«منشی شیطان» در اردوگاه کار اجباری نازی‌ها؛ زن ۹۷ ساله در آلمان محاکمه و محکوم شد

ایرمگارد فورشنر، در دادگاه خود در ایتزهو آلمان؛۲۰ دسامبر ۲۰۲۲
ایرمگارد فورشنر، در دادگاه خود در ایتزهو آلمان؛۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک منشی سابق اردوگاه نازی در سن ۹۷ سالگی به اتهام همدستی در قتل در اردوگاه کار اجباری اشتوتهوف به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. از او به عنوان «منشی شیطان» یاد میشود.

آگهی

یک منشی سابق اردوگاه نازی در سن ۹۷ سالگی به اتهام همدستی در قتل در اردوگاه کار اجباری اشتوتهوف به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. از او به عنوان «منشی شیطان» یاد می‌شود.

در یکی از آخرین دادگاه‌های مربوط به جنایات نازی‌‌ها در آلمان، ایرمگارد فورشنر، منشی فرمانده که دراردوگاه کار اجباری اشتوتهوف کار می کرد، روز سه شنبه ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

وی متهم به همدستی در قتلِ بیش از ده هزار نفر در این اردوگاه کار اجباری، واقع در لهستان کنونی بوده است و از سپتامبر سال ۲۰۲۱ در دادگاهی در شمال آلمان مراحل دادرسی‌اش را می‌گذراند.

این محکومیت مطابق با الزامات دادستانی و با تاکید بر «اهمیت استثنایی تاریخی» نوع جرم و با حکمی که در درجه‌ی اول ماهیت نمادین دارد به اجرا درآمد. این زن که دهه‌ی نهم زندگی خود را می‌گذراند، درحالی‌که که کلاهی سفید بر سر داشت، در هنگام صدور حکم بر روی ویلچر خود نشسته بود و به آن گوش می‌داد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

او تنها در یکی از آخرین جلسات دادگاه، در ماه دسامبر سکوت خود را شکست و از کرده ‌ی خود ابراز پشیمانی کرد. وی دراین‌باره گفت: «من برای تمام اتفاقات متاسفم. من از این‌که در آن زمان در اشتوتهوف بودم، پشیمانم.»

ایرمگارد فورشنر اولین زنی است که در دهه های گذشته در آلمان به دلیل جنایات ارتکابی در دوران رژیم نازی محاکمه می شود.

با توجه به اینکه علم و اطلاع وی از انجام قتل های نظام‌مند در اردوگاه اشتوتهوف به اثبات نرسیده بود، وکلای او خواستار تبرئه اش شده بودند. در حالی که خانم فورچنر در زمان وقوع جرم تنها ۱۸ سال سن داشته، در نتیجه محاکمه‌ی وی در دادگاه ویژه جوانان انجام شد.

«اشتوتهوف» یکی از بزرگترین و بدنام‌ترین اردوگاه‌های کار اجباری در دوران آلمان نازی بود که در نزدیکی گدانسک واقع در شمال لهستان کنونی در سپتامبر ۱۹۳۹ میلادی شروع به کار کرد و بیش از ۶۵ هزار نفر شامل اسرای یهودی، چریک‌های لهستانی و اسرای جنگی شوروی در آن به قتل رسیدند.

بیشتر این زندانیان بر اثر گرسنگی و تشنگی و بیماری‌هایی مانند تیفوس و خستگی ناشی از کار اجباری جان خود را از دست دادند. برای اعدام افراد ضعیف‌تر، در این اردوگاه از اتاق‌های گاز استفاده می‌شد. همچنین برخی زندانیان به بهانه‌ی معاینه پزشکی در مکانی دیگر از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار می‌گرفتند.

افزایش عدالت‌طلبی علیه جنایتکاران نازی

به گفته دادستان این پرونده، جرایم ارتکابی بدون هماهنگی‌های اداری که خانم فورچنر یکی از پایه های اصلی آن بوده امکان پذیر نبوده است؛ به ویژه با توجه به این نکته که وی مورد اعتماد فرمانده بوده و به تمام اسناد محرمانه دسترسی داشته است.

هفتاد و هفت سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، آلمان همچنان به جست‌وجوی جنایتکاران سابق نازی که هنوز زنده هستند ادامه می‌دهد.

اسکار گرونینگ، حسابدار در اردوگاه آشویتس و جان دمیانیوک، نگهبان در اردوگاه سوبیبور، هر دو در سال های گذشته در دادگاه های آلمان به جرم همکاری در قتل، مجرم شناخته شدند.

تعداد زنان اندکی در رابطه با جنایت نازی‌ها تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. تراودل یونگه، منشی خصوصی آدولف هیتلر، تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۲ هرگز مورد پیگرد قرار نگرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ویدئوی اینستاگرامی «تبریک سال نو» وزیر دفاع آلمان را مجبور به استعفا می‌کند؟

دادگاه ویژه کوزوو نخستین حکم «جنایت جنگی» را صادر کرد

تمجید از نازی‌ها و آدولف هیتلر؛ حساب کاربری کانیه وست در توئیتر تعلیق شد