بورس های جهان روز سختی را پشت سرگذاشتند

بورس های جهان روز سختی را پشت سرگذاشتند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بورس های شانگهای و توکیو دوشنبه روز سیاهی را پشت سر گذاشتند. شاخص بورس شانگهای که یکی از مهمترین بازارهای مالی آسیاست، روز دوشنبه ۸.۵ درصد افت داشت

آگهی

بورس های شانگهای و توکیو دوشنبه روز سیاهی را پشت سر گذاشتند. شاخص بورس شانگهای که یکی از مهمترین بازارهای مالی آسیاست، روز دوشنبه ۸.۵ درصد افت داشت. همین امر دیگر بازارهای مالی از جمله بورس توکیو را نیز تحت تاثیر قرار داد. شاخص های بورس توکیو در این روز ۴.۵ درصد با کاهش روبرو بود.

کارشناسان می گویند این امر ناشی از کاهش رشد اقتصادی چین است. این میزان کاهش شاخص بورس شانگهای طی سه سال گذشته بی سابقه بوده است.

مکس ولف، کارشناس بازار مالی می گوید: « در ابتدا شاهد تزلزل ارز بودیم و بعد هم دیدیم که چین، این قدرت اقتصادی بزرگ که با سرعت رشد کرده، و به نوعی تبدیل به موتور رشد اقتصاد جهانی شده بود، ناگهان از یک دلیل برای خوشبینی نسبت به بازارهای مالی، به دلیلی برای ترس و وحشت تبدیل شد. این امر موجب شکسته شدن اعتماد [به بازارهای مالی] شد که تا قبل از آن بیش از حد بود.»

شاخص های بازارهای مالی اروپا و آمریکا نیز با افت شدید مواجه بود. شاخص بورس داوجونز در زمان بازگشایی بورس وال استریت، نزدیک به چهار درصد کاهش نشان می داد. شاخص موسسۀ استاندارد اند پورز نیز ۴ درصد کاهش داشت.

بهای نفت و دلار نیز روز دوشنبه کاهش نشان می داد. دلار آمریکا ۱.۷ درصد سقوط کرد در حالیکه ارزش یورو برای نخستین بار از ابتدای سال جاری به بالاترین حد خود رسید و هر یورو به قیمت یک دلار و ۱۷ سنت فروش رفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکورد شکنی قیمت ارز در بازار ایران؛ دلار از ۶۵ هزار و ۳۰۰ تومان گذشت، یورو به مرز ۷۱ هزار تومان رسید

طلا دوباره رکورد زد؛ چرا سرمایه‌گذاران بزرگ به خرید فلز گرانبها روی آورده‌اند؟

سوئیفت پلتفرم جدیدی را برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی راه‌اندازی می‌کند