پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی

رئیس و نمایندگان پارلمان اروپا در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۴‍
رئیس و نمایندگان پارلمان اروپا در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۴‍ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان دوره نهم پارلمان اروپا آخرین نشست عمومی خود را برگزار کردند و اکنون به کشورهای متبوع خود باز خواهند گشت تا برای انتخابات ماه ژوئن آماده شوند و تکلیف ۷۲۰ عضو مجلس بعدی مشخص شود.

آگهی

بدون شک برای بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا، پشت سرگذاشتن پنج سال گذشته آن هم در شرایط اضطراری جهانی و چانه زنی بر سر قوانین و تلاش برای مدیریت فجایع بسیار مغتنم بوده است.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا به یورونیوز گفت: «من هرگز نمی‌توانستم این حجم از دستاوردهایمان و همچنین انبوه بحران‌ها و چالش‌هایی که با آن مواجه شدیم و به آن‌ها رسیدگی کردیم را پیش‌بینی کنم.»

در ادامه، با توجه به نزدیک شدن به پایان نهمین دوره پارلمان اروپا، به ۸ لحظه سرنوشت‌ساز پارلمان اروپا در پنج سال گذشته نگاهی خواهیم انداخت:

سیاستمداری که به یکباره مطرح و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا شد

پر بیراه نیست اگر بگوییم که اورزولا فن درلاین یکباره سر و کله‌اش پیدا شد. این سیاستمدار که متولد بروکسل است، از قضا تا تابستان ۲۰۱۹ میلادی یک چهره عمدتاً ناشناخته برای بروکسل بود، چرا که او در دولت فدرال  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خدمت می‌کرد و دارای چندین سمت بود که آخرین آن‌ها هم خدمت به عنوان وزیر دفاع آلمان بود.

مطرح شدن فن در لاین در یک چشم به هم زدن اتفاق افتاد، وقتی که شورای اروپا تحت تأثیر اختلاف نظر شدید بین مرکل و ماکرون برای تعیین رئیس کمیسیون اروپا، با نامزدی «مانفرد وبر» برای ریاست کمیسیون اروپامخالفت کرد.

در حالی که وبر از فهرست پیشنهادی حذف شد، ماکرون نام فن در لاین را به زبان آورد و از او به عنوان محافظه‌کاری عملگرا که می‌تواند جناح های لیبرال، سوسیالیست و سبز را راضی کند، ستایش کرد. 

در آن زمان، حتی ویکتور اوربان نیز با این موضوع موافقت کرد.

در نهایت فن در لاین با ۳۸۲ رای موافق تایید شد؛ این یعنی اینکه او تنها ۹ رای بالاتر از ۳۷۴ رای مورد نیاز را به دست آورد.

به ترتیب از راست: امانوئیل ماکرون،‌آنگلا مرکل،‌اورزلا فن در لاین، و ماتئوش موراویه‌تسکی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱
به ترتیب از راست: امانوئیل ماکرون،‌آنگلا مرکل،‌اورزلا فن در لاین، و ماتئوش موراویه‌تسکی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱آسوشیتدپرس

آهنگی برای وداع و طلاق اتحادیه اروپا و بریتانیا

برکسیت یا همان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک تمرین طولانی و پر پیچ و خم برای اروپا بود و محدودیت‌های دیپلماتیک را به ورطه آزمایش برد.

این آزمون دیپلماتیک در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ (۹ بهمن ۱۴۰۰)، زمانی که نمایندگان پارلمان اروپا موافقت خود با توافق خروج بریتانیا پس از ۴۷ سال عضویت در اتحادیه اروپا را اعلام کردند به پایان رسید.

درست پس از اعلام نتایج رای گیری (۶۲۱ موافق و ۴۹ مخالف)، قانونگذاران پارلمان اروپا از جای خود برخاستند و دست در دست هم آهنگ محبوب اسکاتلندی «Auld Lang Syne» که پایان یک دوستی طولانی مدت را تداعی می کند، زمرمه کردند.

این لحظه تلخ با تشویق، آغوش و اشک همراه شد. 

چند روز بعد، به دلیل خروج ۷۳ عضو پارلمان اروپا، چیدمان کرسی‌های صحن پارلمان دوباره انجام شد.

زمزمه سرود دسته‌جمعی وداع با بریتانیا در صحن پارلمان اروپا

نماینده‌ای که هنگام فرار از سکس پارتی دستگیر شد

این داستان به «یوژف شایر /József Szájer»، نماینده پنج دوره پارلمان اروپا از حزب فیدس مجارستان یا همان حزب حاکم ویکتور اوربان مربوط می‌شود.

این نماینده سابق در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل حمایت از قوانین ضد دگرباشان جنسی به شدت مورد انتقاد بود. با این حال، آقای شایر خودش در یک سکس پارتی در مرکز شهر بروکسل با حضور ۲۵ مرد شرکت کرد. 

این مهمانی پس از شکایت همسایگان از سر و صدا، با مداخله پلیس بلژیک به هم ریخت.

نکته مهمتر این بود که این مهمانی محدودیت‌های قرنطینه‌ای کووید-۱۹ را به طور آشکار زیر پا گذاشته بود.

بر اساس گزارش دادستانی عمومی، این سیاستمدار مجارستانی با پایین رفتن از ناودان آپارتمان قصد فرار از دست پلیس را داشت و در حالیکه دست‌هایش خونی شده بود و در کوله پشتی‌اش مواد مخدر پیدا کردند، دستگیر شد.

آگهی

یوژف شایر چند روز پس از استعفای خود در بیانیه‌ای گفت: «متأسفم که قوانین مجمع را نقض کردم. این رفتاری غیرمسئولانه از سوی من بود. من عواقب آن را می پذیرم.»

جزئیات این ماجرا باعث ایجاد یک جنون رسانه‌ای شد، چرا که جلسات بروکسل در آن تحت تاثیر قرنطینه کووید-۱۹ قرار داشت.

یوژف شایر در پارلمان اروپا
یوژف شایر در پارلمان اروپاآسوشیتدپرس

وداع با رئیس فقید پارلمان اروپا

در ساعات اولیه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲، اعلام شد که داوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا درگذشت.

این سوسیالیست ۶۵ ساله ایتالیایی مدت طولانی از وضعیت سلامتی نامناسبی رنج می‌برد و قبلاً در دوران مسئولیت خود در بیمارستان بستری شده بود. 

با این حال، خبر درگذشت او همه را شوکه کرد؛ چرا که او شخصیتی محبوب در بین همه طیف‌های سیاسی بود و به خاطر خوشرو بودن و شخصیت صمیمی و گرمش تحسین می‌شد.

آگهی

پارلمان میزبان مراسم بزرگداشتی با حضور قانونگذاران و مقامات ماسک‌زده بود و جانشین او، روبرتا متسولا، به زبان ایتالیایی یاد و خاطره او را گرامی داشت.

آقای ساسولی پس از تشییع جنازه در رم به خاک سپرده شد.

احساساتی شدن مترجم در نخستین حضور مجازی زلنسکی

در حالی که موشک‌های روسیه بر کی‌یف اصابت می‌آمدند و سرنوشت اوکراین به مویی بند شده بود، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در روزهای آغازین حمله روسیه به خاک کشورش، با اعلام درخواست عضویت در اتحادیه اروپا سعی کرد یک تغییر ژئوپلیتیک جسورانه را از پارلمان اروپا تقاضا کند.

در همین راستا، زلنسکی توانست در ۱ مارس ۲۰۲۲ به جلسه فوق‌العاده پارلمان اروپا ملحق شود و از ملت جنگ‌زده خود دفاع کند. 

وی در جریان سخنرانی مجازی خود در پارلمان اروپا بار دیگرتقاضای پیوستن فوری کشورش به اتحادیه اروپا را تکرار کرد. سخنانی که با تشویق اکثر قریب به اتفاق نمایندگان اروپایی روبرو و از درخواست وی نیز تلویحا استقبال شد.

آگهی
ما آنقدر می‌جنگیم که از جایگاه برابر با سایر اعضای اتحادیه اروپا برخوردار شویم.
ولودیمیر زلنسکی
رئیس جمهوری اوکراین

زلنسکی به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «ما برای حقوق خود، برای آزادی‌هایمان می‌جنگیم و اکنون برای بقا می‌جنگیم. ما همچنین آنقدر می‌جنگیم که از جایگاه برابر با سایر اعضای اتحادیه اروپا برخوردار شویم.» زلنسکی گفت: «اگر راست می‌گویید ثابت کنید که با ما هستید. ثابت کنید که ما را رها نمی کنید.»

این سخنرانی بلافاصله تبدیل به یکی از پرشورترین و به یاد ماندنی‌ترین درخواست‌هایی شد که تا کنون در پارلمان اروپا ارائه شده است. حتی صدای مترجم هم تحت تأثیر احساسات رئیس جمهوری اوکراین قرار گرفته بود.

تشویق نمایندگان پارلمان اروپا بعد از سخنررانی مجازی زلنسکی در اول مارس ۲۰۲۲
تشویق نمایندگان پارلمان اروپا بعد از سخنررانی مجازی زلنسکی در اول مارس ۲۰۲۲آسوشیتدپرس

قطرگیت؛ رسوایی بی‌همتایی که گریبان پارلمان را گرفت

در حالیکه پارلمان اروپا با بحث رسوایی سیاسی آنچنان هم غریبه نیست، اما در دسامبر ۲۰۲۲ با طوفانی غیرمنتظره مواجه شد. این فساد گسترده در پارلمان اروپا احتمالا «جدی‌ترین، تکان‌دهنده‌ترین و وحشتناک‌ترین» رسوایی است که طی سال‌های اخیر در بروکسل مشاهده شده است. رسوایی بزرگی که رد پای میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، یعنی قطر در آن دیده می‌شود.

بر این اساس، اتهاماتی مطرح شد که مبالغ «هنگفت» پول و هدایای «قابل توجهی» از سوی قطر و مراکش به نمایندگان پرداخت شده تا بر تصمیم‌گیری این نهاد به نفع این دو کشور تاثیر بگذارند. اگرچه هر دو کشور هرگونه تخلف در این زمینه را انکار می‌کنند.

این پرونده منجر به دستگیری اوا کایلی به همراه شریک زندگی او، فرانچسکو جورجی شد. خانم کایلی به عنوان یکی از ۱۴ معاون رئیس پارلمان، یکی از قدرتمندترین بازیگران این نهاد بود و به عنوان یک گوینده سابق اخبار با موقعیت مشهور در زادگاهش یعنی یونان، یکی از جذاب ترین چهره‌های بروکسل به شمار می‌رود. اوا کایلی در نهایت مصونیت خود را به طور خودکار از دست داد و به بیش از چهار ماه زندان محکوم شد.

آگهی

پیر آنتونیو پانزری ایتالیایی، یکی دیگر از شخصیت‌های درگیر در این پرونده فساد به شمار می‌رود.

اوا کایلی، نماینده یونانی پارلمان اروپا
اوا کایلی، نماینده یونانی پارلمان اروپاآسوشیتدپرس

ماراتن دسامبر؛ هوش مصنوعی و مهاجرت

با نزدیک شدن به فصل انتخابات، پارلمان اروپا هم برای بسته شدن هر چه بیشتر پرونده‌های قانونگذاری، تلاش می‌کرد. این تلاش‌های متمرکز در دسامبر ۲۰۲۳ به اوج خود رسید و قانونگذاران موفق شدند با کشورهای عضو بر سر دو مورد از مهم‌ترین قوانین دستوری به توافق برسند: اولین مورد تصویب قانون هوش مصنوعی بود که اولین تلاش در جهان برای مهار این فناوری نوین بود، و دومین موفقیت هم قانون جدید پیمان مهاجرت و پناهندگی بود.

هرچند آسان نبود. اما قانون هوش مصنوعی پس از ۳۵ ساعت مذاکره در سه روز متوالی به نتیجه رسید، چرا که برخی از قانونگذاران اساسا با گسترش اقدامات محدودکننده‌ای که ممکن است حقوق اساسی را نقض کند، مخالفت می‌کردند.

از دیدگاه بروکسل، تصویب این دو قانون در نوع خود «تاریخی» بود.

حضور بیوه رهبر فقید اپوزیسیون روسیه

شاید یکی دیگر از رویدادهای مهم در آخرین هفته‌های دور نهم پارلمان اروپا حضور بیوه رهبر فقید اپوزیسیون روسیه بود. یولیا ناوالنایا درست چند روز پس از آن که همسرش الکسی ناوالنی در شرایط مشکوکی در زندانی در شمال روسیه درگذشت، در اواخر فوریه ۲۰۲۴ با لباس مشکی در پارلمان اروپا حاضر شد. 

آگهی

ناوالنایا به شجاعت رهبر فقید اپوزیسیون روسیه ادای احترام کرد و با جسارت به نمایندگان پارلمان اروپا گفت که پای حرفشان باشند.

ناوالنایا در حالی که احساسات خود را در کنترل می‌کرد به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «اگر واقعا می خواهید پوتین را شکست دهید، باید یک مبتکر باشید. نه اینکه خسته‌ و بی‌رمق باشید.»

او ادامه داد: «شما نمی توانید با قطعنامه یا یک سری تحریم که تفاوتی با موارد قبلی ندارد به پوتین آسیب بزنید.»

یولیا ناوالنایا خطاب به نمایندگان گفت: «شما نمی توانید پوتین را با تصور اینکه او یک مرد دارای اخلاق و اصول است شکست دهید. او چنین نیست. الکسی مدت‌ها پیش متوجه این موضوع شد. شما با یک سیاستمدار سر و کار ندارید بلکه با یک هیولای خونین روبرو هستید.»

سخنان او با تشویق ایستاده نمایندگان به پایان رسید.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از باشگاه‌های فوتبال تا اولیگارش‌های روس؛ پارلمان اروپا مقررات جدید مبارزه با پولشویی را تصویب کرد

جوانترین نماینده تاریخ پارلمان اروپا با ایده‌های «سبز» به رقابت با جریان راست می‌رود

پارلمان اروپا در حمایت از اویغورها به حذف کالاهای چینی حاصل کار اجباری در بازار رای داد