آموزش برای حفظ محیط زیست

آموزش برای حفظ محیط زیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پاسخ به پرسش هایی از قبیل چگونه می توان هوا را اندازه گیری کرد؟ یا آتش را چگونه کنترل می کنند؟ و راه حفاظت از منابع دریایی چیست؟ خیلی ساده نیستند. آموزش برای استفاده بهینه از منابع طبیعی و تجدید نظر در برخی عادات و رسوم مرتبط با طبیعت نیز پیچیدگی های خود را دارد.

در این برنامه خواهیم دید چگونه برخی آموزگاران برای استفاده بهتر از هدایای طبیعی تلاش می کنند.

نامرئی اما پرتوان

بسیاری از کشورها در واکنش به تغییرات آب و هوایی، کاهش گازهای گلخانه ای را سرلوحه کار خود قرار دادند. آموزگاران دانشگاهی در شیلی امیدوارند استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نه تنها منجر به کاهش آلودگی هوا شود بلکه به توسعه رفتارهای سازگار با محیط زیست بیانجامد.

مسئولان دانشگاه آدولفو ایبنیز در حومه سانتیاگو به دانشجویان امکان طرحی و ساخت بالون هایی را از مواد بازیافته فراهم کردند که با محیط زیست سازگارند. این پروژه آموزشی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و متشکل از بیست دانشجوی داوطلب در مقطع فوق لیسانس مهندسی صنایع است. نکته مهم این است که بالون باید از مواد بازیافتی و مطابق شیوه های سازگار با محیط زیست ساخته شده باشد.

دانشجویان از کیسه های بزرگ پلاستیکی یا برخی لوازم ورزشی بازیافت شده برای ساخت بالون هایشان استفاده کردند و بالون هایی ساختند که بدون گاز هلیوم آماده به پرواز است. بیشتر این مهندسان آینده تصمیم گرفتند در رشته های مرتبط با مسایل زیست محیطی تخصص بگیرند تا طبیعت کشورشان را حفظ و آلودگی صنعتی در شیلی را کاهش دهند.

زیبا اما خطرناک

اما با عناصر طبیعی که گاه خطرناک اند چه می توان کرد؟ مثلا آتش. بچه ها عاشق بازی با کبریت هستند و مادرها همیشه برای حفظ جان خانواده از آتش سوزی گوش به زنگند. بهترین راه آموزش به کودکان برای جلوگیری از اینگونه حوادث چیست؟

آتش نشانان نیویورک به شجاعت و دلیری در راه مبارزه با آتش شهره عام و خاص اند. روزی نیست که آنها در نبرد با این پدیده ترسناک با چالشی تازه روبرو نشوند. مهم ترین ماموریت آنها حفظ جان و مال شهروندان و گردشگران نیویورک است، و آموزش مسایل ایمنی بخشی از وظیفه با اهمیت و حیاتی آنها است.

آموزش مسایل ایمنی هنگام حریق، به طور مرتب، در مدارس شهر نیویورک به اجر گذاشته می شود. هر هفته ۴۵ آتش نشان برای کار با دانش آموزان در ۱۵ مدرسه حضور می یابند. در این کلاس های آموزشی، ماموران آتش نشانی رفتار و واکنش درست در زمان وقوع حریق را به دانش آموزان یاد می دهند. حضور آنها در تک تک کلاس ها به شاگردان این موقت را می دهد که به طور مستقیم با آتش نشانان صحبت کنند.

پژوهش ها حاکی از آن است که حتی کودکان پنج ساله هم می توانند مسایل ایمنی اعم از عدم استفاده از وسایل آتش زا یا روش درست فرار از حریق را به خوبی فرا گیرند.

به لطف این آموزش ها، بسیاری از کودکان آموزه های خود را به پدر و مادرهایشان نیز انتقال می دهند که اکثرا ایده درستی از رفتار به جا در هنگام حریق ندارند. باوجود سن کم، این کودکان اکنون می دانند در برابر آتش چگونه واکنش نشان دهند و حتی می توانند در روز حادثه جان دیگر اعضای خانواده خود را نیز نجات دهند.

قاره ششم، قاره آبی

اقیانوس ها را قاره ششم می نامند. قاره ای ناشناخته مملو از موجودات بی نظیر و خارق العاده. اسرار فراوانی در اعماق آب ها نهفته است. به این دلیل هم هست که عده ای از زیست شناسان آلمانی یک رشته کلاس های پیشرفته آموزشی با هدف درک بهتر منابع دریایی تشکیل دادند. آنها در ارتباط دائمی با اکثر دانشگاه های مطرح جهانی هستند تا به بهترین نحو ممکن زیست شناسان آینده را آموزش دهند.

مساله اصلی بسیاری از دانشگاه های زیست شناسی امکان دسترسی به دریا و تجربه عملی درس های تئوری است. اما در موسسه «هایدرا» دانش آموزان می توانند علاوه بر مطالعه موجودات دریایی در آزمایشگاه ها، در اعماق دریا نیز جستجو و تحقیق کنند.

طی سال های اخیر، برنامه تحقیقاتی وسیع و گسترده ای در این موسسه به اجرا گذاشته شده است که هدف از آن حفظ محیط زیست و منابع دریایی است. بخشی از این برنامه به تحقیق در مورد استفاده از مواد پلاستیکی تجدید پذیر و قابل بازیافت اختصاص یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها در فصل گردشگری؛ فعالان ایتالیایی برای محافظت از بچه‌لاک‌پشت‌ها بسیج شدند

اعتراضات اقلیمی: معترضان بدن نیمه عریان خود را در مقابل مجلس سنای ایتالیا گل‌آلود کردند

تصاویری از انتقال هواپیمای مافوق صوت کنکورد از مسیر رودخانه در نیویورک