کره شمالی از قصدش برای پرتاب ماهواره‌های بیشتر و تقویت نیروهایش در مرز خبر داد

South Korean army soldiers
South Korean army soldiers Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که به استفاده از حقوق حاکمیتی خود از جمله پرتاب ماهواره ادامه خواهد داد. این خبر در حالی منتشر شد که همزمان گزارش‌ها از تقویت شمار نیروهای این کشور در مرز با کره جنوبی و بازسازی برخی از پست‌های نگهبانی تخریب شده در مناطق مرزی حکایت دارد.

آگهی

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرتاب یک ماهواره شناسایی در هفته گذشته، یک ضرورت برای این کشور با هدف نظارت بر فعالیت‌های ایالات متحده و متحدانش بوده است.

در این بیانیه آمده است: «این یک راه قانونی و عادلانه برای استفاده از حق دفاع از خود و واکنش به‌موقع و نظارت دقیق بر اقدامات نظامی جدی ایالات متحده و پیروانش است».

کره شمالی روز سه‌شنبه پس از پرتاب این ماهواره به فضا، اعلام کرد که این ماهواره با موفقیت وارد مدار شده و در حال ارسال عکس است.

مقامات کره جنوبی نیز تایید کردند که ماهواره کره شمالی وارد مدار شده است، با این وجود گفتند که به زمان بیشتری برای ارزیابی توانایی‌های آن نیاز دارند.

بازسازی سنگرهای تخریب شده

کره جنوبی در واکنش به پرتاب این ماهواره، یک بند کلیدی در توافقنامه نظامی بین دو کره را که در سال ۲۰۱۸ میلادی وضع شده بود، به حالت تعلیق درآورد تا نظارت‌های هوایی در نزدیکی مرز دو کشور را از سر بگیرد. 

سئول این تصمیم خود را «یک اقدام دفاعی حداقلی» در پاسخ به پرتاب ماهواره شناسایی توصیف کرد.

کره شمالی نیز تصمیم کره جنوبی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که در یک اقدام تلافی جویانه، سلاح‌های قدرتمندی را در مرز دو کشور مستقر خواهد کرد و دیگر به توافق ۲۰۱۸ نیز پایبند نخواهد بود.

بر همین اساس، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که سربازان کره شمالی در حال بازگرداندن تسلیحات سنگین به منطقه غیرنظامی شده (DMZ) و ایجاد پست‌های نگهبانی و سنگرهایی هستند که دو کشور پیش از این بر اساس همین توافقنامه تخریب کردنده بودند.

کره جنوبی تخمین می‌زند که کره شمالی حدود ۱۶۰ پست نگهبانی در امتداد این منطقه داشته باشد. شمار پست‌های نگهبانی کره جنوبی در همین منطقه ۶۰ پست است.

پس از امضا توافق کاهش تنش‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی، هر کدام از طرفین ۱۱ پست را با هدف کاهش تنش‌ها و جلوگیری از درگیری‌های نظامی تصادفی تخریب کرده بودند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز بامداد دوشنبه بار دیگر از مرکز کنترل آژانس فضایی این کشور در پیونگ یانگ دیدار و عکس‌های ماهواره‌ای تازه از پایگاه نیروی هوایی اندرسون ایالات متحده در گوام و مکان‌های دیگر از جمله رم را مشاهده کرد.

رسانه‌های کره جنوبی نیز اعلام کردند که یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در جریان آخرین فعالیت‌های کره شمالی قرار گرفته و دستور «آمادگی نظامی قاطع ارتش» را صادر کرده است.

هفته گذشته در روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر، ۹ عضو شورای امنیت در بیانیه‌ای به ایالات متحده پیوستند و پرتاب ماهواره شناسایی کره شمالی را به دلیل استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک محکوم کردند و آن را نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت خواندند.

وزارت خارجه کره شمالی در واکنش گفت که این بیانیه تنها نشان می‌دهد که شورای امنیت چقدر ناکارآمد شده است و اینکه برخی از کشورهای عضو، کورکورانه از ایالات متحده در صدور بیانیه‌های بی‌معنی پیروی می‌کنند.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هرگونه پرتاب ماهواره توسط کره شمالی را ممنوع می‌کند زیرا آنها را پوششی برای آزمایش فناوری موشک‌های دوربرد این کشور می‌داند.

چین و روسیه، دو عضو دائمی دارای حق وتو، نه تنها به این بیانیه نپیوستند بلکه از پیوستن به هرگونه تحریم جدید شورای امنیت علیه پیونگ یانگ، علیرغم آزمایش مداوم موشک‌های بالستیک قوی‌تر، خودداری کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرگزاری فرانسه «روش‌های پیچیده قاچاق سوخت» توسط کره شمالی را «افشا» کرد

کره شمالی ۱۲ سفارت‌خانه خود را در کشورهای مختلف جهان تعطیل می‌کند

کره شمالی از آزمایش کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» خبر داد