آیا ویدئوی اینستاگرامی «تبریک سال نو» وزیر دفاع آلمان را مجبور به استعفا می‌کند؟

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان
کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وی در بخشی از پیامش با اشاره به این که «جنگی در دل اروپا در حال وقوع است» می‌گوید به شکلی ویژه تحت تاثیر این جنگ قرار گرفته و در این میان، با افراد جالب و شگفت‌انگیزی آشنا شده که از این بابت ممنون و سپاسگزار است

آگهی

پیام ویدئویی کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان که به مناسبت سال نو میلادی در حساب کاربری اینستاگرام او منتشر شد، انتقاد‌های زیادی در میان مخالفان دولت برانگیخته است.

به گزارش فرانس‌پرس، موقعیت از پیش ضعیف شده وزیر دفاع آلمان به دلیل برخی اشتباهات در گذشته، با ویدئو تبریک سال نو متزلزل‌تر شده و فشارها برای استعفای او افزایش یافته است.

خانم لامبرشت به دلیل آنچه در پیام ویدئویی تبریک سال نو در پس زمینه آتش‌بازی و با محوریت جنگ در اوکراین به شهروندان کشورش گفت مورد انتقاد قرار گرفته است.

بسیاری از شهروندان و بویژه جریان‌های مخالف دولت ائتلافی سخنان او را نامناسب، غیرمتعارف و به دور از شأن نیروهای مسلح این کشور تشخیص داده‌اند.

پخش این ویدئو تنها یک دقیقه طول می‌کشد اما آنقدر ناشیانه تهیه شده که موجی از درخواست‌ها از سوی مخالفان محافظه‌کار و رسانه‌های آلمانی برای استعفای این وزیر منتسب به جریان سوسیال دموکرات را برانگیخته است.

وزیر دفاع آلمان در این ویدئو که در یکی از میدان‌های مرکزی شهر برلین ضبط شده، در حالی با موهای ژولیده بر اثر وزش باد از جنگ در اوکراین سخن می‌گوید که سخنانش به دلیل صدای ترقه و آتش‌بازی مختص جشن‌های سال نو به زحمت شنیده می‌شود.

وی در بخشی از پیامش در خصوص تهاجم روسیه به اوکراین با اشاره به این که «جنگی در دل اروپا در حال وقوع است» می‌گوید به شکلی ویژه تحت تاثیر این جنگ قرار گرفته و در این میان با افراد جالب و شگفت‌انگیزی آشنا شده که از این بابت ممنون و سپاسگزار است.

این بخش از سخنان کریستین لامبرشت و تاکید بر اینکه در میانه جنگ، او با افراد جالبی آشنا شده بویژه انتقاد‌های زیادی را برانگیخته است.

وی سپس یادآور می‌شود که شهروندان آلمانی در حالی سال نو را در کنار خانواده‌ه و دوستانشان جشن می‌گیرند که همه از این امکان برخوردار نیستند.

روزنامه اشپیگل چاپ برلین روز دوشنبه مطلبی انتقادآمیز نسبت به این ویدئو را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «تردید در مورد شایستگی او (وزیر دفاع آلمان) برای این سمت از مدت‌ها قبل وجود داشت اما اکنون زمان آن رسیده است که صدراعظم از عواقب انتخاب خود آگاه شود.»

بیلد، پرخواننده‌ترین روزنامه آلمان نیز در مطلبی نوشت: «پیام سال نو که با تلفن همراه ضبط شده و به دلیل نبود میکروفن و صدای ترقه و آتش بازی در محیط به سختی قابل درک است، حتی می‌توانست برای شهردار داوطلب یک دهکده دردسرساز باشد حال آنکه برای وزیر دفاع کشوری که عضو ناتو است شرم آور تلقی می‌شود.» 

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

سخنگوی وزارت دفاع روز دوشنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی در همین خصوص گفت این پیام در صفحه شخصی وزیر منتشر شده و رسمی نیست.

این درحالیست که منتقدان و رسانه‌ها معتقدند که این یک پیام رسمی بوده؛ زیرا وزیر دفاع در آن خطاب به شهروندان سخن گفته و به اقشار مختلف سال نو را تبریک گفته است.

کریستین لامبرشت در طول سال گذشته میلادی نیز به دلیل عملکرد ضعیف در تامین تجهیزات نظامی و برطرف کردن کاستی‌های موجود در نیروهای مسلح این کشور از حیث تسلیحات و لجستیک، مورد انتقادهای گسترده قرار داشت.

وی به ویژه به دلیل اظهارنظر در خصوص ارسال هزاران کلاه ایمنی برای سربازان اوکراینی، در حالی که این کشورِ تحت تهاجم روسیه منتظر دریافت سلاح‌های سنگین از جانب آلمان بود، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان هدایت «یگان ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالا» ناتو را بر عهده گرفت

«منشی شیطان» در اردوگاه کار اجباری نازی‌ها؛ زن ۹۷ ساله در آلمان محاکمه و محکوم شد

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟