کشتار برای داروهای سنتی چینی؛ جنین الاغ‌های اروپایی در آزمایشگاه تولید می‌شود

لقاح مصنوعی می‌تواند از انقراض ده‌ها گونه الاغ جلوگیری کند
لقاح مصنوعی می‌تواند از انقراض ده‌ها گونه الاغ جلوگیری کند Copyright Ansgar Scheffold
Copyright Ansgar Scheffold
نگارش از Rebecca Ann Hughes
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان دانشگاه کوئینزلند برای حفظ ده‌ها گونه رو به انقراض الاغ از لقاح مصنوعی خارج از بدن (IVF) استفاده می‌کنند. این گروه تحقیقاتی نخستین جنین الاغ را با استفاده از این فناوری تولید کرد.

آگهی

دانشمندان دانشگاه کوئینزلند برای حفظ ده‌ها گونه رو به انقراض الاغ از لقاح مصنوعی خارج از بدن (IVF) استفاده می‌کنند. این گروه تحقیقاتی نخستین جنین الاغ را با استفاده از این فناوری تولید کرد.

این جنین الاغ که از نژاد اروپایی رو به انقراض است، تا زمانی که محققان بتوانند ماده مناسبی برای لانه گزینی آن پیدا کنند، به صورت یخ‌زده نگهداری می شود.

دکتر آندرس گامبینی، محقق دانشگاه کویینزلند می‌گوید: «با استفاده از لقاح مصنوعی خارج از بدن که ابزار نوینی برای تولید جنین در آزمایشگاه است، در صورت لزوم می‌توانیم مجددا گونه‌های رو به انقراض را تولید کنیم.» 

نخستین جنین الاغ تولید شده توسط لقاح مصنوعی خارج از بدن

گروه تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند موفق شد یک جنین الاغ زنده‌مان را توسط نوع خاصی از لقاح مصنوعی خارج از بدن موسوم به تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) تولید کند.

آقای گامبینی که همراه با محققان آرژانتینی و اسپانیایی روی این پروژه کار می‌کند، با چالش‌ برانگیز اما راه‌گشا خواندن تولید جنین توسط لقاح مصنوعی خارج از بدن می‌گوید: «هنگام تلاش برای افزایش جمعیت یک گونه، مشکلات زیادی در رابطه با تولید مثل حاصل از جفت‌گیری دو والد که باهم ارتباط ژنتیکی دارند، وجود دارد. اما با استفاده از لقاح مصنوعی خارج از بدن قادر ترکیب اسپرم و تخمک گونه‌های مختلف الاغ با پیشینه ژنتیکی متفاوت و در نتیجه تولید جنین‌های زنده‌مان خواهیم بود.» 

Rebecca Ann Hughes
جمعیت الاغ‌ها بیش از آنچه مردم تصور می‌کنند در خطر استRebecca Ann Hughes

وی همچنین تاکید کرد که این روش امکان ایجاد باغ وحش یخ‌زده یا بانک ژنتیکی جنین را برای کمک به بقای الاغ‌ها ویا دیگر گونه‌های در خطر انقراض فراهم می‌کند. 

آیا الاغ‌ها در خطر هستند؟

محققان بر این باورند که جمعیت الاغ‌ها بیش از آنچه مردم تصور می‌کنند در خطر است.

آقای گامبینی می‌گوید: «۷ گونه از ۲۸ گونه اروپایی در شرایط بحرانی و ۲۰ گونه در خطر هستند، این در حالی است که گونه‌های الاغ‌های وحشی نیز با مشکل روبرو هستند.» 

جمعیت الاغ‌ها به دلیل سرقت، کشتار غیرقانونی، کاهش چراگاه و عدم استفاده از آن‌ها توسط انسان برای حمل و نقل یا کشاورزی در خطر قرار گرفته است.

 آندرس گامبینی می‌افزاید: «همچنین نگرانی‌هایی از کشتار الاغ‌های وحشی در سراسر جهان برای بدست آوردن «اجیائو» وجود دارد. اجیائو ماده‌ای کلیدی برای تولید داروهای سنتی چینی است که از کلاژن پوست الاغ‌ بدست می‌آید.»

استفاده از روش لقاح مصنوعی خارج از بدن برای دیگر حیوانات

دکتر گامبینی علاوه بر الاغ‌ها بر روی اسب‌ها و گورخرها هم کار می‌کند. وی اکنون ۱۰ جنین یخ‌زده گورخر در بانک ژنتیکی خود دارد. 

او می‌گوید: «در طول فعالیت تحقیقاتی خود، همیشه در حال بررسی فناوری‌های کمک باروری برای بهبود پیشرفت ژنتیکی در انواع حیوانات اهلی بوده‌ام.» 

وی کار بر روی جنین الاغ را با شانس موفقیت ۵ تا ۱۰ درصد در مقایسه با کار بر روی جنین اسب با شانس موفقیت ۳۰ درصد، بسیار مشکل‌تر می‌داند.

آقای گامبینی می‌گوید: «در سال ۲۰۲۰ از تولید نخستین جنین گورخر با استفاده از روش لقاح مصنوعی خارج از بدن خبر دادیم و اکنون از تولید نخستین جنین الاغ. چه کسی می‌داند گام بعدی چه خواهد بود؟»

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح ژنتیکی دانشمندان برای زنده کردن ماموت‌های پشمالوی عصر یخبندان

نخستین پشه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی در آمریکا رها می‌شوند

پایان احتمالی تغییر ساعت در اروپا؛ آیا جلو کشیدن ساعت باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود؟