بریتانیا از اتحادیه اروپا خواست اجرای برکسیت را سه ماه عقب بیندازد

بریتانیا از اتحادیه اروپا خواست اجرای برکسیت را سه ماه عقب بیندازد
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۲۰ مارس اعلام کرد که به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خواسته تا با یک تعویق سه ماهه برای خروج بریتانیا از این اتحادیه موافقت کند.

آگهی

ترزا می، نخستوزیر بریتانیا اعلام کرد به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خواسته تا با یک تعویق سهماهه برای خروج بریتانیا از این اتحادیه موافقت کند.

خانم می که روز چهارشنبه ۲۹ اسفند در مجلس عوام بریتانیا حضور یافته بود گفت دولت او به ترک اتحادیه اروپا «به شیوه‌ای منضبط» متعهد است و به همین دلیل در نامه به دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، خواسته است این خروج تا ۳۰ ژوئن به تعویق بیفتد.

بر پایه «سند جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا» که دو سال پیش توسط ترزا می امضا شد، دو طرف بر سر ۱۹ مارس به عنوان تاریخ قطعی خروج بریتانیا به توافق رسیده بودند.

زمان تعیین شده در تقاضای جدید تعویق بنا بر مدرکی که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده مخالفت کمیسیون اروپا را در پی داشته است.

بنابر استدلال کمیسیون، تعویق برای اینکه با انتخابات پارلمان اروپا در اواخر ماه مه تلاقی پیدا نکند باید چندین هفته جلو بیفتد و درنتیجه حداکثر زمان تاخیر را ۲ ماه می‌توان در نظر گرفت. گزینه دیگر، تعویق تا انتهای سال جاری است اما در این صورت بریتانیا باید در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کند. امری که ترزا می در سخنان امروز خود آن را رد کرد و گفت نمی‌تواند به تعویقی فراتر از ۳۰ ژوئن تن دهد.

اتحادیه اروپا در این سند با تصریح اینکه طرح پیشنهادی «تنها راه حفاظت از کارکرد نهادهای اتحادیه و سازوکار تصمیم گیری آن‌ها» است، آورده است که این امکان تنها برای یک بار می‌تواند به اجرا درآید.

بیشتر بخوانید:

واکنشها به طرح تعویق برکسیت

مجلس بریتانیا با برگزاری نشستی اضطراری برای بررسی طرح ترزا می موافقت کرده است.

از سوی دیگر جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، در سخنانی با اشاره به اینکه پس از گذشت هزار روز از برگزاری رفراندوم جدایی، اینک عقربه‌های ساعت برای خانم می به شمارش افتاده و نخست‌وزیر همچنان در پی «اتلاف وقت» است گفت: «نخست وزیر از این‌که بتواند نمایندگان را قانع کند توافق چیزی بیش از یک شکست است ناکام مانده. مردم از رویکرد او عصبانی هستند.»

ترزا می در سخنرانی خود مجلس این کشور را مسئول طولانی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دانست

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

کریس هیتن هریس، معاون پارلمانی دولت در امور برکسیت، گفته است تاثیر ترک بدون توافق اتحادیه در بسیاری زمینه‌ها قابل‌توجه خواهد بود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز با اشاره به اینکه اگر ترزا می یک «راهبرد معتبر» معرفی نکند این کشور با تعویق برکسیت مخالفت خواهد کرد، گفت: «پیام ما واضح است: یا توافق را تصویب کنید یا بدون توافق اتحادیه را ترک کنید.»

میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برکسیت، در پاسخ به سوالی درباره امکان طرح تعویق گفت: «ما تا دلیلی نداشته باشیم نمی‌توانیم عدم وضعیت عدم قطعیت را تمدید کنیم. رهبران اتحادیه اروپا برای گرفتن تصمیم مقتضی نیاز به ارائه یک برنامه مشخص از سوی بریتانیا دارند.»

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، پیشتر در مصاحبه با رادیو آلمان گفت: «مذاکرات مجددی در کار نخواهد بود. مذاکرات جدیدی در کار نخواهد بود. تضمینی علاوه بر آنچه تا کنون داده شده است در کار نخواهد بود.»

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، نیز در کنفرانسی خبری در عصر چهارشنبه گفت اگر مجلس عوام تا حداکثر جمعه هفته آینده به لایحه خانم می رای مثبت دهد، اتحادیه می‌تواند تعویق کوتاه مدت را مورد بررسی قرار دهد. با این حال موافقت با تاریخ تعویق «۳۰ ژوئن» چالش‌های سیاسی و قانونی خود را خواهد داشت.

انتظار می رود سران اتحادیه اروپا در اجلاس این سازمان در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته به بحث درباره طرح تعویق برکسیت بپردازند.

خانم می دو بار طرح پیشنهادی دولتش برای برکسیت را به رای نمایندگان گذاشته بود اما هر دوبار تصویب این طرح‌ها با شکست مواجه شده بودند. رئیس مجلس بریتانیا دیروز گفته بود نمی‌تواند اجازه دهد برای بار سوم همان طرح پیشین به رای گذاشته شود.

بنابر شایعات تایید نشده، ترزا می عصر روز چهارشنبه در بیرون محوطه نخست وزیری به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یازده وزیر کابینه ترزا می خواهان استعفای او هستند

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟