«چاره مهار جریان راست ‌افراطی در اروپا جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی است»

 یک قایق مملو از مهاجران در دریای مدیترانه
یک قایق مملو از مهاجران در دریای مدیترانه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مانفرد وبر،رهبر «حزب مردم اروپا» هشدار داده است که اگر دولت‌ها، نتوانند ورود مهاجرت‌‌های غیرقانونی را مدیریت کنند، انتخابات بعدی پارلمان اروپا با خطر روی کار آمدن جریان راست افراطی روبه‌رو خواهد بود.

آگهی

 حدود ۳۳۱ هزار مهاجر غیرقانونی، در ده ماهه اول سال ۲۰۲۳، وارد اتحادیه اروپا شده‌اند. گفته می‌شود بیشتر آن‌ها از مسیر مدیترانه مرکزی خود را به آنجا رسانده‌اند.

آقای وبر با اشاره به تصاویری منتشر شده از جزیره لامپدوسا، گفت: «مردم دولتی می‌خواهند که مشکلات را حل و کارها را مدیریت کند اما ما تا کنون این کار را نکرده‌ایم.»

در ماه‌های اخیر هزاران مهاجر و پناهنده پس از عبور از دریای مدیترانه، خود را به جزیره لامپدوسای ایتالیا رسانده‌اند.

رهبر «حزب مردم اروپا» در ادامه افزود: «۶۰ درصد از کسانی که از مسیر مدیترانه خود را به اروپا می‌رسانند، اجازه اقامت در اینجا را ندارند و باید به کشور خود بازگردند. اما آن‌ها حاضر به برگشت نیستند و دولت هم کاری نمی‌کند.»

وبر که رهبری یک حزب راست میانه را به عهده دارد، در جلسه‌ای با خبرنگاران با اشاره به نتیجه انتخابات اخیر هلند، تمرکز بر مسائلی مانند هزینه‌های زندگی و مهاجرت را عامل پیروزی خیرت ویلدرس و راست افراطی در این کشور دانست.

آقای ویلدرس در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود ما باید به فکر مردم خود باشیم و تعداد پناهجویان را به صفر برسانیم.

البته در این انتخابات هیچ حزبی نتوانست به تنهایی به حد نصاب لازم در پارلمان هلند برسد و آقای ویلدرس برای تشکیل دولت باید با احزاب دیگر ائتلاف کند.

قدرت گرفتن راست افراطی در اروپا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب راست افراطی در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، اتریش و بلژیک از موقعیت قدرتمندی برخوردار هستند و در کشورهایی مانند پرتغال و رومانی قدرتشان روند صعودی به خود گرفته است.

وبر با تکرار این نگرانی‌ها از پارلمان اروپا و کشورهای عضو خواست تا پیش از حضور مردم اروپا پای صندوق‌های رای، اصلاح سیاست‌های مهاجرتی را به سرانجام برسانند.

سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا ماه اکتبر در بروکسل بر سر طرح اصلاح سیاست مهاجرتی در این اتحادیه به توافق رسیدند. مذاکره بر سر توافق به دست آمده با نمایندگان پارلمان اروپا در مراحل نهایی قرار دارد.

با این حال موضع آقای وبر در مورد پناهجویان و خطر روی کار آمدن راست افراطی در اروپا، از سوی سوسیالیست‌ها و گروه‌های سبز مورد انتقاد قرار گرفته است.

چندین حزب متعلق به «حزب مردم اروپا» در سال‌های اخیر برای رسیدن به قدرت با تشکل‌های راست افراطی ائتلاف کردند.

«فورزا ایتالیا» وابسته به «حزب مردم اروپا» یکی از سه حزبی است که از دولت جورجا ملونی که به‌عنوان راست‌گراترین رهبر تاریخ این کشور توصیف شده است، حمایت می‌کند.

مشارکت جهانی

در اوایل ماه جاری میلادی، خانم ملونی، توافقی را با ادی راما، نخست وزیر آلبانی امضا کرد تا در سال رسیدگی به ۳۶ هزار درخواست پناهندگی را به این کشور برون سپاری کند.

مخالفان دولت ائتلافی ایتالیا که این کار را «یک اخراج واقعی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی» می‌دانند، به امضای این توافق‌نامه اعتراض کردند.

خانم ملونی اما از این توافق با عنوان تمرکز اتحادیه اروپا بر «مشارکت جهانی» دفاع کرد.

مشارکت جهانی، اصطلاحی در خصوص ترویج همکاری نزدیک‌تر اتحادیه اروپا با کشورهای ترانزیت و مبدا مهاجران است که هدف آن جلوگیری از ورود غیرقانونی به اتحادیه اروپا است.

آقای وبر از ترکیه، تونس و مصر به عنوان شرکای قابل اعتماد یاد کرد و افزود: « تاکنون تنها نتیجه اتحادیه اروپا از مشارکت جهانی، تفاهم با تونس بوده است که بیش از ۷۰۰ میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا را از جمله در خصوص کمک مالی و مدیریت مرز‌ها به خود اختصاص داده است.»

آگهی

تونس دروازه اصلی برای مهاجرانی است که به دنبال رسیدن به سواحل ایتالیا هستند.

پس از امضای تفاهم‌نامه بین اتحادیه اروپا و کشور تونس، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص سیاست‌های به گفته آن‌ها مستبدانه قیس سعید رئیس، جمهوری تونس همچنین وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کردند.

این تفاهم نامه در ماه اکتبر پس از اینکه رئیس جمهور تونس دستور بازپرداخت ۶۰ میلیون یورو کمک به این کشور را صادر کرد و از آن به عنوان «صدقه» یاد کرد همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

کمیسیون اروپا اما گفته است گفت‌وگو‌ها در این زمینه ادامه دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

آگهی

آقای وبر که نسبت به این موضوع خوشبین به نظر می‌رسید، گفته است اگر اتحادیه به وعده‌های خود در زمینه سرمایه گذاری در تونس عمل کند، این کشور نیز به نوبه خود «به ما در مبارزه با قاچاقچیان کمک خواهد کرد.»

او به خبرنگاران گفت: «من می‌دانم که انجام این کار‌ها آسان نیست، اما این فرصتی برای همکاری با همسایگان خود است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با ویلدرس، کابوس اروپا آشنا شوید: مخالف مهاجران و مسلمانان، دوست اسرائيل و طرفدار خروج از اتحادیه

هشدار بروکسل به رم: توافق مهاجرتی با آلبانی باید با قوانین اتحادیه اروپا منطبق باشد

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی