میزگرد مشترک هند و اروپا برای مقابله با کاربرد پهپادها در عملیات تروریستی

پهپاد
پهپاد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخستین میزگرد درباره چگونگی مقابله با استفاده از پهپادهای بی‌سرنشین در عملیات تروریستی به دست گروه‌های افراطی غیردولتی، با شرکت نمایندگانی از اتحادیه اروپا و هند برگزار می‌شود.

آگهی

به نوشته روزنامه تایمز هندوستان قرار است در این رویداد غیررسمی در روز پنجشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) در دهلی نو درباره چگونگی سوء استفاده روزافزون از این سامانه‌های هوشمند و راه‌های مبارزه با تهدیدهای ناشی از آن بررسی شود.

در سال‌های اخیر در جهان هم در زمینه فناوری، هم در زمینه تسهیل دسترسی همگانی، به ویژه برای کاربردهای تجاری، پیشرفت‌های زیادی در حوزه سامانه‌های پهپادی هوایی بی‌سرنشین یا «یوای‌اس» حاصل شده است.

میزگرد مشترک هند و اروپا بخشی از مجموعه تعهدات طرفین در زمینه مبارزه با تروریسم در چهارچوب طرح اروپایی موسوم به «تقویت همکاری امنیتی در آسیا و با آسیا» خوانده شده است. ایندیا تایمز می‌نویسد فعالیت‌های مشترک اخیر دو طرف در زمینه آموزش مبارزه با خطرات شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک و اتمی تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هروه دلفین، سفیر اتحادیه اروپا در هند می‌گوید: «تهدیدات امنیتی و تروریستی به طور فزاینده‌ای ماهیت ترکیبی دارند. استفاده از پهپادهای تجاری یک نمونه از این موارد است. همان پهپادی که پیتزا یا بریانی حمل می‌کند، می‌تواند محموله‌ای نامطلوب مانند سلاح یا مواد منفجرخ به همراه داشته باشد.»

 وی با اشاره به اهمیت همکاری هند و اتحادیه اروپا در این زمینه می‌افزاید: «سمینار پیش رو شاهدی بر مشارکت و تعهد طرفین در زمینه‌های امنیتی است.»

سازمان‌های تروریستی و گروه‌های تندرو در سراسر جهان، با استفاده از فرصت بهره‌برداری از این دستگاه‌های نسبتاً ارزان قیمت و سازگار، از آنها برای مقاصد خود استفاده می کنند.

میزگرد اتحادیه اروپا و هند با مشارکت گارد امنیت ملی هند و هیئتی از نمایندگان اتحادیه اروپا سازماندهی شده است.

بودجه طرح «تقویت همکاری امنیتی در آسیا و با آسیا» را اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه فدرال آلمان و وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه تأمین می‌کنند و در راستای تقویت همکاری امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا با هند و اقیانوس آرام در چهار زمینه موضوعی فعالیت می‌کند: مبارزه با تروریسم و جلوگیری از افراط گرایی خشونت‌آمیز، مدیریت بحران، امنیت سایبری و امنیت دریایی. اجرای این طرح را شرکت آلمانی گیز (GIZ) و کارشناسی آن را فرانسه بر عهده دارد.

در اکتبر ۲۰۲۳، کمیسیون اروپا نامه‌ای خطاب به شورا و پارلمان اروپا درباره مقابله با تهدیدات احتمالی ناشی از پهپادها صادر کرد. این سند سیاست‌های تجاری اتحادیه اروپا در مورد پهپادها را برای چندین سال آینده مشخص می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هند در واکنش به حمله «پهپادی ایران»: ناوشکن‌هایی را مستقر و هواپیمای گشتی به منطقه اعزام می‌کنیم

طرح جاه‌طلبانه ریلی-دریایی برای اتصال هند به خاورمیانه و اروپا در نشست گروه ۲۰ اعلام می‌شود

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی