پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

 Photo
Photo Copyright Olivier Matthys/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
Copyright Olivier Matthys/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه پیشنهاد آغاز مذاکراتی با بریتانیا را داد تا در خصوص کار، تحصیل و رفت و آمد آزاد جوانان بین دو منطقه گفتگو کنند. بریتانیا حدود چهار سال پیش رسما از اتحادیه اروپا خارج شد.

آگهی

کمیسیون اروپا پیشنهاد آغاز مذاکراتی را با بریتانیا داده است تا میلیون‌ها جوان اجازه پیدا کنند آزادانه بین این دو منطقه زندگی کنند.

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس توافق پیش‌بینی شده، شهروندان ۱۸ تا ۳۰ سال در اتحادیه اروپا و بریتانیا می‌توانند تا چهار سال در کشور مقصد بمانند.

در این بیانیه آمده است: «هدف تسهیل تبادلات بین جوانان، آسان‌تر کردن سفرو کار و زندگی شهروندان جوان اتحادیه اروپا در بریتانیا، و بطور متقابل برای اتباع جوان بریتانیا در یک کشور عضو اتحادیه است.»

مردم بریتانیا در سال ۲۰۱۶ در جریان یک همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند؛ رفراندومی که به برکسیت شهرت یافت.

با به اجرا درآمدن برکسیت به صورت رسمی، شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیگر اجازه نداشتند آزادانه در بریتانیا زندگی کنند.

کمیسیون اروپا می‌گوید این وضعیت بر جوانان تاثیر گذاشته است و آن‌ها دیگر مانند گذشته نمی‌‌توانند از تجربه زندگی در آن سوی کانال و تبادلات فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بهره‌مند شوند.

این تصمیم کمیسیون به عنوان یک پیشرفت در روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا تلقی می‌شود. این بلوک ۲۷ عضوی پس از برکسیت به شدت با دادن هرگونه امتیازی به بریتانیا مخالف بود.

در صورت تصویب این پیشنهاد، میلیون‌ها جوان می‌توانند برای یافتن کار به بریتانیا بروند یا در دانشگاه‌های آن به ادامه تحصیل بپردازند.

بر اساس این طرح پیش‌بینی می‌شود که سیستم شهریه دانشجویی نیز برای هر دو طرف احیا شود.

در حال حاضر اکثر شهروندان اتحادیه اروپا در صورت تمایل به تحصیل در بریتانیا، باید شهریه‌های بین المللی را بپردازند. گفته می‌شود هزینه‌ تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در بریتانیا بین ۱۱ تا ۳۸ هزار پوند (۱۴۲۰۰-۴۷۳۰۰ دلار) در سال است.

دولت بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما طرح‌هایی برای مبادله جوانان با ۱۳ کشور از جمله استرالیا و نیوزیلند داریم و همچنان برای توافق با شرکای بین‌المللی خود از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا آماده هستیم».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

دولت بریتانیا افزود: «توافق‌های ما مسیر ارزشمندی را برای مبادلات فرهنگی فراهم می‌کند، چراکه کشورهای شریک نیز مایل به ارائه فرصت‌های مشابه به جوانان بریتانیا هستند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا: حمله ایران به اسرائیل نشانه تشکیل «اتحاد جدید اقتدارگرایان» است