تأثیر انتخابات بریتانیا بر ارزش پوند، بحران یمن و قیمت نفت

تأثیر انتخابات بریتانیا بر ارزش پوند، بحران یمن و قیمت نفت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در برنامه مجله بازرگانی خاورمیانه این هفته، تأثیر انتخابات پارلمانی بریتانیا بر ارزش لیره استرلینگ بررسی می شود. “نگاه گذرا” هم به اثرات پایان

آگهی

در برنامه مجله بازرگانی خاورمیانه این هفته، تأثیر انتخابات پارلمانی بریتانیا بر ارزش لیره استرلینگ بررسی می شود.
“نگاه گذرا” هم به اثرات پایان عملیات نظامی “طوفان قاطع” در یمن بر وضعیت جهانی نفت اختصاص دارد.

با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی بریتانیا، تردید نسبت به وضعیت سیاسی در این کشور سرمایه گذاران را نگران کرده و پول این کشور دستخوش آشفتگی شده است.این وضعیت آشفته تا روشن شدن نتیجه انتخابات ادامه دارد.

بنا بر گزارش “جووانا گیل“، فرستاده ویژه یورونیوز، سرمایه گذران در انتظار نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا که در تاریخ هفتم ماه مه برگزار می شود، هستند.

وی می افزاید که در دوره پیش از انتخابات نگرانی سرمایه گذران افزایش یافته و ارزش لیره استرلینگ پایین آمده است.
لیره استرلینگ با ازدست دادن حدود پنج درصد ارزش اصلی اش، به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۱۰ تاکنون رسیده است. لیره، تحت تأثیر وضعیت نامطمئن حاکم بر زندگی سیاسی کشور است.

برخلاف تصمیم بانک مرکزی بریتانیا مبنی بر ثابت نگهداشتن نرخ بهره اصلی نیم درصد از سال ۲۰۰۹و اعلام صندوق بین المللی پول درمورد رشد اقتصادی چشمگیر این کشور، تحلیلگران هنوز اقتصاد بریتانیا را شکننده ارزیابی می کنند. این امر می تواند در چند ماه آینده بر پوند بریتانیا تأثیر منفی بگذارد. برای گفتگو در مورد این موضوع به سراغ “نورالدین الحموری” کارشناس بازارهای مالی در ابوظبی می رویم.

یورونیوز بریتانیا، نرخ تبدیل ارزی پوند را سبک سنگین می کند. این وضعیت چقدر طول خواهد کشید؟

نورالدین الحموری: “در این دوره انتخاباتی لیر استرلینگ برخلاف دوره های پیشین انتخاباتی بالا بوده است. درحال حاضر ارزش لیر درحد یک و نیم دلار ثابت مانده و این، بخاطر نتیجه منفی اقتصاد آمریکا و فقدان چشم انداز نزدیک افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکاست. بطور کلی آنچه در این انتخابات مشاهده می کنیم مثل انتخابات گذشته است.
آیا این موضوع ادامه خواهد داشت؟ مطمئناً آری. البته اگر کسانی که انتخابات پیشین را برنده شدند. این انتخابات را هم ببرند. به نظر من این موضوع به ثبات دوبارۀ لیر استرلینگ کمک می کند.”

یورونیوز عواقب این انتخابات بر روی سرمایه گذران حوزۀ مالی یورو چه خواهد بود؟

نورالدین الحموری: “حکومت فعلی کم و بیش توانسته است اقتصاد کشور را به ثبات برساند، نرخ رشد در این کشور علیرغم کشورهای دیگر اروپا همچنان قوی است. خطر،به سخنان دولت فعلی در ارتباط با ترک اتحادیه اروپا بر می گردد. این موضوع سرمایه گذاران بازار را به وحشت می اندازد، بخصوص در فضای درگیری های کنونی مربوط به یونان.
در حال حاضر همه چیز بستگی به برنامه های دولت جدید دارد که پس از انتخابات شکل می گیرد. علیرغم این، خرید دارایی ها که توسط بانک های اروپایی عرضه شده است، همچنان با وجود مشکل یونان، سرمایه گذاران بازار اروپا را به خود جلب می کند.”

تأثیر عملیات “طوفان قاطع” بر قیمت نفت

عربستان سعودی پایان عملیات موسوم به “طوفان قاطع” و آغاز عملیات جدید “بازگرداندن امید” در یمن را اعلام کرد.
به موازات این امر ریاض تأیید کرد که تولید نفت این کشور در ماه آوریل به حد رکورد نزدیک شده است. وزیر نفت عربستان تأکید کرد که کشورش این ماه حدود ده میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است.
با انتشار بیانیه وزیر عربستان سعودی، بازار، نگران تأثیرعواقب احتمالی این موضوع بر قیمت نفت است.
شاخص منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که بهای نفت، امسال افت شدیدی متحمل شده است
تحلیلگران منتظر نشست آینده اوپک هستند که پنجم ماه ژوئن در وین اتریش برگزار می شود، تا ببینند آیا عربستان سعودی به همین ترتیب ادامه می دهد یا ملاحظات دیگری برای تثبیت بازار نفت در پیش می گیرد.

به نظرات “نورالدین الحموری” در این ارتباط توجه کنید.
یورونیوز عملیات “طوفان قاطع” پایان یافت و اکنون نوبت“بازگرداندن امید” رسیده است. پیامد این ها بر قیمت نفت چگونه است؟

نورالدین الحموری: “قیمت ها پس از پایان عملیات نظامی کمی پایین آمدند ولی بدنبال پایان گرفتن آن دوباره بالا رفتند. اکنون در ماه آوریل تغییر نکرده اند یعنی ۵۷ دلار به ازای هر بشکه نفت خام تگزاس و ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت برنت دریای شمال.
در حال حاضر چشم ها به ماه ژوئن دوخته شده که قرار است نشست اوپک برگزار شود. کشورهای نفتی در این نشست درمورد کاهش احتمالی تولید نفت تصمیم گیری می کنند. بانک فدرال آمریکا نیز در ارتباط با برداشتن نرخ بهره تصمیم می گیرد و توافق احتمالی بین ایران و قدرت های بزرگ بر سر مسائل هسته ای هم در پایان ماه ژوئن مشخص می شود.”

پیشنهادها و نظرهایتان در ارتباط با موضوع های مورد بحث را می توانید در صفحه های شبکه اجتماعی یورونیوزمنعکس کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی ولیعهد عربستان و نخست وزیر بریتانیا درباره ایران

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا