Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

افزایش حملات به سیاستمداران در آلمان؛ آیا پای راست افراطی در میان است؟

سیاست در آلمان
سیاست در آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهاجمان مشکی‌پوش، در شهر درسدن با حمله به ماتیاس ایکه، این نماینده پارلمان اروپا را در حالی که در حال نصب پوسترهای تبلیغاتی خود بود مورد ضرب و شتم قرار دادند. در نوردهورن، مردی به سمت یک قانونگذار تخم‌مرغ پرتاب کرد و سپس با مشت به صورت او کوبید. در برلین هم یک بازنشسته با کیف به سر یک سناتور کوبید.

آگهی

اینها تنها سه مورد از حملاتی هستند که سیاستمداران آلمانی در طول هفته گذشته متحمل شدند و این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مبارزات انتخاباتی برای پارلمان اتحادیه اروپا و رقابت‌های منطقه‌ای و محلی در این کشور آغاز شده است.

تنش‌ها حتی پیش از برگزاری انتخابات در آلمان بالا گرفته و نگرانی‌ها درباره تبعات چنین روندی شدت یافته است. اداره پلیس جنایی فدرال آلمان این هفته اعلام کرد که حملاتی که باعث آسیب فیزیکی به افراد شده افزایش یافته و از ابتدای سال جاری میلادی ۲۲ مورد حمله به سیاستمداران در این کشور رخ داده؛ این در حالیست که در کل سال ۲۰۲۳ این عدد تنها ۲۷ مورد بوده است.

ناظران سیاسی در آلمان می‌گویند جو اجتماعی و سیاسی در این کشور تغییر کرده و فضا تا اندازه زیادی قطبی، پوپولیستی و خصمانه شده است.

استفان مارشال، استاد علوم سیاسی در دانشگاه دوسلدورف آلمان در این خصوص به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «ما شاهد یک روند قطبی شدن عاطفی در کشور هستیم. پدیده‌ای که در آن افراد تمایل دارند به شدت با یک گروه یا ایدئولوژی خاص هم‌ذات پنداری کرده و با گروه‌ها و یا ایدئولوژی‌های مخالف خصومت و یا انزجار داشته باشند. در چنین شرایطی مخالفان به دشمنان تبدیل می‌شوند.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده که با ده‌ها سیاستمدار آلمانی صحبت کرده و آنها درباره تجربیات خود در خصوص حملات فیزیکی و لفظی را سخن گفته‌اند.

مایکل مولر، نامزد سوسیال دموکرات چپ میانه در انتخابات منطقه‌ای در شرق تورینگن در این خصوص می‌گوید: «این حملات باعث می‌شود احساس کنید که مردم شما را نمی‌خواهند و می‌خواهید ناپدید شوید.»

این سیاستمدار که در ماه فوریه مورد حمله مهاجمان قرار گرفت و خانه‌اش به آتش کشیده شد در ادامه می‌گوید: «اگرچه قبلا به چنین چیزی فکر هم نمی‌کردم اما امروز دیگر تسلیم شدن یکی از گزینه‌هایم است.»

حملات دامنه‌دار

به طور کلی، بر اساس داده‌های دولتی، حملات لفظی و فیزیکی علیه سیاستمداران در آلمان از سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر شده است.

اعضای حزب سبزها، شریک کوچک در ائتلاف اولاف شولتس در سال گذشته ۱۲۱۹ مورد حادثه را علیه خود گزارش کردند؛ عددی که نسبت به سال ۲۰۱۹ هفت برابر شده است.

پس از سبزها، حزب دست‌راستی افراطی «آلترناتیو برای آلمان» قرار دارد که اعضایش ۴۷۸ مورد حمله را گزارش داده و پس از آن حزب اولاف شولتس با ۴۲۰ مورد در رده سوم قرار دارد.

احزاب میانه‌رو و همچنین سبزها، شدت‌گیری این حملات و افزایش اقدامات خصمانه را حاصل لفاظی‌های حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان می‌دانند. نیکلاس نیناس، از نمایندگان پارلمان اروپا و عضو حزب سبزها در این خصوص می‌گوید: «وقتی شما سیاستمدارانی دارید که رسما می‌گویند برویم آنها را شکار کنیم، این کلمات اقدامات را شکل خواهند داد.»

اشاره او به سخنرانی الکساندر گاولند، رهبر پیشین حزب آلترناتیو برای آلمان است در سال ۲۰۱۷ است که گفته بود به سراغ شکار آنگلا مرکل خواهند رفت.

نیناس در ادامه می‌افزاید که مورد حملات لفظی بسیاری قرار می‌گیرد که او را پدوفیل یا جنایتکار می‌نامند. او می‌گوید دیگر شنیدن چنین چیزهایی برایش عادی شده است.

هرچند بسیاری مسئولیت این حملات را متوجه حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) می‌دانند اما این جریان سیاسی دست راستی آن‌را رد می‌کند. آلیس ویدل، معاون این حزب، هفته گذشته با حمله به سیاستمداران دیگر احزاب گفت که تلاش برای استفاده از اخبار حملات در جهت کسب منافع سیاسی «منفور و غیرمسئولانه» است و اضافه کرد که خود سیاستمداران و اعضای این حزب به طور مکرر مورد حمله افراد قرار می‌گیرند.»

به گفته پلیس، یکی از چهار نفری که پس از حمله به ماتیاس ایکه، نماینده پارلمان اروپا در درسدن در روز جمعه، مورد تحقیق قرار گرفت، کتاب و مجلاتی در ستایش جریان‌های دست راستی در خانه‌اش داشته است. گروهی که به این نماینده پارلمان اروپا حمله و به استخوان گونه و حدقه چشم وی آسیب رساندند، قبلا به یکی دیگر از سیاستمداران حزب سبزها حمله کرده بودند که او نیز در حال نصب پوسترهای تبلیغاتی خود بود.

سیاستمداران حزب سبزها می‌گویند کسانی که به آنها حمله کرده‌اند گرایشات نازی داشتند و این باعث می‌شود نگرانی‌ها از رخ دادن چنین اتفاقاتی بیشتر شود. آن کاترین هابولد، دومین سیاستمدار حزب سبزها که چنین حملاتی را تجربه کرده می‌گوید این اتفاقات او را به به یاد نیروهای طوفانی دهه ۱۹۳۰ و شاخه شبه نظامی نازی‌ها انداخته است.

همچنین برخی از کسانی که تلاش می‌کنند به پارلمان اروپا راه یابند می‌گویند که تبلیغات خود را متوقف کرده و نگرانند که مورد هدف چنین حملات خصمانه‌ای قرار گیرند.

مایکل بلوس، نماینده آلمانی در پارلمان اروپا در خصوص وضعیت کنونی به رویترز می‌گوید: «اوضاع خوبی نیست و اعضای حزب ما احساس ناامنی خواهند کرد اگر به آنها بگوییم که برای برگزاری تجمعات سیاسی به حمایت پلیس نیاز داریم.»

آگهی

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان این هفته گفت که می‌خواهد مجازات‌های قانونی برای حمله به سیاستمداران و فعالان را افزایش دهد و از پلیس بخواهد که حمایت بیشتری از فعالان انتخاباتی انجام دهند.

با این حال پلیس هم مشکلات مخصوص خود را دارد و تامین امنیت برای این افراد از سوی این نهاد چندان ساده به نظر نمی‌رسد؛ یوخن کوپلکه، رئیس بزرگترین اتحادیه پلیس آلمان، در این رابطه می‌گوید: «پلیس در حال حاضر درگیر حجم قابل توجهی از کارهای مربوط به خود است»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سیاستمدارانی که در مسیر مبارزات انتخاباتی در شرق آلمان حضور دارند می‌گویند که خودشان اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهند و کارگاه‌های امنیتی بیشتری را برگزار می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش شولتس به تظاهرات بی‌سابقه اسلام‌گرایان افراطی در آلمان: این اقدامات بدون عواقب نخواهد بود

آغاز کارزار انتخابات پارلمان اروپا در آلمان زیر سایه جنگ اوکراین و قدرت‌گیری راست افراطی

اوج دوباره راست افراطی در آلمان چگونه رخ داد؟