لویی آرنو، فرانسوی زندانی در ایران «بدون حضور وکلایش» به ۵ سال زندان محکوم شد

لویی آرنو، شهروند فرانسوی زندانی در ایران
لویی آرنو، شهروند فرانسوی زندانی در ایران Copyright حساب ایکس کمیته حمایت از لویی آرنو freelouisarnaud
Copyright حساب ایکس کمیته حمایت از لویی آرنو freelouisarnaud
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیلوی آرنو، مادر لویی آرنو، فرانسوی زندانی در ایران از صدور حکم ۵ سال زندان برای فرزندش خبر داد.

آگهی

بنا به گفته مادر لویی آرنو، حکم ۵ سال زندان برای این فرانسوی زندانی در ایران «پس از برگزاری چند جلسه دادگاه که بدون حضور وکلایش» بوده، صادر شده است.

لویی آرنو، ۳۶ ساله که شاغل در امور بانکی است و علاقه زیادی به سفر کردن دارد، در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در تهران بازداشت شد.

مادر لویی آرنو در بیانیه‌ای که در پی صدور حکم زندان برای فرزندش منتشر کرده، نوشت که اتهامات وارد شده به پسرش مبنی بر «تبلیغ» علیه نظام ایران و «تضعیف امنیت حکومت ایران»، «کاملاً بی‌اساس» است.

مقام‌های قضایی ایران یا رسانه‌های دولتی در این کشور تاکنون اطلاعاتی درباره صدور حکم دادگاه برای آقای آرنو منتشر نکرده‌اند، اما وزارت خارجه فرانسه کمی پس از انتشار بیانیه مادر این فرانسوی زندانی در ایران، حکم صادر شده برای او را «به شدت» محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه با تأکید بر «غیرقابل قبول» بودن زندانی شدن آقای آرنو، آمده است: «ما خواستار آزادی فوری او و همچنین همه فرانسوی‌هایی هستیم که خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند.»

سِسیل کوهلر، ژاک پاری و یک شهروند دیگر فرانسوی که هویت او هرگز علنی نشده است، سه فرانسوی زندانی دیگر در ایران هستند. پاریس از فرانسوی‌های زندانی در ایران به عنوان «گروگان‌های دولتی» نام می‌برد.

در ماه مه، یک فرانسوی زندانی دیگر در ایران به نام بنژامن بریِ‌یر و یک فرانسوی-ایرلندی زندانی به نام برنارد فیلان «به دلایل بشردوستانه» آزاد شدند.

فریبا عادلخواه، محقق ایرانی-فرانسوی که در سال ۲۰۱۹ به اتهام به خطر انداختن امنیتی ملی ایران بازداشت شده بود، زندانی دیگری بود که در ماه فوریه گذشته آزاد شد اما با خروج او از خاک ایران مخالفت شد تا اینکه در نهایت در ماه اکتبر به فرانسه بازگشت.

ایران در سال‌های گذشته بیش از ده‌ها شهروند غربی را به اتهام‌های مختلف بازداشت کرده است، اقدامی که حامیان افراد زندانی و سازمان‌های غیردولتی از آن با عنوان «ابزار چانه‌زنی تهران در مذاکرات با دولت‌های غربی» نام می‌برند.

مادر لویی آرنو در بیانیه خود نوشت که فرزندش سفر خود را با هدف «شناخت تنوع فرهنگی جهان» آغاز کرد اما به هنگام توقف در ایران، «کشوری که از دیرباز آرزوی سفر به آن را داشت»، بازداشت شد.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

خانم آرنو از صدور حکم زندان برای فرزندش با عنوان «نقض حقوق بشر و آزادی های فردی» نام برد که باعث زندانی شدن «بی‌دلیل یک فرد بی‌گناه» می‌شود.

روز دوشنبه، نواِمی کوهلر، خواهر سیسیل کوهلر، دیگر فرانسوی زندانی در ایران گفت که خواهرش «خسته و ناامید است» و «نمی‌فهمد که چرا زندانی است.»

قوه قضائیه ایران در ماه سپتامبر اعلام کرد که تحقیقات از این معلم فرانسوی زندانی در ایران تکمیل شده و در نهایت راه برای محاکمه احتمالی او هموار است، هر چند تاریخ معینی برای آن مشخص نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتباع فرانسوی در زندان‌های ایران؛ ۱۸ ماه بازداشت، سیسیل کوهلر را خسته و ناامید کرده است

تجمع در پاریس برای درخواست آزادی یک شهروند فرانسوی که در ایران زندانی است

۵۰۰ روز بازداشت در ایران؛ خانواده زندانی فرانسوی: هیچ اطلاعی از روند رسیدگی به پرونده نداریم