گردهمایی وزرای انرژی؛ تلاش اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست تعیین سقف قیمت گاز

بحث بر سر تعیین سقف قیمت گاز در اتحادیه اروپا
بحث بر سر تعیین سقف قیمت گاز در اتحادیه اروپا Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای انرژی اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه به‌دنبال توافق بر سر سازوکار تعیین سقف قیمت عمده‌فروشی گاز هستند که همچنان اتحادیه اروپا را در معرض خطر فلج کردن سایر اقدامات اضطراری برای کاهش اثرات بحران انرژی قرار می‌دهد.

آگهی

وزرای انرژی اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر به‌دنبال توافق بر سر سازوکار تعیین سقف قیمت عمده‌فروشی گاز هستند که همچنان اتحادیه اروپا را در معرض خطر فلج کردن سایر اقدامات اضطراری برای کاهش اثرات بحران انرژی قرار می‌دهد.

وزیران انرژی ۲۷ کشور عضو در بروکسل گرد هم می‌آیند تا سقف قیمت پیشنهادی کمیسیون اروپا را تصویب کنند که آخرین واکنش اتحادیه اروپا به بحران انرژی ناشی از کاهش تحویل گاز روسیه به اروپا در سالجاری بود که منجر به افزایش شدید قیمت‌ها شد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا که تعیین سقف قیمت گاز را یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین پرونده‌هایی که می‌توان تصور کرد توصیف می‌کند، گفت: «احتمالا هیچ یک از کشورهای عضو از پیشنهادی که در حال مذاکره روی آن هستیم راضی نیستند.»

کشورهایی مانند بلژیک، لهستان و ایتالیا می‌گویند که برای محافظت از اقتصادشان در برابر قیمت‌های بالای انرژی به یک سقف نیاز است در حالی که آلمان، هلند و اتریش بیم آن را دارند که این موضوع محموله‌های گاز مورد نیاز را از اروپا دور کند.

شماری از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند اطمینانی ندارند که توافقی در روز سه‌شنبه حاصل شود. با این حال یکی از گزینه‌ها می‌تواند ادامه گفت‌وگوها در نشست رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه و سپس تلاش مجدد برای تایید سقف قیمت از سوی وزرا در هفته آینده باشد.

هر توافقی می‌تواند به جزییات فنی از جمله میزان بالا بودن سقف قیمت، قراردادهای گازی که درباره آن‌ها اعمال می‌شود و تدابیری مانند امکان تعلیق فوری سقف قیمت در صورت داشتن پیامدهای ناخواسته بستگی داشته باشد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا معتقد است که این نهاد در مسیر درستی حرکت می‌کند اما به هدف هنوز نرسیده است.

پیش‌نویس مصالحه‌ای که کشورها در آخر هفته گذشته مورد بحث قرار دادند به این صورت است که اگر قیمت‌ها در قرارداد ماه اول در مرکز تعیین قیمت گاز طبیعی در هلند معروف به TTF به مدت پنج روز از ۲۲۰ یورو در هر مگاوات ساعت فراتر رود، سقف قیمتی آغاز می‌شود که ۳۵ یورو بالاتر از قیمت مرجع برای گاز طبیعی مایع خواهد بود.

این محدودیت کمتر از حد ۲۷۵ یورو در مگاوات ساعت است که از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شد اما ۱۲ کشور از جمله یونان و ایتالیا خواستار سقف کمتری شدند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

پنج کشور عضو شامل یونان، اسلوونی، ایتالیا، لهستان و بلژیک پیشنهاد کرده‌اند که سقف قیمت به ۱۶۰ مگاوات-ساعت کاهش یابد یا یک سقف پویا که ماهانه بر اساس میانگین قراردادهای معامله شده در سراسر اتحادیه اروپا تعریف می‌شود معرفی شود.

اردوگاه‌های موافق و مخالف دولت‌ها هر کدام به‌طور بالقوه آرای کافی برای جلوگیری از یک معامله را دارند. سه دیپلمات اتحادیه اروپا گفتند که کشوری که در این بین به طور بالقوه نقش تعیین کننده دارد فرانسه است که در ابتدا از سقف قیمت حمایت کرد اما هفته گذشته نسبت به پیامدهای احتمالی در بازارهای مالی ابراز نگرانی کرد.

هفته گذشته بورس بین‌قاره‌ای هشدار داد که پیشنهاد اتحادیه اروپا در واقع می‌تواند قیمت گاز را افزایش دهد در حالی که بانک مرکزی اروپا می‌گوید این موضوع ممکن است ثبات مالی را به خطر بیاندازد.

اتحادیه اروپا در سال جاری با مجموعه‌ای از اقدامات اضطراری در حوزه انرژی از جمله الزام پر کردن ذخیره سازی گاز موافقت کرده است. اما این سقف قیمت ممکن است سرنوشت سایر سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا را نیز تعیین کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مطالعات جدید نشان می‌دهد اجاق‌های گازی به اندازه «دود دخانیات» سمی هستند

دولتی‌سازی در آلمان؛ غول گازی «یونیپر» ملی شد

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است