پاکستان چندین نقطه در خاک ایران را هدف قرار داد؛ تهران کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر را تائید کرد

ورودی وزارت امور خارجه پاکستان در شهر اسلام آباد
ورودی وزارت امور خارجه پاکستان در شهر اسلام آباد Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در تازه‌ترین تحولات اخیری که در دو سوی مرزهای مشترک ایران و پاکستان انجام شده و سطح تنش‌ها را بین این دو کشور همسایه افزایش داده است؛ اسلام‌آباد روز پنجشنبه اعلام کرد که یک سری حملات نظامی را علیه مخفیگاه‌های شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در داخل ایران انجام داده است.

آگهی

اسلام آباد روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک سری حملات نظامی دقیق و کاملاً هماهنگ و هدف‌دار را علیه مخفیگاه‌های «تروریست‌ها» در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داده است. 

این به این معنی است که هم پاکستان و هم ایران در این هفته و در گرماگرم احتمال تسری درگیری‌ها در خاورمیانه، گام‌هایی برای حمله به شبه نظامیان در خاک یکدیگر برداشته‌اند.

بر این اساس، نیروهای ارتش پاکستان بامداد پنج‌شنبه «یک سری حملات نظامی دقیق و بسیار هماهنگ و هدفمند» را در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داده‌اند. 

اسم این عملیات «مرگ بر سرمچار» عنوان شده که در زبان ساده به «مرگ بر مبارزان چریکی» ترجمه می شود. وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای‌ اعلام کرد که این اقدام با توجه به اطلاعات معتبری از فعالیت‌های قریب الوقوع «سرمَچارها» انجام شده است. 

در این بیانیه آمده است که «در چندین سال گذشته، پاکستان در تعاملات خود با ایران همواره نگرانی‌های جدی در مورد  تروریست‌های پاکستانی‌الاصلی که خود را سرمچار می‌خوانند، و همچنین پناهگاه‌ها و مخفیگاه‌های آن‌ها در فضاهای غیرقابل کنترل در داخل ایران را با [تهران] در میان گذاشته است.»

وزارت خارجه پاکستان در ادامه آورده است که «پرونده‌های متعددی از حضور و فعالیت این تروریست‌ها را با شواهد ملموس [با ایران] به اشتراک گذاشته است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین راستا، معاون انتظامی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان ضمن تایید انفجارهای روز پنجشنبه گفت: «ساعت ۴:۳۰ بامداد امروز در یکی از روستاهای مرزی سراوان چند انفجار رخ داده است.»  صدا و سیما ساعتی بعد از احضار کاردار پاکستان به وزارت خارجه ایران خبر داد.

مرحمتی، با بیان اینکه این انفجارها نتیجه اصابت موشک از سمت پاکستان است اظهار کرد: در این انفجارها «سه زن و چهار کودک» کشته شده‌اند که همگی اتباع غیرایرانی هستند.

خبرگزاری دولتی ایرنا ساعتی بعد از کشته شدن ۲ مرد دیگر در روستاهای مرزی سراوان خبر داد تا بدین ترتیب تعداد کشته‌های حمله پاکستان دست‌کم به ۹ نفر افزایش یابد. با این حال خبرگزاری تسنیم به نقل از معاون مرحمتی در به روز رسانی این موضوع از تخریب ۴ واحد مسکونی و کشته‌شدن ۱۰ نفر در جریان حمله بامداد پاکستان خبر داده است.

او گفت: یک انفجار دیگر نیز در نزدیکی شهر سراوان داشتیم که کسی در آن آسیب ندیده است.

یک مقام آگاه در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما ضمن محکومیت شدید این حملات گفته است که جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری مقامات پاکستان در باره این حادثه است.

هواپیماهای نظامی پاکستان

در همین حال، یک منبع اطلاعاتی پاکستان به خبرگزاری رویترز گفته است که این حملات توسط هواپیماهای نظامی پاکستان انجام شده است.  احتمال دارد علاوه بر هواپیما در این عملیات از پهپاد و موشک هم استفاده شده باشد.

این مقام در اسلام آباد، پایتخت پاکستان گفت: «نیروهای ما حملاتی را برای هدف قرار دادن شبه نظامیان بلوچ در داخل ایران انجام داده اند.»

وی ضمن اشاره به گروهی که به دنبال استقلال استان بلوچستان پاکستان است، افزود: «ستیزه‌جویانی که مورد هدف قرار گرفته‌اند متعلق به گروه جبهه آزادی‌بخش بلوچستان هستند.»

همزمان یک کانال تلگرامی منسوب به ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA) با صدور بیانیه ای، حضور نیروهای خود در ایران را تکذیب کرده است.

نقض حریم هوایی در عین احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی

در بیانیه روز پنجشنبه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است که این کشور کاملاً به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و «تنها هدف از اقدام امروز تامین امنیت و منافع ملی خود پاکستان بوده که در درجه اول اهمیت قرار دارد و قابل خدشه نیست.»

پیشتر اسلام‌آباد در بیانیه‌ای شدیداللحنی با محکوم کردن حملات موشکی و پهپادی ایران به پایگاه‌های گروه جیش‌العدل در داخل خاک پاکستان، آن را «نقض حریم هوایی» خود توصیف کرده و در مورد پیامدهای آن هشدار داده بود.

آگهی

وزارت خارجه پاکستان روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه در بیانیه‌ای هشدار داده بود که نقض حریم هوایی پاکستان «کاملا غیرقابل قبول» بوده و می‌تواند «عواقب جدی» به دنبال داشته باشد. 

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش از اقدام نظامی پاکستان در داخل خاک ایران، چین از پاکستان و ایران خواسته بود که از خود «خویشتنداری» نشان داده و از اقداماتی که باعث «افزایش تنش» می‌شود، خودداری کنند. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن ایران و پاکستان را همسایگان نزدیک و دو کشور مهم اسلامی می‌داند، از دو کشور خواست که برای حفظ صلح و ثبات با هم کار کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در حاشیه مجمع جهانی داووس در خصوص حملات ایران به پاکستان توضیح داده بود که  این اقدام با هدف نابودی مقر گروه جیش‌العدل صورت گرفته وتهران به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می‌گذارد اما اجازه نمی‌دهد امنیت ملی ایران «به بازی گرفته شود.»

ایران اواخر روز دوشنبه نیز موشک‌هایی را به سمت «مقر جاسوسی» اسرائیل در نزدیکی ساختمان کنسولگری آمریکا در شهر اربیل واقع در اقلیم نیمه خودمختار کردستان عراق، و همچنین به سمت اهداف مرتبط با گروه افراطی داعش در شمال سوریه شلیک کرد.

آگهی

ایالات متحده حملات ایران در پاکستان، عراق و سوریه را محکوم کرد و متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که تهران «مرزهای مستقل سه کشور همسایه خود را در چند روز گذشته» نقض کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحلیلگر موسسه مطالعات امنیتی پاکستان: نمی‌دانم چرا ایران به یکباره خودزنی کرد

وزارت خارجه ایران در واکنش به حمله پاکستان اقدام کشور «دوست و برادر» را محکوم کرد

ایران خدمه کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل را آزاد می‌کند