NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پاسخ مطالعات جدید به یک سوال: آیا ترک سیگار زنان در دوران بارداری برای تامین سلامت نوزاد کافی است؟

سیگار کشیدن حتی پیش از بارداری صدمات جبران ناپذیری برای نوزادان به همراه دارد.
سیگار کشیدن حتی پیش از بارداری صدمات جبران ناپذیری برای نوزادان به همراه دارد. Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از Gabriela Galvin
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

کشیدن روزانه حتی یک نخ سیگار پیش از بارداری به نتایج خطرآفرینی با تولد نوزاد مرتبط است، حتی اگر مادر در دوران بارداری سیگار کشیدن را ترک کرده باشد.

آگهی

بر اساس تحقیقات جدید با مشارکت ۱۲ میلیون خانواده، سیگار کشیدن حتی یک یا دو نخ سیگار در روز پیش از بارداری یا در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلات جدی مربوط به سلامتی نوزادان شود.

در سراسر جهان، حدود ۱.۷ درصد از زنان باردار سیگار می‌کشند، اگرچه این میزان در اروپا بسیار بیشتر و برابر ۸.۱ درصد و در آمریکا ۵.۹ درصد است. سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند بر سلامتی نوزاد تأثیر منفی بگذارد و خطر تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد نوزاد و مرگ و میر را افزایش دهد.

در این مطالعه، محققان رابطه بین سیگار کشیدن و عوارض عمده آن بر سلامتی نوزادان مانند نیاز به اکسیژن بلافاصله پس از تولد، بستری شدن در بخش مراقبت ویژه نوزادان (NICU) با اکسیژن، مشکوک بودن به ابتلا به عفونت خون، تشنج و یا اختلال عصبی را تجزیه و تحلیل کردند.

به طور کلی، حدود ۹.۵ درصد از نوزادان این مشکلات را تجربه کردند. اما محققان دریافتند که اگر مادر این نوزادان پیش از بارداری سیگار کشیده باشد، ۲۷٪ احتمال ابتلا به چندین مورد از این عوارض بیشتر خواهد شد و درصورت سیگار کشیدن به هر میزان و در هر مرحله از بارداری این احتمال تا ۳۱٪ افزایش می‌یابد.

سیگار کشیدن پیش از بارداری

در حالی که محققان مدت‌هاست که در مورد عوارض سیگار کشیدن به مقدار کم در دوران بارداری قلم فرسایی می‌کنند، مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی سیگار کشیدن سبک در ماه‌های پیش از بارداری، ناامن است.

کیتلین نوتلی، مدیر تحقیقات اعتیاد در دانشگاه آنگلیای شرقی انگلستان، به بخش سلامت یورونیوز گفت: «هر گونه سیگار کشیدن در دوران بارداری بر روی نوزادان تأثیر می‌گذارد.»

این تجزیه و تحلیل شامل حدود ۱۲.۲ میلیون مادر و نوزاد در ایالات متحده بود و نشان داد که خطرات سلامتی فارغ از سایر عوامل مانند سن، قومیت و وزن ادامه خواهد داشت. زنان مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت در این مطالعه قرار نگرفتند.

از مجموع مادران در این مطالعه، ۹٫۳ درصد پیش از بارداری سیگار کشیدند، در حالی که ۷ درصد در سه ماهه اول، ۶ درصد در سه ماهه دوم سیگار و ۵٫۷ درصد در سه ماهه سوم سیگار کشیدند.

«کاهش کافی نیست، ترک کامل سیگارلازم است»

نتایج این مطالعه نشان داد که پیامدهای سیگار کشیدن بر روی نوزادانی که مادرانشان در اواخر بارداری سیگار می‌کشیدند بدتر بود، اما زنانی که در دوران بارداری سیگار را ترک کردند، در مقایسه با افرادی که اصلاً سیگار نمی‌کشیدند، همچنان در معرض خطر بیشتری برای نوزادان خود بودند.

این خطرات برای افراد سیگاری پر مصرف بیشتر بود. این مطالعه نشان داد فرزندان زنانی که روزانه ۲۰ نخ یا بیشتر سیگار می‌کشیدند، ۲۹ درصد بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند. با این حال، افرادی که روزانه فقط یک یا دو نخ سیگار در روز می‌کشیدند، ۱۳٪ بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.

این محقق با تأکید بر لزوم «ترک کامل» سیگار برای محافظت از سلامت نوزاد گفت: «کاملاً واضح است که کاهش مصرف سیگار، به ویژه در دوران بارداری، کافی نیست.»

روش های ترک سیگار در بارداری

ممکن است ترک سیگار برای زنان باردار سخت‌تر باشد زیرا متابولیسم نیکوتین در دوران بارداری سرعت می‌گیرد، به این معنی که بدن آن را سریعتر جذب می‌کند.

از نظر دکتر نتلی، «زنان بارداری که سعی در ترک سیگار دارند، می‌توانند درمان‌های جایگزین مانند آدامس نیکوتین را امتحان کنند و اگر با این وجود باز هم می‌خواهند به سیگار روی آورند، دوز بالاتری از این آدامس‌ها را انتخاب کنند.

آنها همچنین می‌توانند به جای سیگارهای سنتی از سیگار‌های الکترونیکی استفاده کنند که ممکن است حاوی نیکوتین باشند اما تنباکو ندارند.

نتلی گفت: «این رویکرد تنها برای به کاهش رساندن آسیب ‌است و برای حمایت از زنان برای ترک کامل سیگار توصیه می‌شود.»

آگهی

نتایج این مطالعه در مجله اپیدمولوژی و بهداشت جامعه منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبر بد برای عاشقان کوکاکولا؛ بطری‌های پلاستیکی نوشابه را تا باز کردید سر بکشید

ناو هواپیمابر آمریکایی آبراهام لینکلن در پی تشدید تنش‌ها وارد آب‌های خاورمیانه شد

چگونه عینک آفتابی خوب را از بد تشخیص بدهیم؟