آخرین نظرسنجی ها: اردوغان کار را در دور اول تمام می کند

آخرین نظرسنجی ها: اردوغان کار را در دور اول تمام می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مردم ترکیه برای نخستین بار رئیس جمهوری خود را با رای مستقیم انتخاب می کنند. در حالی که ترکیه تغییرات بنیادینی را در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اش تجربه می کند، این انتخابات نقشی کلیدی در آینده این کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور آینده چالش های متعددی را در پیش رو خواهد داشت.

در سیاست خارجی ترکیه با شرایطی بحرانی مواجه است. وضعیت ناارام مرزها با ترکیه و عراق نشانگر شکست سیاست «تنش حداقلی با همسایگانِ» دولتِ حزب عدالت و توسعه و مرد اول آن، رجب طیب اردوغان است. ترکیه در حال حاضر پذیرای بیش از یک میلیون پناهنده سوریه ای است.

در عرصه داخلی، با توجه به شرایط مساعد اقتصادی، معضل اصلی، مساله حل نشده کردها و دیگر اقلیت ها است.

محمود اوور، از هیات تحریریه روزنامه صباح، نزدیک به حزب عدالت و توسعه می گوید: «ترکیه از سال ها پیش با معضلاتی دست به گریبان است که در مورد آن ها پاک کردن صورت مساله ممکن نیست. مانند جنبش های اقلیت کرد، علوی ها و دیگر گروه های مذهبی که هویتی متفاوت برای خود قائلند.»

رجب طیب اردوغان، پس از موفقیت قاطع حزبش در انتخابات شهرداری ها، اصلی ترین بخت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است.

در برابر، اکمل الدین احسان اوغلو، نامزد ائتلاف ده حزب مخالف از جمله احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی گرایانه اصلی ترین رقیب آقای اردوغان است. به علاوه، آرای صلاح الدین دمیرتاش، کاندیدای کرد حزب دموکراتیک خلق ها هم می تواند در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم نقش بازی کند. با این همه، احتمال پیروزی اردوغان در همان دور اول بسیار بالاست.

محمود اوور، می گوید: «فکر می کنم انتختب مستقیم رئیس جمهوری، رژیم سیاسی را به سوی سیستمی نیمه پارلمانی- نیمه ریاستی پیش خواهد برد. به این ترتیب به نظر من، اگر حتی قانون اساسی بازنگری هم نشود، جایگاه نخست وزیر عملا تغییر خواهد کرد. فکر می کنم حزب عدالت و توسعه برای این دگرگونی ها آماده است.»

اپوزیسیون ترکیه نشان داده که توانایی مواجهه با قدرت سیاسی کنونی را ندارد. در طول ۸ سال گذشته احزاب مخالف در ۸ انتخابات پی در پی شکست خورده اند.

مشکل اصلی این است که مخالفان پویایی سیاسی لازم را ندارند. اپوزیسیون باید آلترناتیو و جایگزینی هم به جامعه ارائه دهد. این بار دو حزب اصلی با نامزدی واحد به انتخابات آمده اند که ما آن را در ترکیه کاندیدای چتری می نامیم.»

اکمل الدین احسان اغلو، رئیس پیشین سازمان همکاری های اسلامی است. طبق نظر سنجی ها، کاندیدای ائتلاف بزرگ مخالفان شانسی برای کسب حداکثر بیش از ۴۰ درصد آرا را ندارد.

بورا بایراکتار خبرنگار یورونیوز در استانبول می گوید: «به نظر می رسد که انتخابات ریاست جمهوری نقطه عطفی در حیات سیاسی ترکیه باشد. روزهای آینده، روزهای پرکاری هم برای دولت و هم برای مخالفان خواهد بود و شاید روند تغییر ساختار سیاسی آغاز شود.»

ملیس اوزوگلو، خبرنگار یورونیوز در لیون، درباره وضعیت احتمالی رای نامزدها باعادل گور، مدیر موسسه نظر سنجی و تحقیقات آماری ای اند جی استانبول گفتگو کرده است.این موسسه به پیش بینی درست و دقیق نتایج انتخابات مشهور است.

ملیس اوزوگلو، یورونیوز: هم رجب طیب اردوغان از حزب عدالت و توسعه و هم صلاح الدین دمیرتاش، نامزد حزب دموکراتیک خلق ها، از سیاستمداران شناخته شده ترکیه هستند. اما اکمل الدین احسان اوغلو، که کاندیدای ده حزب است، فرد سیاسی کاری نیست و مردم هم شناخت چندانی از وی ندارند. فکر نمی کنید این امر برای وی یک نقطه ضعف باشد؟

عادل گور: «بر اساس تحقیقات، ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم احسان اغلو را می شناسند. اما صرف شناختن یک شخص، به این معنا نیست که او از نظر سیاسی هم مشهور است. منظورم این است که مردم باید جهتگیری سیاسی نامزدها و برنامه های آنان را برای مشکلات اصلی ترکیه بشناسند. برای مثال او در مورد مساله کرد چه تفکری دارد یا سیاست خارجی ترکیه را چگونه ارزیابی می کند. مهم است که مردم به این مسائل واقف باشند. متاسفانه در شرایط کنونی، اگرچه آقای احسان اغلو به نام شناخته شده است اما از اردوغان و دمیرتاش عقب تر است.»

یورونیوز: در این انتخابات نه احزاب بلکه اشخاص از صندوق های رای بیرون می آیند. فکر می کنید حمایت احزاب نقش اساسی را در رای آوردن کاندیداها بازی می کند یا این که حضور افراد شناخته شده بر رفتار سیاسی و آرای مردم تاثیر خواهد گذاشت.

عادل گور: «داده های تحقیقات ما نشان می دهد که ۹۷ درصد رای دهندگان به حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری ها این بار به اردوغان رای می دهند و ۹۸ و چهار دهم درصد رای دهندگان به حزب دموکراتیک خلق ها در همان انتخابات هم به دمیرتاش رای خواهند داد. از طرف دیگر، احسان اوغلو نامزد ده حزب است. اما به نظر نمی رسد که آرای تمام این احزاب یکجا و برای یک نفر جمع شود. احتمال تغییر ماهیت آرا هم بسیار زیاد است. به طور خلاصه باید گفت که پایگاه اجتماعی- سیاسی حزب عدالت و توسعه و حزب دموکراتیک خلق ها، به نامزدهای این دو جریان رای می دهند. در دیگر سو باید منتظر ریزش آرای احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی (حرکت ملی گرایانه) بود.»

یورونیوز: اگر در دور اول هیچکدام از نامزدها پنجاه درصد آرا را به دست نیاورند و صلاح الدین دمیرتاش از دور رقابت حذف شود، طرفداران وی در دور دوم به چه کسی رای خواهند داد؟

آگهی

عادل گور: «در ترکیه، کسانی که به دمیرتاش رای می دهند کردها هستند. در تمام ۸ انتخایات پیشین که در ده سال گذشته برگزار شده، تنها دو حزب عدالت و توسعه و حزب دموکراتیک خلق ها توانسته اند آرای مناطق کردنشین را به خود جذب کنند. بنابراین، اکثریت افرادی که به حزب جمهوریخواه خلق و حزب دموکراتیک خلق ها رای داده اند، این بار به اردوغان رای خواهند داد. فکر نمی کنم دور دومی در کار باشد. کار انتخاب در دور اول یکسره می شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها