اجلاس اضطراری اتحادیه عرب در سایه پیشروی های داعش در لیبی

اجلاس اضطراری اتحادیه عرب در سایه پیشروی های داعش در لیبی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جنگ داخلی در لیبی، به رغم پی گیری مذاکرات صلح در خارج از این کشور، همچنان ادامه دارد و گروههای شبه نظامی به نبرد با یکدیگر ادامه می دهند. در عین حال،

آگهی

جنگ داخلی در لیبی، به رغم پی گیری مذاکرات صلح در خارج از این کشور، همچنان ادامه دارد و گروههای شبه نظامی به نبرد با یکدیگر ادامه می دهند. در عین حال، به تازگی نیروهای داعش هم نفوذ خود را در این کشور، و به ویژه در شهرهای بنغازی و سرت، گسترش داده اند.

سرت اولین شهر مهم لیبی است که کنترل آن به دست داعش می افتد. در جریان تازه ترین درگیریها در این شهر، ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر کشته شده اند. منابع محلی از کشته شدن ۳۰ غیرنظامی خبر می دهند. نیروهای داعش ۱۲ نفر دیگر را هم سر بریده و به صلیب کشیده اند.

در واکنش به این درگیری ها و پیشروی های اخیر داعش، اتحادیه عرب به درخواست دولت لیبی تشکیل جلسه داد. این اجلاس اضطراری در قاهره و در پاسخ به درخواست دولت لیبی برای مداخله مستقیم نظامی دولت های عرب در این کشور برگزار شد.

عبدالسلام اسماعیل، کارشناس امور سیاسی لیبی، در این باره می گوید: «کشورهای عرب به کمک قدرت های بزرگ نیاز دارند، و در این مورد نیاز آنها فوری است. کشورهای عرب در حال حاضر درگیر مسائل عراق و سوریه و یمن اند، و من فکر می کنم درخواست دولت لیبی از آنها در زمان و مکان نادرستی مطرح شده است.»

با این حال، محمد الدیری، وزیر خارجه لیبی در دیدار با نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب، بر ضرورت دریافت کمکهای فوری و مداخله مستقیم نظامی کشورهای عرب برای جلوگیری از پیشروی داعش در لیبی تاکید کرد و خواهان حفظ جان شهروندان این کشور در شهرهای تحت تصرف یا مورد تهدید این گروه شد.

محمد شیخ ابراهیم، خبرنگار یورونیوز در قاهره، می گوید: «اجلاس امروز منعکس کننده ترس روزافزون دولت های عرب از گسترش نفوذ داعش در منطقه است که تازه ترین نمونه آن هم لیبی است. دولت های عرب با ارسال پیغام های هشداردهنده از دولت های اروپایی درخواست کمک کرده اند. گروه تروریستی داعش حالا در نزدیکی سواحل اروپا حضور دارد.»

اتحادیه عرب اجلاس اضطراری خود را با صدور بیانیه ای مبنی بر حمایت دولت های عرب از دولت، ارتش، و مردم لیبی خاتمه داد. به رغم وعده های اعضای این اتحادیه برای کمک به لیبی، در شرایط فعلی چشم انداز چنین کمکی روشن نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناسان سازمان ملل از بریتانیا خواستند «عروس سابق داعش» را به کشور بازگرداند

وزارت اطلاعات ایران از دستگیری ۱۱ نفر در ارتباط با انفجارهای کرمان خبر داد

«بیتل داعشی» در بریتانیا به ۸ سال زندان محکوم شد