آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد

سفارت چین در برلین
سفارت چین در برلین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که دستیار یک عضو پارلمان اروپا را به ظن «جاسوسی کاملا جدی» برای چین دستگیر کرده است. اتفاقی که به نظر می رسد به یکی از کارمندان حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» مربوط باشد.

آگهی

دادستان ها در بیانیه ای گفتند جیان جی. متهم است که اطلاعاتی در مورد مذاکرات و تصمیمات پارلمان اروپا را به سرویس اطلاعاتی چین ارائه کرده است.

در وب سایت ماکسیمیلیان کراه، نامزد اصلی حزب «آلترناتیو برای آلمان» در انتخابات پارلمان اروپا، جیان جی به عنوان یکی از دستیاران او ذکر شده است. حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» پیشتر اعلام کرده بود که این حزب، تحت رهبری ماکسیمیلیان کراه، عضو فعلی پارلمان اتحادیه اروپا وارد کارزار انتخاباتی پارلمان اروپا در سال جاری خواهد شد.

دادستان‌ها گفتند جیان که در بروکسل و همچنین شهر درسدن در شرق آلمان زندگی می‌کند، همچنین از چهره‌های مخالف چینی در آلمان جاسوسی می‌کرده است. مقامات او را روز دوشنبه در درسدن دستگیر و آپارتمان‌هایش را بازرسی کردند.

در این بیانیه آمده است که «او متهم به کار برای یک سرویس اطلاعاتی خارجی است».

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان گفت که اگر اتهامات ثابت شود، این حمله‌ای از درون به دموکراسی اروپا است. فایزر در ادامه افزود: «کسی که چنین کارمندی را استخدام می‌کند نیز در قبال این موضوع مسئولیت دارد.» او همچنین تاکید کرد که تحقیقات در این زمینه به طور کامل صورت خواهد گرفت. 

کراه هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده و به درخواست‌ها برای بیان نظر خود در این رابطه پاسخ نداده است. 

او سال گذشته، از جیان در برابر اتهامات توسط روزنامه «اروپایی محافظه‌کار» مبنی بر لابی‌گری برای چین دفاع کرده بود. کراه در آوریل گذشته در توییتر نوشته بود: «داستان تهمت آمیز جدیدی علیه من وجود دارد. این در مورد یک کارمند متولد چین است: او یک شهروند آلمانی، عضو حزب «آلترناتیو برای آلمان» است، در درسدن تحصیل کرده و به زبان آلمانی و انگلیسی مسلط است. اتهامات مطرح شده علیه او همگی دروغ هستند.» 

پس از دستگیری آقای جیان یکی از سخنگویان حزب «آلترناتیو برای آلمان» این خبر را بسیار نگران کننده خواند و تاکید کرد که این جریان سیاسی همه کارهای لازم را برای حمایت از تحقیقات انجام خواهد داد. 

اکثر مقامات حزب «آلترناتیو برای آلمان»، یا از کوچک کردن اتحادیه اروپا به سمت یک اتحادیه اقتصادی می‌گویند یا از خروج آلمان از اتحادیه اروپا، مشابه خروج بریتانیا و برکسیت حمایت می‌کنند. ایده‌ای که «دکسیت» لقب گرفته است. 

سفارت چین هم هنوز به این موضوع واکنش نشان نداده است. جیان درست در همان روزی دستگیر شد که سه شهروند آلمانی به ظن همکاری با وزارت امنیت ملی چین (MSS) برای تحویل فناوری قابل استفاده برای مقاصد نظامی دستگیر شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ونگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، گزارش های اخیر از جاسوسی چین در اروپا را «تبلیغات» خوانده است. او روز سه شنبه در یک نشست خبری در پکن گفت: «هدف این است که چین را بدنام کرده و سرکوب کنند. ما قاطعانه با چنین تبلیغاتی مخالفیم و از طرف‌های ذیربط می‌خواهیم که از انتشار اطلاعات نادرست درباره تهدیدات به اصطلاح جاسوسی چین دست بردارند.»

این دستگیری‌ها یک هفته پس از سفر صدراعظم اولاف شولتز به چین برای بهبود روابط اقتصادی با بزرگترین شریک تجاری آلمان و همچنین رسیدگی به اختلافاتی مانند حمایت چین از روسیه انجام می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه آلمانی به ظن جاسوسی برای چین دستگیر شدند

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟