از افزایش تمایل به رابطه جنسی تا افسردگی فصلی؛ زمستان چگونه بر ذهن و رفتار شما تاثیر می‌گذارد؟

زمستان
زمستان Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وقتی به زمستان فکر می‌کنید چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ دانه‌های برف؟ دستکش؟ گوزن شمالی؟ در بیشتر بخش‌های نیمکره شمالی زمستان به معنای دمای سردتر، روزهای کوتاه‌تر و تعطیلات آخر سال است.

آگهی

همراه با این تغییرات آب و هوایی، مطالعات فزاینده‌ای در روانشناسی و زمینه‌های مرتبط با آن نشان می‌دهد که زمستان همچنین تغییرات عمیقی در نحوه تفکر، احساسات و رفتار افراد به همراه دارد. پژوهشگران می‌گویند برخی از این تغییرات منعکس‌کننده واکنش‌های بیولوژیکی بدن ما به تغییر شرایط جوی و اقلیمی است.

پدید آمدن احساس ناراحتی

آیا در ماه‌های زمستان احساس ناراحتی می‌کنید؟ باید بدانید شما تنها نیستید. با کوتاه‌تر شدن روزها، انجمن روان‌پزشکی آمریکا تخمین می‌زند که حدود ۵ درصد از آمریکایی‌ها نوعی افسردگی به نام «اختلال عاطفی فصلی» (SAD) را تجربه می‌کنند.

افرادی که به این حالت دچار می‌شوند معمولاً دارای احساس ناامیدی، بی‌حالی و کاهش انگیزه برای شرکت در فعالیت‌هایی هستند که عموماً از آن لذت می‌برند. حتی کسانی که به طور کامل این حالت را تجربه نمی‌کنند ممکن است شاهد افزایش علائم اضطراب و افسردگی باشند.

برخی برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها در کل یکی از این علائم را در ماه‌های زمستان تجربه می‌کنند. دانشمندان این اختلال و به ویژه افزایش عمومی افسردگی در زمستان را با کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط می‌دانند که منجر به کاهش سطح انتقال‌دهنده عصبی سروتونین می‌شود.

بسیاری در زمستان بی‌انگیزگی، ناراحتی و تمایل به ماندن در رختخواب را تجربه می‌کنند
بسیاری در زمستان بی‌انگیزگی، ناراحتی و تمایل به ماندن در رختخواب را تجربه می‌کنندعکس: کانوا

مطابق با این ایده که در آن نور خورشید نقش کلیدی ایفا می‌کند، اختلال عاطفی فصلی در مناطق شمالی‌تر مانند اسکاندیناوی و آلاسکا، که روزهایشان کوتاه‌ترین و زمستان‌هایشان طولانی‌ترین در جهان هستند، رایج‌تر است.

دانشمندان می‌گویند این اختلال، شباهت‌های زیادی با خواب زمستانی نشان می‌دهد که در شماری از جانداران نظیر خرس‌های قهوه‌ای و سنجاب‌ها مشاهده شده و طی آن متابولیسم کاهش می‌یابد تا در فصل سرما و کمبود غذا انرژی کمتری مصرف شود.

افزایش وزن

زمستان به عنوان فصلی از سال شناخته می‌شود که بسیاری از مردم چند کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی در این فصل در بدترین حالت خود و دور کمرها در بزرگترین حالت خود قرار می‌گیرد. به این موارد باید افزایش کم‌تحرکی را نیز اضافه کرد.

بنابر نتایج مطالعات، میانگین افزایش وزن در فصل تعطیلات حدود ۰.۵ تا ۱.۳ کیلوگرم است، اگرچه افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند تمایل بیشتری به افزایش وزن نشان می‌دهند.

احتمال می‌رود افزایش وزن در پایان سال از افراط در خوردن غذاهای فراوان تعطیلات نیز ناشی شود.

بالاتر رفتن تعداد رابطه جنسی افراد

فراتر از تغییرات مربوط به زمستان در خلق و خو و دور کمر، این فصل تغییرات دیگری را نیز به همراه دارد. یکی از این تأثیرات فصلی که کمتر مورد بحث قرار گرفته این است که به نظر می‌رسد مردم در ماه‌های زمستان به لحاظ جنسی سرحال‌تر می‌شوند. 

تحقیقات نشان می‌دهد افراد در زمستان تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی از خود نشان می‌دهند
تحقیقات نشان می‌دهد افراد در زمستان تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی از خود نشان می‌دهندعکس: کانوا

محققان این موضوع را از تجزیه و تحلیل فروش کاندوم‌ها، نرخ بیماری‌های مقاربتی و تعداد جستجوهای اینترنتی برای محتوای پورن و کارگران جنسی دریافته‌اند.

این نشانگرها همگی چرخه‌هایی دوسالانه را نشان می‌دهند که در اواخر تابستان و سپس در ماه‌های زمستان به اوج خود می‌رسد. داده‌های مربوط به میزان زاد و ولد همچنین نشان می‌دهد که در ایالات متحده و سایر کشورهای نیمکره شمالی، احتمال باردار شدن در ماه‌های زمستان بیشتر از زمان‌های دیگر سال است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اگرچه این پدیده به طور گسترده مشاهده می شود، اما دلیل وجود آن نامشخص است. محققان توضیحات زیادی ارائه کرده‌اند، از جمله مزایای تکاملی سلامت برای نوزادانی که در اواخر تابستان متولد می‌شوند یعنی فصلی که در گذشته غذا بیشتر بوده است.

دانشمندان می‌گویند که تغییرات در هورمون‌های جنسی همزمان با فرارسیدن فصل زمستان باعث می‌شود تا میل به برقراری ارتباط افزایش یابد و همینطور با رسیدن تعطیلات، فرصت‌ها برای برقراری رابطه جنسی نیز بیشتر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلال عاطفی فصلی چیست و چه علائمی دارد؟

چشمه های آب گرم و زمستان رویایی سرزمین آفتاب تابان

مردی که مقابل دادگاه محاکمه ترامپ خودسوزی کرده بود جان باخت