جشنوارهٔ فیلم تاشکند؛ معرفی سینمای آسیای میانه به جهان

جشنوارهٔ فیلم تاشکند؛ معرفی سینمای آسیای میانه به جهان
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Galina Polonskayaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در پانزدهمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم تاشکند سینمای آسیای میانه مضمون اصلی بود.

آگهی

در پانزدهمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم تاشکند سینمای آسیای میانه مضمون اصلی بود. کارگردانان و بازیگران معروف جهان راهی پایتخت اُزبکستان شدند تا به فیلم‌ها جایزه بدهند و نسل بعدی سینماگران را با جهان سینما آشنا کنند.

این جشنواره «مروارید راه ابریشم» نام گرفته است. فردوس عبدخالق‌اوف، دبیر این جشنواره می‌گوید: « فیلمسازانی از ۵۲ کشور با شعار صلح، پیشرفت، روشنگری در این جشنواره گردهم می‌آيند. ازبکستان همیشه در قلب جادهٔ ابریشم جای داشته و به‌نوعی کانون ایده و آفرینش‌گری‌ بوده، این جشنواره هم امتداد این سنت‌هاست.»

دانشجویان سینما از کشورهای مختلف هم در مسابقهٔ این جشنواره شرکت کردند تا طی ۵ روز به‌شکل تیمی فیلم کوتاهی در اُزبکستان بسازند. فیلم «۱۰۰ پله» از آذربایجان جایزهٔ بهترین فیلم «سینما در ۵ روز» را گرفت.

یوسف قاسم‌لی، فیلمبردار این اثر دربارهٔ مراحل ساخت آن می‌گوید: «ما نه شهر را می‌شناختیم نه زبان مردم را بلد بودیم، کار سختی بود، اما تیم یکپارچه‌ای شدیم تا بر موانع غلبه کنیم و جایزهٔ امروز را بگیریم.»

پوستر فیلم یکشنبه
پوستر فیلم یکشنبهIMDB

در این جشنواره سینماگران برجسته نیز تعدادی کارگاه تخصصی برگزار کردند. از جمله، حسن ناظر، کارگردان ایرانی-بریتانیایی که فیلمش با عنوان «برندگان» در سال ۲۰۲۲ به اُسکار راه یافت دربارهٔ کار با نابازیگران گفت و همچنین فردریک دیفنتال و سامی ناصری، زوج بازیگر فیلم «تاکسی» تجربهٔ حرفه‌ای‌شان را با بازیگران جوان در میان گذاشتند.

موضوع بخش مسابقهٔ این جشنواره سینمای آسیای میانه بود. کشیشتف زانوسی، فیلمساز بزرگ لهستانی و سرپرست هیئت داوران این دوره دربارهٔ اهمیت این جشنواره می‌گوید: «اینجا یکی از بهترین جشنواره‌هاست چون فیلم‌هایی را که به‌ندرت دیده می‌شوند اینجا پیدا می‌کنید،‌ فیلم‌های آسیای مرکزی در اروپا پیدا نمی‌شوند، و ما آنها را نمی‌بینیم، و اینجا فرصتی است تا با این سینماگران آشنا شویم و فیلم‌هایشان را ببینیم.»

جایزهٔ هیئت داوران این جشنواره، به فیلم یکشنبه از ازبکستان رسید، این فیلم ماجرای بچه‌هایی را روایت می‌کند که می‌خواهند دنیای‌شان را عوض کنند اما والدین‌شان به آنچه دارند راضی‌اند.

شاکر خالی‌کوف، سازندهٔ این فیلم می‌گوید: «آسیای میانه مضامین ناگفتهٔ فراوانی دارد، و این برای جوان‌ها فرصت خوبی است، و تا فرصت هست فیلم ساخت، ما باید فیلم بسازیم.»

جشنوارهٔ فیلم تاشکند امسال از ۲۹ سپتامبر تا سوم اکتبر (هفتم تا یازدهم مهرماه) برگزار شد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

جشنواره اکسپوژر؛ عکاسان نامدار بین‌المللی در شارجه گردهم آمدند

شکوه واحه‌های ازبکستان در موزه لوور پاریس