عدم تغییر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و افزایش تولید نفت عراق

عدم تغییر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و افزایش تولید نفت عراق
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دربرنامه این هفته، واکنش ها به سیاستهای جدید بانک مرکزی آمریکا و همچنین به موضوع افزایش صادارات نفت عراق خواهیم پرداخت. همانطور که پیش بینی شده بود،

آگهی

دربرنامه این هفته، واکنش ها به سیاستهای جدید بانک مرکزی آمریکا و همچنین به موضوع افزایش صادارات نفت عراق خواهیم پرداخت.

همانطور که پیش بینی شده بود، بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود تغییری در نرخ بهره بوجود نیاورد. با این حال جانت یلن تاریخی برای تغییر این تصمیم اعلام نکرده که همین موضوع راه را بر حدس و گمان ها باز کرده است.

با کاهش ارزش دلار، قیمت طلا هفته گذشته افزایش معناداری نشان داد و با تصمیم بانک مرکزی آمریکا، اضطراب در بازار افزایش یافته است. عواقب این تصمیم برای بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا را در این برنامه بررسی می کنیم.

عدم تغییر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا

با گذشت بیش از هشت ماه از برنامه تسهیل کمی، بانک مرکزی آمریکا با وجود وعده های متعدد گذشته برای افزایش نرخ بهره، اعلام کرد که این نرخ فعلا تغییری نمی کند. با وجود عدم قطعیت در سخنان جانت یلن در این باره، او گفت که بازار نباید توجه زیادی به افزایش نرخ بهره داشته باشد.

او گفت: «می خواهم تاکید کنم که بعضی اوقات توجه زیادی به زمانبندی اولین مرحله افزایش نرخ بهره شده است. چیزی که باید مورد توجه فعالان بازار باشد کل مسیر بازار و روند کلی سیاستگذاریهاست.»

بدون تغییر نگاه داشتن نرخ بهره برای بازار سهام ایالات متحده آمریکا و بازارهای اروپایی خوب بوده است اما این سیاست برای بازارهای خاورمیانه تاثیر منفی به همراه داشت و این بازارها پس از نشست فدرال رزرو روند کاهشی به خود گرفتند.

بطور عمده دبی و عربستان سعودی که بازار سهام خود را به روی سرمایه گذاران خارجی باز کرده اند، با روند منفی روبروشدند.

شاخص دلار یک درصد از ارزشش را در برابر ارزهای اصلی بازار از دست داد و یورو در سطح ۱.۱۴ مقاومت کرد. با کاهش ارزش دلار قیمت طلا ۱.۵ درصد افزایش یافت.

گفتگو با نورالدین الحموری درباره سیاست بانک مرکزی آمریکا

برای تجزیه و تحلیل بیشتر درباره واکنش بازارهای مالی و مبادلات یورو/دلار، با نورالدین الحموری کارشناس ارشد بازار در شرکت «ای دی اس سکیوریتیز» در ابوظبی گفتگو کرده ایم.

یورونیوز: لحن جانت یلن بسیار مبهم بود. شما این سخنان را استراتژی عمدی بانک مرکزی آمریکا می دانید یا اینکه این نهاد درباره اقتصاد آمریکا نامطئمن است؟

نورالدین الحموری: شاید ترکیبی از هر دو. بانک مرکزی آمریکا به بازی با کلمات ادامه خواهد داد همانطور که در گذشته این کار را کرده است. همزمان شاهد نوعی عدم اطمینان در میان سیاستگذاران در ارتباط با چشم انداز آینده اقتصادی هستیم. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، بانک مرکزی آمریکا بازار را ناامید کرده و به وعده هایش عمل نکرده است و بازارها را در انتظار افزایش نرخ بهره منتظر نگه داشته است. سخنان جانت یلن درباره عدم تغییر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا برای ما تعجب آور نبود و همانطور که پیشتر گفته ایم شرایط اقتصادی در ایالات متحده آمریکا شکننده باقی مانده است. به همین خاطر شاهد اقدامات کنونی بانک مرکزی آمریکا و لحن منفی جانت یلن هستیم. در هر حال این پرسش باقی است که آیا برای افزایش نرخ بهره خیلی دیر شده یا آنها نمی خواهند نرخ بهره را افزایش دهند. برای یافتن پاسخ باید منتظر حرکت بعدی بانک مرکزی آمریکا باشیم.

یورونیوز: بازارهای جهان و بازار ارز بعد از این نشست چه واکنشی خواهند داشت؟

نورالدین الحموری: در پی تصمیم بانک مرکزی آمریکا، دلار آمریکا در برابر ارزهای رایج کاهش خواهد یافت. بازار از اکتبر سال گذشته با افزایش قیمت روبرو بوده است و برآورهای جدید برای اولین مرحله افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در سپتامبر یا دسامبر خواهد بود. بنابراین بازار بر این اساس قیمت ها را تنظیم خواهد کرد و البته بستگی به اتفاقاتی دارد که ممکن است در آینده رخ دهند. در حال حاضر و علی رغم سرو صداهای مربوط به بحران یونان، یورو خیلی قوی مانده است.

یورونیوز: چرا بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا با وجود تصمیم بانک مرکزی برای عدم افزایش نرخ بهره، با روند منفی روبرو شدند؟

نور الدین الحموری: معمولا بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا وقتی بانک جهانی سیاستهای تطبیقی اش را بدون تغییر می گذارد، رفتاری هیجان آمیز دارند اما اکنون شرایط به خاطر ماه رمضان و تعطیلات زیاد این ماه، متفاوت است. بیشتر سرمایه گذاران سهامشان را فروخته و بازار سهام را موقتا ترک کرده اند و به احتمال زیاد بعد از رمضان به بازار برمی گردند. همین عامل باعث روند کاهشی بازار سهام و کاهش حجم معاملات شد. علاوه بر این هنوز هم ترس از بحران یونان بر بازارهای جهانی سنگینی می کند.

افزایش تولید نفت عراق

آگهی

علائم روشنی از بهبود بازار نفت عراق به چشم می خورد. از ماه گذشته، دومین تولید کننده نفت اوپک در حال حرکت بسوی افزایش صادرات نفت به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز است. چه عواملی باعث این افزایش شده است؟

از آغاز ماه ژوئن صادرات نفت عراق به ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. تحلیلگران می گویند دلیل این افزایش، تصمیم دولت به تقسیم نفت خام به دو نوع متفاوت است. نقت خام سبک و نفت خام سنگین بصره. این تقسیم بندی مشکل کیفیت را حل می کند و برخی شرکتها را به افزایش تولید ترغیب کرده است.

بخش های جنوبی عراق، از نظر تولید نفت یکی از بهترین مناطق عراق به شمار می رود که دور از دسترس داعش است. باوجود بی ثباتی در این کشور، عراق درصدد است که سطح تولید
نفت را بالا ببرد. این وضعیت روشنگر سیاستهای اوپک می باشد که ارجحیت را بجای کاهش عرضه بیش از حد و کنترل قیمت نفت، به افزایش تولید اعضا داده است.

می توانید نظرات و پیشنهادهایتان را از طریق صفحه فیسبوک یورونیوز فارسی با ما در میان بگذارید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک