کره شمالی ۱۲ سفارت‌خانه خود را در کشورهای مختلف جهان تعطیل می‌کند

کره شمالی
کره شمالی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز گزارش داده که کره شمالی در صدد تعطیل کردن ۱۲ سفارت خود در کشورهای مختلف از جمله در اسپانیا،هنگ کنگ و چندین کشور در آفریقا است. اقدامی که می‌تواند به فعالیت حدود ۲۵ درصد از ماموریت‌های دیپلماتیک پیونگ یانگ پایان دهد.

آگهی

وزارت اتحاد کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد، تعطیلی اخیر نمایندگی های دیپلماتیک کره شمالی نشانه‌ای از مشکلات این کشور برای کسب درآمد پس از تحریم‌های بین‌المللی است. 

رسانه دولتی کره شمالی KCNA روز دوشنبه اعلام کرد که سفرای این کشور هفته گذشته دیدار «وداع» خود را با رهبران آنگولا و اوگاندا انجام دادند. همچنین رسانه‌های محلی هر دو کشور آفریقایی از تعطیلی سفارت‌های کره شمالی در آنجا خبر دادند.

 آنگولا و اوگاندا از دهه ۱۹۷۰ با کره شمالی روابط دوستانه‌ای داشتند و همکاری‌های نظامی نیز میان این کشورها وجود داشته است. 

خبرگزاری رویترز به نقل از چاد اوکارول، از کارشناسان کره شمالی می‌نویسد: «بسته شدن سفارت‌های کره شمالی می‌تواند زمینه را برای یکی از بزرگترین تغییرات سیاست خارجی این کشور در دهه‌های اخیر فراهم کند. چرا که این کار پیامدهایی برای تعامل دیپلماتیک و اقدامات بشردوستانه برای کشوری منزوی به همراه خواهد داشت.» 

این اقدام کره شمالی که احتمالا به دلیل تحریم‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد روند جدایی پیونگ یانگ در فضای بین‌المللی و تضعیف اقتصاد این کشور را شدت خواهد داد. 

وزارت اتحاد کره جنوبی که به امور بین دو کره رسیدگی می‌کند، می‌گوید که این اقدام کره شمالی نشان‌دهنده تاثیر تحریم‌های بین‌المللی است که به هدف محدود کردن بودجه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ صورت گرفته است. 

این وزارتخانه در بیانیه ای گفت: «به نظر می رسد که آنها در حال عقب نشینی هستند زیرا کسب و کار و درآمد ارزی آنها به دلیل تقویت تحریم‌های جامعه بین المللی دچار مشکل شده و حفظ سفارتخانه‌ها را برایشان دشوار کرده است. این می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت دشوار اقتصادی کره شمالی باشد، جایی که حفظ حداقل روابط دیپلماتیک با کشورهای دوست سنتی نیز به امری دشوار تبدیل شده است.»

کره شمالی در حال حاضر با ۱۵۹ کشور روابط رسمی دارد. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده است که کره شمالی همچنین سفارت خود را در اسپانیا تعطیل خواهد کرد و هیات این کشور در ایتالیا به امور روابط پیونگ یانگ و مادرید رسیدگی می‌کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سفارت کره شمالی در مادرید در تاریخ ۲۶ اکتبر در نامه‌ای رسما تعطیلی فعالیت خود را به اسپانیا اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی از قصدش برای پرتاب ماهواره‌های بیشتر و تقویت نیروهایش در مرز خبر داد

کره شمالی هسته‌ای شدن خود را در قانون اساسی گنجاند

کره شمالی از آزمایش کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» خبر داد