سه سرباز آمریکایی درحمله پهپادی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اردن کشته و «بسیاری» زخمی شدند

بالگردهای بلک هاوک در یک مانور نجات گروگان در پایگاه نظامی اردن ژانویه ۲۰۱۸
بالگردهای بلک هاوک در یک مانور نجات گروگان در پایگاه نظامی اردن ژانویه ۲۰۱۸ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو مقام آمریکایی خبر دادند که تعداد سربازان مجروح در حمله به یک پایگاه آمریکایی در اردن اکنون به بیش از ۳۰ نفر رسیده است و با توجه به بروز علائم منطبق با آسیب ترومای سر که بعد از هر انفجار بزرگ طبیعی است، احتمالا این تعداد بیشتر هم خواهد شد.

آگهی

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در یک حمله پهپادی در اردن، سه نظامی آمریکایی کشته و «بسیاری» زخمی شدند. بایدن این حمله را به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نسبت داد.

این اولین تلفات جانی اعلام شده از سوی آمریکا در حملات چند ماه اخیر شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در سراسر خاورمیانه و در گرماگرم جنگ اسرائیل و حماس است که می‌تواند به نوبه خود به گسترش درگیری‌ها دامن بزند. 

مقامات آمریکایی همچنان در تلاش هستند تا گروهی که مسئول این حمله بوده است را به طور دقیق شناسایی کنند، اما بنا بر ارزیابی آن‌ها یکی از چندین گروه مورد حمایت ایران مسئول این حمله است.

بایدن روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «امروز قلب آمریکا اندوهگین شده است. شب گذشته در جریان یک حمله پهپادی به نیروهای ما در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه، سه نظامی آمریکایی کشته شدند و بسیاری مجروح شدند.»

جو بایدن در این رابطه اعلام کرد که ایالات متحده «همه کسانیکه مسئول [این حمله] هستند را در زمان و به روشی که خودمان تعیین می‌کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.»

نیروهای آمریکایی مدت‌هاست که از اردن به عنوان پایگاه استفاده می‌کنند و این حمله در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه رخ داده است. فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که در این حمله علاوه بر سه کشته، ۲۵ نفر از نیروهای نظامی آمریکا نیز زخمی شدند.

حدود ۳ هزار نیروی آمریکایی معمولاً در اردن مستقر هستند.

محل حمله و واکنش اردن

به گفته مقامات آمریکایی، پهپاد تهاجمی شبانه در نزدیکی استراحتگاه نظامیان در پایگاه آن‌ها فرود آمده است. گفته می‌شود کشته شدگان در این حمله در چادری در مکانی به نام برج ۲۲ در شمال شرقی اردن، نزدیک مرز سوریه خوابیده بودند و برخی از مجروحان دنیز هم اکنون از اردن خارج شده‌اند.

نیروهای آمریکایی در چارچوب مأموریت «مستشاری و کمک» به اردن در آنجا حضور دارند.

هنوز و تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ واکنش فوری در مورد این حمله پهپادی از سوی پادشاهی اردن، کشوری که با عراق، اسرائیل، اراضی فلسطینی کرانه باختری، عربستان سعودی و سوریه هم مرز است، نشان داده نشده است.

البته تلویزیون دولتی اردن به نقل از مهند مبيضين، سخنگوی دولت این کشور اصرار داشت که این حمله در خارج از قلمروی پادشاهی اردن و در آن سوی مرز در سوریه رخ داده است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر، پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه با حملات پهپادی و موشکی مواجه شده‌اند. حمله به اردن اولین مورد هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در اردن در طول جنگ در نوار غزه است.

سوریه هنوز هم اگر نه مثل سالهای گذشته اما همچنان درگیر جنگ داخلی است و مدت‌هاست که محل حضور نیروهای تحت حمایت ایران، از جمله شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان بوده است. چندین گروه شبه نظامی شیعه عراقی نیز در سوریه فعالیت دارند.

موقعیت جغرافیایی کشور اردن و همسایه‌های آن
موقعیت جغرافیایی کشور اردن و همسایه‌های آنآسوشیتدپرس

بایدن چگونه خبردار شد؟

اردن، متحد سرسخت غرب و بازوی حیاتی نظارت بر اماکن مقدس مسلمانان در بیت‌المقدس، اخیرا در سوریه و برای آنچه که آن را  «مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر» خواند حمله کرده است، از جمله حمله‌ای که در اوایل ماه جاری میلادی باعث کشته شدن ۹ نفر شد.

به گفته کاخ سفید، جو بایدن صبح یکشنبه در کارولینای جنوبی، جایی که برای انتخاب مجدد در حال پیش‌برد مبارزات انتخاباتی خود بود در مورد این حمله مطلع شد. لوید آستین وزیر دفاع، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی این خبر را به او ارائه کردند.

از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در غزه که دامنه تنش ناشی از آن به برخی دیگر از نقاط خاورمیانه رسیده است تا روز جمعه ۲۶ ژانویه، بیش از ۱۵۸ حمله به نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف غربی در عراق و سوریه صورت گرفته است.

مقامات آمریکایی حملات مداوم پهپادی، راکتی و موشکی در عراق و سوریه را ناموفق توصیف کرده‌اند و گفته‌ بودند که اغلب این حملات باعث آسیب جدی به زیرساخت‌ها نشده است. 

ایالات متحده چندین اقدام تلافی جویانه علیه گروه های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه نیز انجام داده است، یکی از این اقدامات در هفته گذشته رخ داد که در آن آمریکا به سه تأسیسات  مورد استفاده کتائب حزب الله و سایر گروه های وابسته به ایران در عراق حمله کرد.

آگهی

کشته شدن این سه نظامی آمریکایی در حالی صورت می گیرد که آمریکا و عراق مذاکرات درباره آینده حضور نظامی آمریکا در این کشور را رسما آغاز کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کتائب حزب‌الله عراق: برای اینکه دولت را در تنگنا قرار ندهیم حملات به نیروهای آمریکا را متوقف می‌کنیم

اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین