سلمان رشدی چند شب پیش از چاقو خوردن خواب دیده بود

سلمان رشدی
سلمان رشدی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سلمان رشدی در یک مصاحبه تلویزیون از کابوس وحشتناکی که پیش از حادثه سوءقصد به جان وی در سال ۲۰۲۲ دیده بود، پرده برداشت.

آگهی

نویسنده ۷۶ ساله کتاب «آیات شیطانی» که دو سال پیش حین سخنرانی در یک محفل ادبی با چاقو مورد سوءقصد قرار گرفت می‌گوید چند شب پیش از آن واقعه خواب دیده بود مردی با نیزه در یک «آمفی‌ تئاتر» به وی حمله می‌کند.

سلمان رشدی در اولین مصاحبه تلویزیونی پس از آنکه سال ۲۰۲۲ بر اثر ضربات چاقو در جریان یک حمله به شدت مجروح شد از جزئیات خواب عجیب خود چند شب قبل از این واقعه پرده برداشت.

این نویسنده مشهور لحظاتی قبل از سخنرانی در مؤسسه چاتاکوا در ایالت نیویورک، هدف حمله با چاقو قرار گرفت و به شدت مجروح شد، به طوری که بینایی چشم راست خود را از دست داد.

سلمان رشدی در گفتگو با اندرسون کوپر در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس، از خوابی که پیش از این واقعه دیده بود، سخن گفت.

او در این مصاحبه تلویزیونی به مجری گفت که چند شب قبل از حادثه در خواب دیده بود که مردی با نیزه در یک «آمفی تئاتر» به او حمله می‌کند.

او تصریح کرد: «از خواب بیدار شدم و کاملاً لرزیدم. به همسرم الیزا گفتم که به خاطر آن خواب نمی‌خواهم در مراسمی که دعوت شده بودم شرکت و سخنرانی شرکت کنم. اما بعد با خودم گفتم که احمق نباش، این فقط یک کابوس است.»

سابقه تهدید به مرگ

روح الله خمینی، رهبر وقت ایران در سال ۱۹۸۹، پس از انتشار کتاب «آیات شیطانی» که بسیاری از مسلمانان آن را کفر‌آمیز می‌دانستند، فتوای مرگ سلمان رشدی را صادر کرد.

این نویسنده بریتانیایی-هندی‌تبار که مدعی است با حدود شش مورد سوءقصد جدی به جانش روبرو بوده، پیش از حمله قرار بود در آن مراسم در خصوص آزادی بیان سخنرانی کند.

او در شرح تجربه خود از این حمله‌ می‌گوید: «احساس می‌کردم گویی چیزی از اعماق گذشته به دنبال من است و می‌خواهد مرا به قصد کشتن به آن دوران دور بازگرداند. به نظر می‌رسید که مهاجم فقط قصد زخمی کردن مرا داشت. آن نیم دقیقه‌ای که بین مرگ و زندگی معلق بودم، به خونریزی خودم نگاه می‌کردم و فکر می‌کردم که احتمالاً در حال جان دادن هستم. همه چیز به وضوح در ذهنم نقش بسته بود.»

سلمان رشدی سپس می‌افزاید: «هیچ مکاشفه‌ای در کار نبود جز آنکه هیچ چیز قابل کشف و شهودی وجود ندارد.»

خوش شانسی سلمان رشدی در زمان حمله چه بود؟

آقای در ادامه‌ به نقل خاطره‌ای از صحبت‌های جراح خود پرداخت که به او گفته بود در این ماجرا هم بدشانس بوده و هم خوش شانس.

او می‌گوید پرسیدم خوش‌شانسی من در این ماجرا چه بود؟ پزشک جراح پاسخ می‌دهد: «خوش‌شانسی تو این بود که مهاجم هیچ‌گونه آشنایی با نحوه‌ی چاقو زدن و کشتن یک انسان نداشت.»

سلمان رشدی تجربیات تلخ خود را از این حمله در کتاب جدیدش با عنوان «چاقو: تأملاتی پس از یک سوءقصد» که قرار است اواخر ماه جاری منتشر شود، به رشته تحریر درآورده است.

او در مورد انگیزه‌ی نگارش این کتاب گفت: «ابتدا واقعا تمایلی به نوشتن خاطرات این واقعه نداشتم. این آخرین کاری بود که می‌خواستم انجام دهم. اما مجبور بودم این را بنویسم تا روی این کابوس وحشتناک که بر زندگی‌ام سایه افکنده بود، تمرکز کنم.»

سلمان رشدی می‌افزاید: «این خاطرات سپس به کتابی تبدیل شد که واقعاً می‌خواستم بنویسم. زبان، ابزاری برای شکستن قفس دنیاست و من سلاح دیگری در اختیار ندارم.»

نویسنده «آیات شیطانی» در کتاب جدید خود از یادآوی نام هادی مطر، مظنون ۲۴ ساله سوءقصد به وی که اهل نیوجرسی است و با ادعای بی‌گناهی در انتظار محاکمه به سر می‌برد، خودداری کرده است.

آقای رشدی در این خصوص می‌گوید: «نام او را در کتابم نمی‌آورم و نمیخواهم اسمش در زندگی‌ام باشد. ما فقط ۲۷ ثانیه در طول حمله با هم بودیم و من دیگر حاضر نیستم زمان بیشتری از عمرم را به او اختصاص دهم.»

رشدی قرار است روز ۲۱ آوریل در چارچوب بخشی از مجموعه رویدادهای فصل مرکز فرهنگی ساوث‌بانک در لندن با محوریت «ادبیات و آثار شفاهی»، در خصوص کتاب جدید خود و نیز ماجرای سو‌ء قصد به جانش سخنرانی کند.

آگهی

سلمان رشدی حرفه نویسندگی را اوایل دهه ۱۹۷۰ آغاز کرد و در سال ۱۹۸۱ برای رمان «بچه‌های نیمه شب» که به دوران گذار از استعمار انگلیس و استقلال هند اختصاص داشت، جایزه بوکر را دریافت کرد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلمان رشدی جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان را دریافت کرد

«شهر پیروزی»؛ سلمان رشدی ۶ ماه پس از ترور رمان جدیدی در انتقاد به دنیای مردسالار منتشر کرد

آمریکا بنیاد ۱۵ خرداد را به دلیل تعیین جایزه برای کشتن سلمان رشدی تحریم کرد