آرایش احزاب نامزد در انتخابات پارلمانی اسراییل

آرایش احزاب نامزد در انتخابات پارلمانی اسراییل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو تا بحال سه دوره نخست وزیر اسراییل بوده است اما نظرسنجی ها از شانس کم وی و حزب لیکود خبر می دهند. اسحاق هرتزوگ، رقیب وی و رهبر حزب

آگهی

بنیامین نتانیاهو تا بحال سه دوره نخست وزیر اسراییل بوده است اما نظرسنجی ها از شانس کم وی و حزب لیکود خبر می دهند. اسحاق هرتزوگ، رقیب وی و رهبر حزب کارگران در ائتلاف با تزیپی لیونی، رهبر حزب میانه روی جنبش یا «هتنوعا» شانس اول در این انتخابات برای کسب کرسی های بیشتر معرفی می شوند.

«اتحاد صهیونیستی» برهبری این دو می تواند به دوران حاکمیت نتانیاهو پایان بدهد بویژه آنکه، بخاطر مشکلات اقتصادی و همچنین سیاست های نتانیاهو که در تمام سخنرانی های خود از امنیت و خطر اتمی ایران سخن می گوید، نارضایتی ها از وی رو به افزایش است. هرتزوگ و لیونی نیز از این مشکلات از جمله گرانی، بیکاری و بویژه معضل مسکن کم و گران استفاده کرده و وعدۀ تامین رفاه عمومی و کاهش گرانی را به هوادارانشان می دهند.

در فاصلۀ سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، یعنی طی دو دورۀ اخیر نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، بهای مسکن ۵۵ درصد افزایش یافته است. به این موضوع باید رشد نرخ بیکاری را بویژه در میان جوانان افزود که بیش از ۶ درصد گزارش می شود. طی هفته های اخیر، تظاهرکنندگان و بویژه دانشجویان، در اعتراض به گرانی مسکن و سیاست های بنیامین نتانیاهو، بازهم چادرهای خود را در پارک های تل آویو برپا کرده اند.

نتا زیو، استاد دانشگاه حقوق تل آویو می گوید: “البته که مردم در اسراییل به امنیت خود علاقمند هستند اما بیش از آن، از اینکه نمی توانند مسکنی برای خود تامین کنند یا خانه ای بخرند نگرانند. آنها حتی نمی توانند همانند نسل های قبل، به فرزندان خود برای اجارۀ یک خانه کمک کنند.”

شانس دیگر این انتخابات، یایئر لپید، وزیر سابق اقتصاد در دولت پیشین بنامین نتانیاهوست که نظرسنجی ها از کسب ۱۳ کرسی پارلمان توسط وی خبر می دهد. علیرغم ناکامی وی در کاهش قیمت ها از جمله بهای مسکن در زمان وزارت، وی از محبوبیت خوبی در میان طبقۀ متوسط و کارگر برخوردار است. وی رهبر حزب میانه روی «ایش آتید» است و در سخنان خود در رسانه های اسراییل، اسحاق هرتزوگ را به بنیامین نتانیاهو ترجیح می دهد.

موشه کالون، یکی دیگر از نامزدهایی است که از حزب لیکود جدا شده و در راس حزبی به نام «کالونا» در این انتخابات شرکت کرده است. احتمال ائتلاف این دو حزب یعنی ایش آتید و کالونا با «اتحاد صهیونیستی» که به رهبری اسحاق هرزوق و تزیپی لیونی در این انتخابات حضور دارد می تواند در پارلمان کرسی های بیشتری را به احزاب میانه رو و چپ اسراییل اختصاص دهد.

این امر را نباید از ذهن دور داشت که در صورتیکه هیچ حزبی نتواند اکثریت پارلمان را به تنهایی یا با ائتلاف با دیگر احزاب به دست بیاورد، رییس جمهوری اسراییل بر اساس اختیاراتی که دارد می تواند فردی را برای تشکیل کابینه انتخاب کند. این امر در انتخابات سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد و در حالیکه حزب کدیما در جایگاه نخست برنده ها قرار داشت اما ریس جمهوری وقت اسراییل، بنیامین نتانیاهو را که در راس حزب لیکود در جایگاه دوم قرار گرفته بود، به نخست وزیری منصوب کرد و وظیفۀ تشکیل دولت را به وی سپرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احساسات ضد یهود در فرانسه چند برابر شده است

رقابت تنگاتنگ هرتزوگ و نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند