دولتی‌سازی در آلمان؛ غول گازی «یونیپر» ملی شد

یونیپر، شرکت واردات گاز آلمان
یونیپر، شرکت واردات گاز آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آلمان هدف از این اقدام را جلوگیری از سهمیه‌بندی گاز، هرج و مرج در بازار و از دست رفتن مشاغل در شرکت یونیپر اعلام کرد.

آگهی

وزارت اقتصاد و دارایی آلمان روز پنجشنبه با اعلام تکمیل فرآیند دولتی‌سازی شرکت واردات گاز یونیپر (Uniper) تایید کرد که ۹۹ درصد سهام این غول گازی به تملک دولت آلمان درآمده است.

پس از ثبت رای موافق سه روز پیشِ (۱۹ دسامبر) سهامداران یونیپر در مجمع فوق‌العاده این شرکت، دولت آلمان ۹۹ درصد سهام آن را پس از تکمیل مراحل افزایش سرمایه و توافق با شرکت مادر فنلاندیِ آن یعنی فورتوم (Fortum)، در اختیار گرفت.

دولت آلمان هدف از این اقدام را جلوگیری از سهمیه‌بندی گاز، هرج و مرج در بازار و از دست رفتن مشاغل در شرکت یونیپر اعلام کرد.

پس از تهاجم نظامی مسکو به خاک اوکراین، گازپروم، شرکت ملی گاز روسیه، صادرات گاز به اروپا را متوقف کرد. اقدامی که یونیپر، شرکت وارد کننده گازِ آلمان را ناگزیر کرد تا برای ایفای تعهد خود در قبال شرکت‌ها و صنایع مختلف، خرید گاز از بازار نقدی را با قیمت‌های بالاتر آغاز کند. به همین دلیل، یونیپر در اوت گذشته اعلام کرد که در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ متحمل زیان ۱۲.۳ میلیار یورویی شده و این زیان تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

دولت آلمان که اعطای کمک‌های مالی به این شرکت را آغاز کرده بود، در سپتامبر گذشته تصمیم گرفت تا فرآیند دولتی کردن این شرکت را آغاز کند. کمیسیون اروپا نیز در ۱۶ دسامبر خرید شرکت یونیپر از سوی دولت آلمان را مغایر قوانین رقابت اتحادیه اروپا ندانست. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته یونیپر در ۳۰ نوامبر گذشته یک فرآیند داوری را به امید دریافت میلیاردها یورو غرامت از گازپروم روسیه آغاز کرده است. این در حالی است که دولت آلمان تا کنون ناگزیر شده تا بیش از ۵۰ میلیارد یورو به این شرکت کمک مالی بکند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گردهمایی وزرای انرژی؛ تلاش اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست تعیین سقف قیمت گاز

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟