چرا پاپ بندیکت شانزدهم از مقامش کنار می‌رود؟

چرا پاپ بندیکت شانزدهم از مقامش کنار می‌رود؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مانوئلا اسکارپلینی، خبرنگار یورونیوز در رم، گفتگویی داشته با آنجلا آمبروجتی، کار‌شناس امور واتیکان، که درباره سریر مقدس یا اسقف نشین کلیسای کاتولیک در رم و پاپ‌ها مطالب بسیاری نوشته است. در این گفتگو نخست از خانم آمبروجتی خواسته شد که استعفای بندیکت شانزدهم را ارزیابی کند.

آنجلا آمبروجتی: خبر استعفای پاپ همه را شگفت زده کرد. با وجود اینکه در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از کناره گیری قریب الوقوع پاپ مشاهده می‌شد. ولی همه فکر می‌کردند که آن نشانه ها حاکی از کناره گیری طبیعی پاپ است. در عوض دیدیم که بندیکت شانزدهم خیلی مدرن تر از انتظار ما بوده. او با اعلام استعفایش همه ما را غافلگیر کرد.

یورونیوز:ولی چه چیزی بیشتر غافلگیرکننده بود؟ استعفای پاپ یا زمان اعلام استعفایش؟

آنجلا آمبروجتی: مسلماً خبر استعفایش. چون تنها رهبر کلیسای کاتولیک که از مقامش کنار رفت، سلستین پنجم بود و آن هم بیش از ۷۰۰ سال پیش. باید هم این خبر شگفت انگیز باشد. زمان اعلام استعفا خیلی عجیب نبود، با توجه به اینکه بندیکت شانزدهم ۸۵ ساله است، مرد سالمندی است و احساس می‌کند که دیگر نمی‌تواند وظایفش را به نحو احسنت انجام دهد و رهبر و رهنمای کلیسای جهانی باشد. در نتیجه او بر پایه قانون کلیسا تصمیم به استعفا گرفت.

یورونیوز: ولی پاپ ناتوانی فیزیکی را دلیل آن تصمیمش عنوان کرد. حالا همه می‌خواهند بدانند که آیا دلیل واقعی همین است که او می‌گوید یا دلایل دیگر و عمیق تری هست؟

آنجلا آمبروجتی: او قبلاً هم گفته: من کلیسا را در لحظات دشوار ترک نخواهم کرد، اما اگر احساس کنم که توانایی کافی رهبری کلیسا را ندارم، کنار می‌روم. یعنی موضع او مشخص بود. اکنون به دلایل فیزیکی او فکر می‌کند که دیگر قادر به انجام وظایفش نیست. چند سال اخیر شاهدش بودیم که او نمی‌ توانست پای پیاده وارد کلیسای سن پیر شود. البته دلایل دیگر هم بوده که کهولت سن را برای مرد خردمندی چون پاپ به یک مانع عمده برای ادامه کارش تبدیل کرد.

یورونیوز: آیا رسوایی‌هایی چون کودک آزاری جنسی و افشای اسناد محرمانه کلیسا هم در اتخاذ این تصمیم نقشی داشت؟

آنجلا آمبروجتی: نه، فکر می‌کنم هیچ نقشی نداشت. پاپ در واقع خواستار عکس این حال بود. او خواستار حل و فصل این مشکلات بود. مثلاً در مورد آزار جنسی، همایش‌های اسقف‌ها در سراسر جهان در حال بررسی راه حل های این مسئله هستند. در مورد اسناد محرمانه واتیکان هم همین طور. بعضی‌ها فکر می‌کنند که پاپ مدت‌ها پیش می‌خواست کنار برود، ولی می‌خواست ماجرای اسناد محرمانه را به سرانجامی برساند و در این مورد قبل از استعفا تدابیری انجام داد.

یورونیوز: به نظر شما، رهبر بعدی کلیسای کاتولیک چه کسی خواهد بود و چرا؟

آنجلا آمبروجتی: احتمالاً یک اروپایی دیگر. ولی حالا همه چیز تازه است، حتا برای افرادی مثل من که از ۲۵ سالگی مسائل واتیکان را دنبال کرده‌ام. همه چیز غیرمنتظره، نو و اصیل است. بدین جهت باید بیشتر به حقایق توجه داشته باشیم تا به استنتاج‌ها. و باید دید که تا ۲۸ فوریه و در نخستین روزهای ماه مارس چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«زلزله سیاسی» چند روز پس از سفر به واشنگتن؛ نخست‌وزیر ایرلند از مقامش کنار رفت

معاون اول قوه قضائیه ایران پس از برگزاری پنجمین دادگاه رسیدگی به پرونده فساد فرزندانش استعفا کرد

آشوب و هرج و مرج در هائیتی؛ نخست وزیر زیر فشار باندهای تبهکار استعفا کرد