Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

اتحادیه اروپا از بسته کمک یک میلیارد یورویی به لبنان برای مهار جریان پناهجویان رونمایی کرد

اورزولا فن درلاین در بیروت
اورزولا فن درلاین در بیروت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، بامداد پنجشنبه ۲ مه (۱۳ اردیبهشت) از کمک مالی یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان رونمایی کرد که قرار است در طول سه سال برای حمایت از اقتصاد لبنان و کمک به جلوگیری از افزایش پناهجویانی که از این کشور به مقصد اروپا عزیمت می‌کنند، ارائه شود.

آگهی

فن در لاین پس از دیدار با نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان و نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهوری قبرس در بیروت، پایتخت لبنان، این تصمیم را اعلام کرد.

فن درلاین گفت که این پول به لبنان کمک می‌کند تا خدمات اساسی خود مانند آموزش، حمایت اجتماعی و بهداشت را بهبود بخشیده و اصلاحات اقتصادی را در این کشور بحران‌زده تقویت کند.

این بسته مالی همچنین برای کمک به لبنان در مقابله با چالش‌هایی که در استقبال از پناهندگان سوری با آن مواجه است، در نظر گرفته شده است.

فن درلاین گفت: «ما چالش‌هایی را که لبنان با میزبانی از پناهجویان سوری و دیگر آوارگان با آن مواجه است درک می‌کنیم. تضمین رفاه جوامع میزبان و پناهندگان سوری حیاتی است.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس کمیسیون اروپا همچنین وعده داد که «به چگونگی کارآمد کردن کمک اتحادیه اروپا» از جمله با تسهیل «رویکرد ساختارمندتر برای بازگشت داوطلبانه» آوارگان سوری توجه کند. بروکسل به برخی دیگر از کشورها نظیر تونس و موریتانی هم در قالب توافق‌های دو یا چند جانبه کمک‌های مشابهی ارائه می‌دهد.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که ماه گذشته قبرس در مورد افزایش شدید تعداد پناهجویان سوری از لبنان هشدار داد و رهبران اتحادیه اروپا از تعامل عمیق‌تر با بیروت برای کمک به محافظت از لبنان در برابر پیامدهای درگیری در خاورمیانه اعلام پشتیبانی کردند.

لبنان با آن بحران اقتصادی عمیق و دولتی شکننده، به ویژه در برابر بی‌ثباتی که منطقه را در پی جنگ اسرائیل و حماس فراگرفته، آسیب‌پذیرتر شده است.

این کشور حدود ۲۱۰ هزار فلسطینی و ۱.۵ میلیون آواره سوری را در خود جای داده است. این موضوع این نگرانی را به وجود می‌آورد که بی‌ثباتی در منطقه سبب شود موجی از مهاجران از طریق جزیره قبرس به سمت اروپا راه بیفتد.

در اوایل آوریل، قبرس اعلام کرد که به دلیل افزایش ورود پناهجویان سوری که از لبنان عبور می‌کنند و تلاش می‌کنند خود را به این کشور برسانند، به طور موقت رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی را متوقف می‌کند.

کریستودولیدس، رئیس‌جمهوری قبرس از رهبران اتحادیه اروپا خواسته است که ارزیابی مجدد مناطق به اصطلاح امن در سوریه را به منظور تسهیل بازگشت مهاجران و پناهندگان بررسی کنند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان روز پنجشنبه با تشکر از کریستودولیدس برای میانجیگری در این توافق، اذعان کرد: «مشکلاتی که در مرز قبرس مشاهده می‌شود تنها یک نمونه از اتفاقاتی است که در صورت عدم رسیدگی به این مشکل ممکن است رخ دهد».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا حملات متقابل از غزه، لبنان و اسرائیل را محکوم کرد: هر پاسخی باید متناسب باشد

ارزش پول ملی لبنان به پایین‌ترین حد خود رسید

اتحادیه اروپا چارچوبی قانونی برای تحریم‌های هدفمند علیه لبنان تعیین کرد