عدم کاهش تولید نفت اوپک؛ طلای سیاه درخشش را از دست می دهد

عدم کاهش تولید نفت اوپک؛ طلای سیاه درخشش را از دست می دهد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

این برنامه «مجله بازرگانی خاورمیانه» به بررسی وضعیت بازار نفت پس از آخرین نشست اوپک اختصاص دارد. بهای طلای سیاه تلألؤش را از داست داده است. اوپک اعلام کرده که میزان تولیدش را کاهش نخواهد داد.

تولیدکنندگان نفت و شرکتهای نفتی با چالشهای دیگری هم روبه رو هستند، زیرا کاهش نرخ رشد اقتصادی باعث شده است تقاضا برای نفت کمتر شود، در حالی که تولید نفت شیل در آمریکا رو به افزایش است. سؤالی که مطرح است این است که آیا اوپک با سیاست پایین نگه داشتن قیمت نفت می تواند به اهدافش برسد؟

ریحانه مظاهری، خبرنگار یورنیوز از محل نشست اوپک گزارش می دهد.

در یکصد و شصت وششمین نشست وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک وزرای نفت کشورهای عضو تصمیم گرفته اند، سقف تولید نفت را ۳۰ میلیون بشکه در روز نگه دارد. این در حالی است که چین و اتحادیه اروپا رشد اقتصادی ضعیفی را تجربه می کنند. به این ترتیب قیمت جهانی نفت سقوط کرد و به کمترین سطح خود در ۵ سال اخیر رسید.

این تصمیم در حالی گرفته شد که بین وزرای نفت کشورهای عضو اتفاق نظر وجود نداشت. رایزنی های از سوی وزرای نفت لیبی، ایران و ونزوئلا برای کاهش سقف تولید نفت اوپک انجام شد. البته وضع موجود به نفع عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت خواهد بود. ریاض با هر نوع کاهش تولید نفت مخالف است زیرا نگران این است که نفت شیل آمریکا بازار را در دست گیرد.

ریحانه مظاهری در پایان می گوید: «در پایان نشست تاریخی اوپک کشورهای اعضای شورای همکاری خلیج فارس با تصمیم اتخاذ شده بر خلاف میل دیگر اعضای اوپک موافقند. روشن است که این کشورها بویژه عربستان، آماده است تا سقوط بهای نفت را بدون کاهش تولید تحمل کند. به گفته تحیلگران افزایش سهم آنها در بازار بازده اقتصادی نخواهد داشت، ولی ممکن است دستاوردهای سیاسی برای آنها داشته باشد.»

برای بررسی بیشتر موضوع با نورالدین الحموری، کارشناس بازاراهای مالی گفت وگو کرده ایم.

یورونیوز: قیمت نفت تا چه حد می تواند پایین بیاید؟

نورالدین الحموری: «هفته گذشته در بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، هر بشکه نفت ۶۵ دلار وهر بشکه نفت خام برنت کمتر از هفتاد دلار بود. این امر، در کوتاه مدت و میان مدت، آینده تیره وتاری را ترسیم می کند. اگر تولیدکنندگان نفت کاری نکنند، با کندشدن رشد اقتصاد جهانی، به احتمال زیاد طی چند هفته آینده، قیمت نفت همچنان کاهش پیدا خواهد کرد. در این بین، به نظرم قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت در بازار وست تگزاس اینترمدیت و ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت برنت کاملا امکان پذیر است.»

یورونیوز: الان چه سناریوهایی را برای بازار نفت پیش بینی می کنید؟

نورالدین الحموری: «اگر اقتصادهای آسیا از جمله اقتصاد ژاپن و اقتصاد چین رشد کندی را تجربه کنند، و با در نظر گرفتن وضعیت ضعیف اقتصادی در اروپا، فشار بر قیمتها همچنان ادامه خواهد داشت.»

یورونیوز: به نظر می رسد کاهش قیمت نفت، خیال کشورهای خلیج فارس را آسوده می کند. این کشورها چه برنامه ای برای مقابله با کاهش درآمدهایشان دارند، بخصوص که به نظر می آید این وضعیت مدتی طول بکشد؟

نورالدین الحموری: «بله در حال حاضر کشورهای خلیج فارس ذخایر ارزی مناسبی دارند. در کوتاه مدت کاهش بهای نفت مشکل بزرگی برایشان ایجاد نخواهد کرد. اما در درازمدت این کشورها مجبور خواهند شد که هزینه هاشان را کم کنند و مالیات ها را افزایش دهند. اما این کشورها هزینه صدور نفت به آسیا را افزایش داده اند که راه حل کوتاه مدت دیگری در این وضعیت تنش آلود ژئوپلیتیکی در این ناحیه از جهان است.»

یورونیوز: در این وضعیت کدام مسایل سیاسی نقش دارند؟

نورالدین الحموری: «نمی توان سیاست را از بهای نفت جدا دانست. صحبت های زیادی هست مبنی بر اینکه دنیا با استفاده از قیمت نفت به روسیه فشار وارد می کند. می دانید که کاهش قیمت نفت روسها را مجبور خواهد کرد در سیاست هاشان در کریمه و اوکراین تجدید نظر کنند. کاهش نفت بر صدور نفت روسیه تأثیر خواهد گذاشت. اما دلیل اصلی کاهش بهای نفت، اساسا کند شدن رشد اقتصاد جهان به خصوص در چین، ژاپن، و اروپاست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک