Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

تداوم تنش در گرجستان؛ معترضان به لایحه «عوامل خارجی» سنگر درست کردند، اروپا خشونت پلیس را محکوم کرد

تظاهرات مخالفان لایحه «عوامل خارجی» در گرجستان
تظاهرات مخالفان لایحه «عوامل خارجی» در گرجستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماموران پلیس گرجستان سه‌شنبه شب در تفلیس، پایتخت این کشور دهها نفر از تظاهرکنندگان علیه لایحه «عوامل خارجی» را بازداشت کردند.

آگهی

پلیس برای متفرق کردن هزاران تظاهرکننده به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی متوسل شد. گزارش‌ها از تفلیس حاکی است که معترضان روز چهارشنبه در برابر ساختمان پارلمان سنگر‌هایی درست کرده‌اند و اعتراض‌ها درپایتخت چهارشنبه شب نیز با وجود درگیری‌های شب قبل ادامه یافته است.

گرجستان از حدود سه هفته پیش تاکنون صحنه اعتراض‌های گسترده هواداران اتحادیه اروپا به لایحه «عوامل خارجی» است. 

لایحه «عوامل خارجی» از سوی دولت تحت کنترل حزب «رویای گرجستان» ارائه شده است. مخالفان دولت بر این باور هستند که این لایحه با چشم‌انداز مورد نظر آنها برای الحاق به اتحادیه اروپا ناسازگار است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا به گزارش‌ها سه‌شنبه شب در جریان زد و خورد بین معترضان و نیروهای پلیس ۶۳ تظاهرکننده بازداشت شدند. در این درگیری‌ها شش مامور پلیس زخمی شدند. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این خشونت‌ها روز چهارشنبه «قویا» سرکوب معترضان در گرجستان را محکوم کرد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای در شبکه ایکس تداوم خشونت‌های خیابانی در گرجستان را محکوم کرد. خانم فن درلاین با تصریح بر اینکه با نگرانی اوضاع جاری در تفلیس را دنبال می‌کند، نوشت که ملت گرجستان خواهان آینده اروپایی برای کشورشان هستند. 

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه تاکید کرد که گرجستان بر سر دوراهی قرار دارد و لازم است تا در مسیر خود در جهت اروپا باقی بماند.

نمایندگان پارلمان گرجستان روز سه‌شنبه در شور دوم لایحه «عوامل خارجی» را بررسی کرده بودند. دولت گرجستان امیدوار است تا بتواند روند تصویب این لایحه را تا اواسط ماه مه به پایان برساند.

انتظار می‌رود که سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان که با دولت حاکم مخالف است از اختیار خود برای وتوی مصوبه پارلمان استفاده کند. با این حال حزب «رویای گرجستان» با توجه به قدرتش در پارلمان می‌تواند وتوی رئیس‌جمهوری را بی‌اثر کند. 

منتقدان لایحه «عوامل خارجی» می‌گویند که در تنظیم آن از قانون «عوامل خارجی» در روسیه الهام گرفته شده است. مقام‌های روسیه برای سرکوب مخالفان به این قانون استناد می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد

قانون محدود کننده آزادی رسانه‌ها در گرجستان؛ زد و خورد و دعوای دو نماینده در پارلمان خبرساز شد

لایحه‌ سختگیرانه علیه منتقدان دولت روند پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا را به خطر انداخت