سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند

برنامه هسته‌ای ایران
برنامه هسته‌ای ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قدرت‌های غربی بار دیگر ایران را متهم کردند که با اقداماتی چون توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک، انتقال صدها هواپیمای بدون سرنشین به روسیه و غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بی‌سابقه ۶۰ درصدی قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

آگهی

تروئيکای اروپایی شامل فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای که مورد حمایت ایالات متحده هم قرار گرفته همچنین از ایران خواستند تا روند افزایش تنش‌های هسته‌ای خود را معکوس کند. 

در این بیانیه مشترک که روز دوشنبه منتشر شده همچنین به گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد استناد قرار گرفته و نسبت به آنچه «وضعیت نامناسب تعهدات ایران در چارچوب برجام» خوانده شده ابراز نگرانی شده است. 

پس از این بیانیه ایران و روسیه به صورت جداگانه به آن واکنش نشان داده و غرب را مسئول پیش آمدن وضعیت کنونی در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی معرفی کردند. 

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در جریان نشست دوره‌ای خود در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا که مرتبط با توافق هسته‌ای ایران بوده تشکیل جلسه داد و در جریان آن بحث‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران صورت گرفت. 

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل با انتقاد از آنچه او «رفتار غیرحرفه‌ای و سیاست زده دبیرخانه سازمان ملل در قبال قطعنامه ۲۲۳۱» نامید، افزود: «مسئولیت وضعیت فعلی برجام بطور مستقیم و کامل برعهده آمریکا و اتحادیه اروپا و تروئيکای اروپایی بدلیل موارد متعدد عدم اجرای قابل توجه تعهداتشان تحت برجام و همچنین نقض مستمر و سیستماتیک تعهدات حقوقی صریح بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ است.» 

همچنین نماینده روسیه در این نشست هم اظهارات مقام‌های غربی در خصوص استفاده این کشور از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد. 

توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده بود در سال ۲۰۱۸ و با تصمیم دونالد ترامپ با چالش جدی رو به رو شد. رئيس جمهوری وقت آمریکا در آن زمان با انتقاد از این توافق اعلام کرد که این کشور از برجام خارج می‌شود و از آن زمان دیگر این توافق مانند قبل کار نکرده و همه طرف‌ها نسبت به عدم رعایت تعهدات طرف مقابل ابراز نارضایتی کرده‌اند. 

از آن زمان به بعد، تهران در روندی پله‌ای تعهدات خود در برجام را کاهش و سطح غنی‌سازی خود را به ۶۰ درصد هم رساند. میزانی که نگرانی کشورهای غربی را در خصوص نزدیکی ایران به ساخت سلاح اتمی برانگیخته است. 

در نشست روز دوشنبه شورای امنیت، رزماری دی کارلو، مسئول سیاسی سازمان ملل متحد تاکید کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنان برجام را بهترین گزینه موجود برای اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح آمیز باقی می ماند، می‌داند. او از ایران خواست مسیر خود را تغییر دهد و زمینه را برای احیای برجام فراهم سازد. 

سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی که صادر کرده‌اند با استناد به گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند که میزان ذخایر اورانیوم ایران در حال حاضر ۲۲ برابر حد مجاز در برجام است. بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه همچنین گفتند: «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای وضعیت برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و خط سیر کنونی ایران را به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند.»

اروپایی‌ها و ایالات متحده تاکید کردند که از همه ابزارها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهند کرد.

جان کلی، نماینده آمریکا در جلسه شورای امنیت هم در خصوص وضعیت برنامه هسته‌ای ایران گفت: «تهران باید اقداماتی را برای ایجاد اعتماد بین‌المللی و تنش‌زدایی انجام دهد و به تحریکات هسته‌ای که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد پایان دهد. ایالات متحده کاملا متعهد به حل و فصل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است اما متأسفانه اقدامات ایران نشان می‌دهد که این هدف در اولویت آنها نیست.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم بار دیگر تکرار کرد که تهران آمادگی دارد تا اجرای کامل تعهدات خود در برجام را پس از احیای این توافق از سر بگیرد. او همچنین اضافه کرد که این امر مستلزم آن است که ایالات متحده و همه طرف‌های دیگر به طور کامل به تعهدات خود در این توافق پایبند باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه ایران در پاسخ به گزارش‌های آژانس انرژی اتمی: منشا اتهامات علیه ما اسرائیل است

«وقت آن نرسیده که ایران سلاح اتمی داشته باشد؟»؛ یک «سئوال معمولی» یا «شیطنت» صداوسیما در پخش زنده!

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند