«شهر پیروزی»؛ سلمان رشدی ۶ ماه پس از ترور رمان جدیدی در انتقاد به دنیای مردسالار منتشر کرد

Britain Salman Rushdie
Britain Salman Rushdie Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سلمان رشدی که از زمان انتشار کتاب «آیات شیطانی» به نمادی برای «آزادی بیان» تبدیل شده، در رمان جدید خود نیز بار دیگر از «قدرت کلام» دفاع می‌کند و در «شهر پیروزی» خواستار دادن جایگاهی برابر به زنان آن هم در یک دنیای مردسالار است.

آگهی

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، شش ماه پس از آنکه هدف ضربات چاقوی یک اسلامگرای تندرو در ایالات متحده قرار گرفت، رمان جدیدی به نام «شهر پیروزی» را روانه بازار می‌کند.

این رمان، داستانی حماسی زنی است که در قرن چهاردهم و در حالی که از جهان مردسالار و تهدیدهای آن در رنج بوده، شهر جدیدی را بنیان می‌گذارد.

سلمان رشدی که از زمان انتشار کتاب «آیات شیطانی» و صدور حکم ارتدادش از سوی روح‌الله خمینی به نمادی برای «آزادی بیان» تبدیل شده، در رمان جدید خود نیز بار دیگر از «قدرت کلام» دفاع می‌کند و در «شهر پیروزی» خواستار دادن جایگاهی برابر به زنان آنهم در یک دنیای مردسالار است.

سلمان رشدی نوشتن این رمان را پیش از واقعه حمله با چاقو به پایان رسانده بود و «شهر پیروزی» یکی از مهمترین رمان‌هایی بود که علاقمندان به آثار ادبی در سال ۲۰۲۳ میلادی چشم انتظار انتشار آن بودند.

قرار است این کتاب که پانزدهمین رمان این نویسنده هندی‌تبار محسوب می‌شود، از روز سه‌شنبه در ایالات متحده و پنج‌شنبه در بریتانیا در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

اندرو ویلی، نماینده سلمان رشدی در جریان گفتگو با روزنامه گاردین اعلام کرد که «اگرچه وضعیت جسمانی آقای رشدی از زمان وقوع حملۀ ۱۲ اوت رو به بهبودی است» اما او قصد ندارد برنامه تبلیغاتی ویژه‌ای برای معرفی کتاب جدیدش برگزار کند.

در جریان این حمله، سلمان رشدی که مدت ۲۰ سال است در نیویورک زندگی می‌کند، یک چشمش را از دست داد و یک دستش نیز فلج شد.

این حمله اگرچه کشورهای غربی را شوکه کرد اما مورد استقبال اسلامگرایان افراطی در کشورهایی همچون ایران و پاکستان قرار گرفت.

سلمان رشدی که از زمان وقوع این حمله برای ماه‌ها از حضور در رسانه‌ها خودداری کرده بود، بار دیگر از ماه دسامبر فعالیتش را در شبکه توییتر از سر گرفت.

برای انتشار رمان جدیدش نیز اگرچه حاضر به برگزاری برنامه تبلیغاتی نشده، اما چند رویداد فرهنگی همزمان با انتشار «شهر پیروزی» برنامه‌ریزی شده است؛ از جمله برگزاری یک کنفرانس اینترنتی با حضور نویسندگان بریتانیایی مارگارت اتوود و نیل گیمن.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلمان رشدی: در واقع هیچ خدایی وجود ندارد

سلمان رشدی جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان را کسب کرد

سلمان رشدی: نویسنده با قدرت کلماتش می‌تواند بیش از دشمنانش دوام بیاورد