راه طولانی یوان برای پیوستن به سبد ارزهای جهانی

راه طولانی یوان برای پیوستن به سبد ارزهای جهانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هفته گذشته، بازار سهام چین وضعیت سختی را پشت سر گذاشت و شاخص مرکب شانگهای بشدت کاهش یافت که باعث شد بانک مرکزی چین بار دیگر نرخ بهره اصلی را کاهش

آگهی

هفته گذشته، بازار سهام چین وضعیت سختی را پشت سر گذاشت و شاخص مرکب شانگهای بشدت کاهش یافت که باعث شد بانک مرکزی چین بار دیگر نرخ بهره اصلی را کاهش دهد. بانک خلق چین نرخ بهره وامهای یک ساله را به ۴.۸۵ درصد کاهش داد. نسبت میزان سپرده گذاری به ذخیره پولی برای برخی بانکها نیز کاهش داده شد تا این بانکها بتوانند به شرکتهای تجاری کوچک وام بدهند.

در این تصمیم بانک مرکزی چین مبنی بر کاهش نرخ بهره، برای چهارمین بار از نوامبر گذشته تا کنون، چند عامل نقش داشت: کندشدن آهنگ سرمایه گذاری و هزینه برای زیرساختها و همچنین کاهش شاخص بورس سهام چین در دو هفته گذشته.

روز جمعه ۲۶ ژوئن، شاخص جامع بورس شانگهای ۷.۴ درصد افت کرد که از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون بزرگترین افت یک روزه این شاخص بوده است. از اکتبر ۲۰۱۳ میلادی تا کنون ارزش یوان به طور میانگین ۱۴ درصد نسبت به ارزهای دیگر افزایش داشته است.

از سوی دیگر یوان چین همچنان در مسیر پیوستن به سبد ارزهای بین المللی گام برمی دارد. هفته گذشته کارگزاران بانک مرکزی چین و صندوق بین المللی پول برای بحث درباره ارزیابی فنی یوان دیدار کردند.

کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس به یوان میدان داده اند. بانکهای دو کشور امارات متحده عربی و چین قراردادی برای تبادل ارز بین دو کشور به ارزش ۳۵ میلیارد یوان (معادل ۵ میلیارد و هفت صد میلیون دلار) برای امضا آماده کرده اند.

برای تحلیل بیشتر تصمیم بانک مرکزی چین، با نورالدین الحموری، کارشناس و تحیلل گر بازارهای مالی از ابوظبی گفتگو می کنیم.

یورونیوز: بازار چین تحت فشار زیادی قرار دارد. تصمیم به کاهش نرخ بهره چه تأثیری در کاهش این فشارها خواهد داشت؟

نورالدین الحموری: دخالت بانک خلق چین غیرمنتظره نیست، بخصوص بعد از کاهش روند رشد اقتصادی و کاهش ارزش سهام در بازارهای بورس چین. آنچه سبب شگفتی شد این بود که این اقدام بانک خلق چین طی تعطیلات آخر هفته انجام شد و نه در یک جلسه معمولی. در گذشته، سیاستهای این نهاد منجر به بهبود چشمگیر سهام در بازرهای بورس چین شد، آنهم از طریق کاهش نرخ بهره اصلی و نرخ سود سپرده. علاوه بر اینها، مداخله این بانک سبب تسهیل گردش پول می شود و از فشار می کاهد. این مسئله به نفع سرمایه گذاران در بازار است.

یورونیوز: بازار اوراق قرضه چین از این فرصت استفاده کرد و نرخ بهره را پایین آورد اما بازار سهام حال و روز خوبی نداشت. چرا؟

نورالدین الحموری: بله نرخ بهره اوراق قرضه همانطور که انتظار می رفت پس از این تصمیم کاهش یافت. اما افت شاخص بازار سهام ناشی از افت ارزش اوراق قرضه در سراسر جهان است، به علت گمانه زنی ها در باره خروج دیر یا زود یونان از منطقه پولی یورو. بنابراین آثار مثبت این تصمیم، مدتی طول خواهد کشید تا ظاهر شود. اما هنگامی که مشکلات یونان حل شود می توان انتظار داشت که بازار سهام چین به حالت تعادل برسد.

یورونیوز: یوان چین اکنون بشدت در تلاش است که به سبد ارزهای جهانی بپیوندد. این چه تأثیری بر دلار آمریکا و دیگر ارزهای جهان خواهد گذاشت؟

نورالدین الحموری: یوان چین یکی از مطمئن ترین ارزهای موجود در جهان است زیرا سرمایه گذاران و کشورهای دیگر آن را به عنوان ارزی برای معاملات بین المللی در نظر می گیرند. تبادل ارزی زیادی بین چین و دیگر کشورها در حال انجام است. این بدین معناست که دیگر فقط از دلار آمریکا در این مبادلات استفاده نمی شود و این معاملات بین یوان و ارزهای دیگر صورت می گیرد. البته این مسئله تاثیری بر دلار آمریکا نخواهد داشت اما یوان چین، دلار را به چالش می کشد.

یورونیوز: اخیرا امارات متحده عربی با چین توافقنامه ای امضا کرد که به بانکهای امارات متحده عربی امکان می دهد حساب یوان باز کنند. چرا این اقدام عملی قبل از رأی گیری [صندوق بین المللی پول برای پیوستن یوان به سبد ارزهای جهانی] انجام شد؟

نورالدین الحموری: همانطور که اشاره شد یوان اینک یکی از معتبرترین ارزهای جهان است و ارزش آن نسبت به میانگین ارزش ارزهای دیگر از سال ۲۰۱۳ میلادی و علیرغم بحرانهای اقتصادی، دخالتهای بانکهای مرکزی، رقابتهای ارزی در جهان و اعلام کاهش نرخ برابری چندین ارز تاکنون ۱۴ درصد افزایش یافته است. امارات متحده عربی، تجارت عمده ای با چین دارد و سرمایه گذاران تمایل دارند که یوان چین را مستقیما با درهم امارات مبادله کند. این مبادله سریعتر از تبدیل درهم به دلار و سپس تبدیل دلار به یوان است که هزینه بیشتری هم دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک