در برابر دلار کاسته بود، روز یکشنبه نیز یک دهم دیگر از بهای پوند مصر کم کرد تا ارزش برابری این پول از ۷.۷۳ به ۹.۹۳ پوند در برابر هر یک دلار برسد.

دولت مصر تصمیم دارد سرمایه گذاران خارجی را تشویق کرده و گردشگری این کشور را نیز احیا کند. اما کاهش ارزش پول با توجه به گرانی غذا، سوخت و واردات بر زندگی روزانه مردم این کشور تأثیر گذاشته است. وزیر دارایی مصر اعلام کرده است که دولت مصر در حالیکه با بازار سیاه ارز مبارزه می کند، می تواند از یک وام سه میلیارد دلاری برای تقویت بودجه کشور بهره مند شود. ذخیره ارزی این کشور که پیش از جنبشهای داخلی در سال ۲۰۱۱ ، ۳۶ میلیون دلار بود، تا ماه سپتامبر گذشته به نزدیک ۱۶ میلیون دلار رسید.

برای آگاهی بیشتر درباره کاهش شاخص دلار و پوند مصر، نظر نورالدین الحموری، کارشناس ارشد بازرهای مالی در ابوظبی را جویا شدیم.

یورونیوز: با توجه به بحران ارزِ خارجی در مصر، تصمیم به کاهش ارزش پوند چقدر مفید است؟

نورالدین الحموری: «خیلی زود است که بتوان گفت مصر دچار یک بحران (ارزی) واقعی است. به هر حال بانک مرکزی مصر هم مثل بانک مرکزی دیگر کشورهاست که برای تقویت اقتصادشان به وسیله افزایش صادرات و کنترل تورم، ارزش پولشان را کاهش دادند. مصر در وضعیت فعلی به خصوص بعد از چند سالی بی ثباتی و عدم قطعیت، هنوز ثبات دارد. بنابراین معتقدیم که این گام سازنده ای است و می تواند در میان مدت مؤثر باشد، و فراموش نکنیم که کُندی رشد اقتصادِ جهانی همچنان تأثیری منفی بر اقتصاد مصر دارد.»

یورونیوز: این کار چه تأثیری بر بازار بورس مصر دارد؟

نورالدین الحموری: «شاخص EGX30 هنوز تحت فشار سقوط جهانی ارزش سهام است. فکر نمی کنیم که تصمیم بانک مرکزی هم خبر خوبی برای بازار باشد، بخصوص وقتی هنوز عدم قطعیت بر ارزش جهانی سهام حاکم است، وانگهی، کاهش ارزش پوند مصر با توجه به کُندی رشد اقتصاد جهانی، خبر خوشی برای درآمدهای شرکت های بزرگ نیست.»

رسیدن شاخص دلار به نقطه “ صلیب مرگ”

ارزش دلار ایالات متحده هفته گذشته در برابر ارزهای جهانی کاهش یافت، حالا شاخص دلار در خطر رسیدن به نقطه “ صلیب مرگ” قرار دارد. هفته گذشته بهای دلار دچار افتی شد که از دوشنبه سیاه به این سو بی سابقه بوده است. دلیل این افت، داده های منفی ایالات متحده و برآورده نشدن انتظار افزایش نرخ بهره در سال جاری ذکر می شود.

http://www.euronews.com/media/download/articlepix/bme-currencies-vs-dollar-191015.jpg

ارزش برابری دلار آمریکا در برابر دلار نیوزلند ۶.۳۹ درصد، در برابر لیره استرلینگ ۲.۰۳ درصد و در برابر یورو و ۱.۳۷ درصد و ۰.۳۷ درصد دربرابر ین ژاپن کاهش یافت. تحلیلگران هشدار داده اند که سقوط شدید ارزش دلار با توجه به رسیدن آن به نقطه موسوم به “ صلیب مرگ” می تواند همچنان ادامه پیدا کند.

نظر نورالدین الحموری را در این باره نیز جویا شدیم.

یورونیوز: هفته گذشته شاهد تشکیل “ صلیب مرگ” در شاخص دلار بودیم، آیا این می تواند خبر خوشی برای بازار بورس باشد؟

نورالدین الحموری: «پدیده “صلیب مرگ” هر چندسال یکبار روی می دهد. و بسیار نادر است. این پدیده زمانی روی می دهد که خط میانگین رشد دلار در پنجاه روز، خط میانگین رشد آن در دویست روز را قطع کند. کاهش ارزش دلار در هفته گذشته تأثیر شدیدی بر ارزش سهام جهانی و بخصوص سهام ایالات متحده بر جا گذاشت. به هرحال نگرانی فعلی ما اعلام درآمد شرکت های بزرگ است که کمتر از انتظار بوده است. افزون بر این، ای اس پی، (یا درآمد نسبت به سهم) منفی پنج درصد کاهش داشته است و درآمد بسیاری از بانکها در مقایسه با سه ماهه گذشته نومیدکننده بوده است. بنابراین اگر پیشبینی درآمد شرکتهای بزرگ همچنان نومید کننده باشد ممکن است رابطه بین دلار و سهام ایالات متحده همچنان در یک راستا بماند.»

یورونیوز: حالا در مورد شاخص دلار باید نگران چه رقمی بود؟

نورالدین الحموری: «در هفته های آینده، سرمایه گذاران باید مراقب رسیدن به رقم ۹۴ در نمودار شاخص دلار آمریکا باشند، رسیدن اُفت نمودار به این نقطه می تواند به سقوطهای دیگر بیانجامد یعنی سقوطی مانند سقوط دوشنبه سیاه که در آن این رقم به ۹۳.۳۰ رسید. بعلاوه چنین شکافی می تواند راه را برای اُفتهای کوتاه مدت و میان مدت بعدی هموار کند.»

آگهی

می توانید نظرات خود را درباره این برنامه در صفحات شبکه های اجتماعی این برنامه با ما در میان بگذارید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایرلند سکه های یک و دو سنتی را از چرخه پولی خارج می کند

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا