Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

راستی‌آزمایی یک ادعا؛ آیا دانشجویان مدافع حقوق فلسطینی‌ها در پاریس سلام نازی دادند؟

تظاهرات دانشجویان هوادار حقوق فلسطینی‌ها در برابر دانشگاه علوم سیاسی پاریس
تظاهرات دانشجویان هوادار حقوق فلسطینی‌ها در برابر دانشگاه علوم سیاسی پاریس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعتراضات دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی پاریس که در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها صورت گرفت در رسانه‌های اروپایی و جهانی بازتاب زیادی داشت.

آگهی

این اعتراض‌ها در همبستگی با جنبش اعتراضی دانشجویان در آمریکا آغاز شد. بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده طی روزهای گذشته صحنه اعتراض و تحصن علیه اسرائيل و جنگ غزه بود. 

تظاهرات دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی پاریس حاشیه‌های زیادی نیز داشت. یکی از این حاشیه‌ها انتشار عکسی از برخی از معترضان بود که آنها را در حال بالا بردن دست‌هایشان به نشانه سلام نازی نشان می‌داد. 

این در حالی است که عکس توسط ابزار هوش مصنوعی تهیه شده بود و واقعیت نداشت. این عکس اولین بار از سوی یک حساب کاربری که در عرصه طنز فعالیت می‌کند منتشر شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال این عکس به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. بسیاری از کاربرانی که این عکس را منتشر کردند به منشاء فکاهی آن اشاره نکردند. 

در مقابل منتقدان دانشجویان معترض در شبکه‌های اجتماعی بر این باور هستند که آنها از گروه حماس حمایت می‌کنند. در عکس‌های منتشرشده از اعتراض‌ها در پاریس تعدادی از دانشجویان چفیه بر گردن انداخته‌اند و دست‌های خود را که به رنگ خون آغشته شده است بالا برده‌اند. شماری از دانشجویان معترض همچنین ماسک‌های سیاه به چهره زده بودند. 

به این ترتیب هرچند عکس جنجالی «جعلی» است و توسط هوش مصنوعی تهیه شده اما برخی از مواردی که در عکس دیده می‌شود (مانند استفاده از ماسک سیاه و بالا بردن دست‌های آغشته به رنگ خون) در جریان اعتراض‌های دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی پاریس روی داده است. 

چرا بالا بردن دست‌های آغشته به رنگ خون جنجالی شد؟

منتقدان دانشجویان معترض بر این باور هستند که بالا بردن دست آغشته به خون اشاره‌ای به کشتن دو اسرائیلی توسط یک فلسطینی در سال ۲۰۰۰ میلادی است. این مرد فلسطینی در شهر رام‌الله در کرانه باختری پس از کشتن این دو اسرائیلی دست‌های خود را که به خون قربانیان آغشته بود در برابر جمعیت بالا گرفت. 

دانشجویان معترض در دانشگاه علوم سیاسی پاریس گفته‌اند که اشاره تاریخی حرکت‌شان را نمی‌دانستند و بارها دیده بودند که در اعتراض‌های مختلف دست‌های آغشته به خون بالا برده می‌شود. 

حساب کاربری فکاهی که اولین بار عکس جعلی دانشجویان در حال نشان دادن سلام نازی را منتشر کرده بود نیز هدف خود از انتشار این عکس را انتقاد کنایه‌آمیز از دفاعیه دانشجویان معترض می‌دانست. این حساب کاربری بالای عکس جعلی دانشجویان نوشته بود: «دانشجویان طرفدار حماس که متهم به نشان دادن سلام نازی شده‌اند از خود دفاع می‌کنند که معنای این حرکت را نمی‌‌دانند.»

با این حال باید خاطرنشان کرد که دانشجویان معترض سلام نازی ندادند و علاوه بر این به نظر می‌رسد که بین عدم اطلاع از کشته شدن دو اسرائیلی در سال ۲۰۰۰ و  عدم آگاهی از معنای سلام نازی تفاوت‌هایی وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس نیویورک وارد دانشگاه کلمبیا شد؛ماموران با یورش به چادرهای دانشجویان، ده‌ها نفر را بازداشت کردند

آیا اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا توسط جورج سوروس تامین مالی می‌شود؟

تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا و فرانسه؛ فعالان در کلمبیا یک ترم تعلیق شدند