در پی شناسایی یک بالن جاسوسی چین در آسمان آمریکا، آنتونی بلینکن سفر خود به پکن را به تعویق انداخت

تنش در روابط واشنگتن با پکن
تنش در روابط واشنگتن با پکن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این بالن در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند و به‌گفته مقامات آمریکا مشغول جمع آوری اطلاعات مناطق حساس برای چین بود.

آگهی

در پی شناسایی یک بالن جاسوسی چین در آسمان آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده سفر خود به پکن را به تعویق انداخت. 

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرده بود که یک بالن متعلق به چین را که مظنون به جاسوسی است بر فراز خاک ایالات متحده رصد کرده است. 

بنا به گزارش‌ها این بالن در ارتفاع زیاد و بر فراز مراکز حساس در غرب آمریکا در حال پرواز بود. چین در واکنش به ادعای وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده که این بالن یک ابزار تحقیقاتی هواشناسی بوده که از مسیر خود منحرف شده است. 

در مقابل واشنگتن این بالن را یک ابزار نظارتی توصیف کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای تعویق سفر آنتونی بلینکن به پکن در حالی اتخاذ شد که وزیر خارجه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار بود چند ساعت بعد واشنگتن را به مقصد چین ترک کند. آنتونی بلینکن قرار بود روزهای یکشنبه و دوشنبه را در چین بگذراند. 

به گفته مقام‌های آمریکایی آنتونی بلینکن و جو بایدن به این جمع‌بندی رسیدند که بهتر است سفر وزیر خارجه آمریکا در این مقطع زمانی انجام نشود.

آنتونی بلینکن ساعاتی پس از اعلام خبر تعویق سفرش به چین در گفتگو با همتای چینی خود از «اقدام غیرمسئولانه» پکن انتقاد کرد. وزیر خارجه ایالات متحده با این حال تاکید کرد که واشنگتن قصد دارد «راه‌های ارتباط» با مقام‌های چینی را حفظ کند. 

مقامات چین از ورود بالن متعلق به این کشور به حریم هوایی آمریکا ابراز «تاسف» کرده‌اند و آن را رویدادی «ناخواسته» خوانده‌اند. 

یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت که ورود بالن چینی «نقض آشکار و غیرقابل قبول حق حاکمیت آمریکا» است. وی افزود که سفر آنتونی بلینکن به پکن هنگامی که «شرایط فراهم» باشد انجام خواهد شد. 

این مقام آمریکایی در عین حال ابراز «اطمینان» کرد که واشنگتن ظرفیت حفظ گفتگو با پکن را دارد. یکی از مقامات پنتاگون نیز گفته است که جنگنده‌های آمریکایی به این بالن بر فراز ایالت مونتانا نزدیک شدند. وی ظرفیت این بالن در جمع‌آوری اطلاعات را «محدود» توصیف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رصد دومین «بالن جاسوسی چین»؛ چرا ساقط کردن این بالن‌ها آسان نیست؟

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد

تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست