Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

محمود عباس: ایالات متحده تنها کشوری است که می تواند از وقوع فاجعه در رفح جلوگیری کند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از واشنگتن خواست تا از نفوذ خود برای جلوگیری از تهاجم اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه که وی تبعات آن را «فاجعه‌بار» خواند، استفاده کند.

آگهی

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی که روز یکشنبه در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در عربستان سخن می‌گفت در این خصوص تصریح کرد: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که از اسرائیل بخواهد عملیات رفح را متوقف کند، زیرا آمریکا تنها کشوری است که می‌تواند مانع از ارتکاب این جنایت توسط اسرائیل شود.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در یک سفر منطقه‌ای دیگر به زودی راهی ریاض شود.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، آقای بلینکن در این سفر «تلاش‌های جاری برای برقراری آتش‌بس در غزه که به آزادی گروگان‌ها منجر شود» را با طرف‌های گفتگو مورد بررسی قرار خواهد داد و همچنین «بر اهمیت جلوگیری از گسترش منطقه‌ای جنگ تأکید خواهد کرد.»

بسیاری از کشورهای غربی و نیز مقام‌های سازمان ملل بیم آن دارند که حمله بزرگ اسرائیل به شهر رفح، یک فاجعه بزرگ انسانی را در غزه رقم بزند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر در حالی پیش‌تر از قطعی بودن انجام این حمله خبر داد که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی بدون دسترسی به آب یا برق در این شهر واقع در منتهی الیه جنوبی باریکه غزه یا اطراف آن پناه گرفته‌اند.

«یک اشتباه بزرگ»

به گزارش فرانس‌پرس، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که از تصمیم‌های تحریک‌آمیز بنیامین نتانیاهو به خشم آمده است، اواسط مارس گذشته از اسرائیل خواسته بود که «تیمی را به واشنگتن اعزام کند» تا از این طریق بتواند نخست وزیر اسرائیل را به توقف یک عملیات نظامی در رفح متقاعد کند.

جو بایدن با تاکید مجدد بر «ضرورت برقراری فوری آتش بس در چارچوب توافقی برای آزادی گروگان‌ها» به منظور فراهم شدن زمینه بازگشت گروگان‌ها به خانه و همچنین ارسال کمک‌های بیشتر برای غیرنظامیان در غزه، گفته بود: «من از نخست وزیر خواستم که تیمی را به واشنگتن اعزام کند تا راه حل‌هایی برای هدف قرار دادن حماس بدون انجام یک عملیات زمینی گسترده در رفح مورد بحث قرار گیرد.»

ایالات متحده معتقد است که حمله به رفح «یک اشتباه بزرگ» خواهد بود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، ضمن تاکید بر این موضوع گفته است که انجام چنین عملیاتی «منجر به افزایش تلفات غیرنظامیان، وخیم‌تر شدن وضعیت انسانی، تشدید هرج و مرج در غزه و انزوای بیشتر اسرائیل در صحنه بین‌المللی خواهد شد.»

در حالی که چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده که روابطش با بنیامین نتانیاهو روز به روز پرتنش‌تر می‌شود، در داخل کشور نیز با فشار سیاسی فزاینده‌ای از سوی جمعیت مسلمان و عرب آمریکایی و همچنین رای‌دهندگان جوان روبرو است.

تشدید تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه

در همین حال، شواهد موجود حکایت از تشدید تلاش‌ها از سوی ایالات متحده و دیگر میانجی‌گران جنگ غزه به ویژه مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس در غزه است.

حماس روز شنبه اعلام کرد که در حال بررسی پیشنهاد متقابلی از سوی اسرائیل برای آتش‌بس در این منطقه است.

جزئیات این پیشنهاد هنوز فاش نشده است، اما وب‌سایت آکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی در گزارشی آورده است که تمایل به بحث در مورد «برقراری آرامش پایدار» در غزه در این پیشنهاد مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس آخرین‌ها گزارش‌ها که فرانس‌پرس نیز به آن اشاره کرد، یک مقام ارشد حماس تایید کرد که هیاتی برای پاسخ به آخرین پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل در غزه روز دوشنبه عازم مصر می‌شود.

در همین حال، فشار داخلی بر دولت بنیامین نتانیاهو همچنان رو به افزایش است. هزاران نفر شنبه شب در تل‌آویو در چارچوب یک تجمع اعتراضی گردهم آمدند تا خواستار آزادی گروگان‌هایی شوند که در ۷ اکتبر ربوده شده و هنوز بیش از یکصد نفر از آنها تحت اسارت هستند.

تظاهرکنندگان در حالی که خوستار استعفای بنیامین نتانیاهو و برکناری دولت تحت رهبری وی بودند شعار «توافق، همین حالا!» سر می‌دادند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

این در حالیست که حماس کمی پیش از برپایی این تظاهرات برای دومین بار ویدیویی از دو گروگان تحت اسارت خود را منتشر کرده بود.

با این حال، در میدان نبرد هنوز هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن جنگ دیده نمی‌شود. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در طول روز شنبه مواضع حماس را مورد حمله قرار داده و به نیروهای مستقر در مرکز منطقه محاصره شده غزه کمک‌های پشتیبانی ارائه کرده است.

آگهی

ارتش اسرائیل همچنین به حملات هوایی و توپخانه‌ای خود به چندین منطقه در نوار غزه به ویژه خان‌یونس و رفح، در جنوب و مناطقی در شمال این بخش محصور از سرزمین‌های فلسطینی ادامه داد.

در جبهه‌ای دیگر، جنگ بین اسرائیل و حماس باعث شعله‌ور شدن خشونت در مرز شمالی اسرائیل با لبنان شده است. در این منطقه، تبادل آتش به طور روزانه بین ارتش اسرائیل و جنبش اسلام‌گرای حزب‌الله لبنان انجام می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تداوم اعتراض‌ها به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا؛ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟

جوزپ بورل: ویرانی‌های شهرهای غزه بیشتر از ویرانی‌های شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم است