پادشاه بیمار و ۸۷ ساله نروژ تحت عمل جراحی قرار گرفت

پادشاه و ملکه نروژ در سال ۲۰۲۲
پادشاه و ملکه نروژ در سال ۲۰۲۲ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هارالد پنجم، پادشاه نروژ که عنوان مسن‌ترین صاحب تاج و تخت سلطنت در اروپا را در اختیار دارد روز سه‌شنبه برای نصب دستگاه ضربان‌ساز مصنوعی قلب مورد عمل جراحی قرار گرفت.

آگهی

بنا به اعلام دربار نروژ پادشاه ۸۷ ساله این کشور قرار است چند روز آینده را در بیمارستان بگذراند. هارالد پنجم ماه گذشته در جریان تعطیلاتش در مالزی بیمار شده بود. او به همراه همسرش ملکه سونیای نروژ به جزیره لنکاوی در این کشور آسیایی سفر کرده بود. 

در بیانیه دربار نروژ آمده است که عمل جراحی هارالد پنجم که در اسلو انجام شد «موفقیت‌آمیز» بود. 

دستگاه ضربان‌ساز مصنوعی قلب که به باتری قلب هم معروف است جایگزین سیستم هدایت الکتریکی قلب می‌شود و ضربان قلب را تنظیم می‌کند. 

پادشاه نروژ پیش از این با هواپیمای مجهز به تجهیزات پزشکی از مالزی به نروژ منتقل شده بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هارالد پنجم طی سال‌های اخیر بارها بیمار شده و در بیمارستان بستری شده بود. او در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ پس از آنکه برای تنفس دچار مشکل شد مورد عمل جراحی تعویض دریچه قلب قرار گرفت. 

پادشاه نروژ بارها تاکید کرده است که قصد کناره‌گیری از مقامش را ندارد. این در حالی است که مارگرته دوم، ملکه پیشین دانمارک که نسبت فامیلی نزدیکی نیز با هارالد پنجم دارد چند ماه پیش از مقامش کنار رفت. 

پادشاه نروژ نقش سیاسی ایفا نمی‌کند و تنها وظایفی تشریفاتی برعهده دارد. هارالد پنجم در سال ۱۹۹۱ پس از مرگ پدرش به سلطنت رسید. شاهزاده هوکون، پسر پادشاه نروژ به عنوان ولیعهد در دوران بیماری پدرش وظایف سلطنتی او را انجام خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال عکس عروس خاندان سلطنتی بریتانیا؛ کیت میدلتون عذرخواهی کرد

وظایف پادشاه بریتانیا در طول دوره درمان بیماری سرطان بر عهده چه کسی است؟

فردریک دهم رسما پادشاه دانمارک شد؛ «سلطنت و جمهوریت» چگونه در اروپا جفت و جور شدند؟