حماس با چه نیروهایی و چگونه اسرائیل را غافلگیر کرد؟

حملات راکتی حماس به اسرائیل
حملات راکتی حماس به اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منبع نزدیک به حماس به رویترز می‌گوید جنگجویانی که در حمله اخیر به اسرائیل شرکت داشتند، پس از آخرین درگیری میان دو طرف در سال ۲۰۲۱ مشغول گذراندن دوره‌های آموزشی و انجام تمرین‌های نظامی بودند.

آگهی

رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع نزدیک به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، از مشارکت نیرویی ۱۰۰۰ نفری و متشکل از یگان‌های ویژه و آموزش دیده برای انجام مخرب‌ترین حمله به اسرائیل طی ده‌های اخیر خبر داد.

برخی از تصاویر مربوط به عملیات یا تمرین‌های نظامی این یگان‌ها در فیلم‌هایی که حماس و شاخه مسلح آن، گردان‌های عز‌الدین قسام منتشر کردند، ضبط شده و تصاویر دیگر از این عملیات توسط شاهدان تهیه شده است.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که نیروهای اسرائیلی بیش از ۴۸ ساعت پس از آغاز حمله حماس در ساعات اولیه بامداد شنبه، در شش نقطه در اطراف غزه با افراد مسلح این گروه درگیر بودند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی هم با اشاره به حمله نیروهای حماس از زمین، هوا و دریا در گزارشی آورده است که نیروهای دفاعی اسرائیل در همان ساعات اولیه مدعی شدند دو تلاش حماس برای عبور از موانع و نفوذ به سواحل اسرائیل با قایق را دفع کردند.

آموزش

منبع نزدیک به حماس به رویترز می‌گوید جنگجویانی که در حمله اخیر شرکت داشتند، پس از آخرین درگیری جنبش مقاومت اسلامی با اسرائیل در سال ۲۰۲۱ مشغول گذراندن دوره‌های آموزشی بودند و گاهی نیز تمرین‌هایی را که برای عموم قابل مشاهده بود انجام می‌دادند.

این منبع گفت که بخشی از این تمرین‌ها نیازمند ساخت یک شهرک ساختگی اسرائیلی برای شبیه‌سازی فرود نظامی به آن و آموزش چگونگی انجام حمله و رخنه در آن بود.

اتاق فرماندهی مشترک جناح‌های مقاومت فلسطین که توسط شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی هدایت می شود روز ۲۸ دسامبر سال گذشته میلادی تصاویری از آنچه «حمله در پشت خطوط دشمن» را نشان می‌داد در کنال تلگرامی خود منتشر کرده بودند؛ بخشی از تمرین‌ها نیز به چگونگی دستگیری سربازان اسرائیلی اختصاص داشت.

یگان موشکی

حماس در آغاز عملیات مدعی شد که ۳ هزار راکت را در اولین دور حملات به سوی اسرائیل شلیک کرده است؛ این در حالی است که به گفته ارتش اسرائیل، حدود ۲ هزار و پانصد راکت حوالی ساعت شش و نیم صبح به وقت محلی از سوی غزه به مناطقی در این کشور شلیک شد.

از سوی دیگر، شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی به نقل از حماس آورده است که در دور نخست حملات ۵ هزار راکت به سوی اسرائیل شلیک شده است.

هدف از شلیک این راکت‌ها آنگونه که در گزارش رویترز آمده، ایجاد شوک و سردرگمی در اسرائیل همزمان با تلاش جنگجویان حماس برای شکستن حصار مستحکم اطراف غزه و اجرای عملیات از پیش طراحی شده، عنوان شده است.

یگان هوابرد

تیم‌هایی از جنگجویان حماس در همان ابتدای عملیات بوسیله هلی‌گلایدر یا پاراگلایدرهای موتوری، بر فراز مرز غزه با اسرائیل به پرواز درآمدند و میدان نبرد را برای حمله ایمن نیروهای زمینی آماده کردند.

ویدئوهای منتشر شده توسط حماس پیش‌تر این یگان را با نشان‌هایی تحت نام «اسکادران فالکن نیروی هوایی» حین آموزش برای حمله به تصویر کشیده بود.

در این تمرین‌ها، برخی از شبه نظامیان از پاراگلایدر یک نفره و برخی دیگر از پاراگلایدر دو نفره استفاده می‌کردند. آنها آموزش می‌دیدند که چگونه به همراه سلاح‌های آماده خود روی یک هدف فرود بیایند.

یگان زمینی متشکل از کماندوهای نخبه

این یگان از یک نیروی نخبه ۴۰۰ نفری تشکیل شده بود که با استفاده از مواد منفجره و ایجاد شکاف در حصار مستحکم مرزی به جنوب اسرائيل نفوذ کرد.

پس از عبور این نیروها که عموما با موتورسیکلت‌ وارد شهرک‌های اسرائیلی شدند، بولدوزرها برای باز کردن بیشتر شکاف‌های ایجاد شده در حصار مرزی وارد عمل شدند و سپس تیم‌هایی سوار بر خودرو به عمق خاک اسرائیل نفوذ کردند.

این منبع به رویترز گفت که کماندوهای حماس به خطوط مقدم دفاعی و خوابگاه‌ سربازان اسرائیلی حمله کردند و پایگاه‌ها و مقر عملیات ارتش این کشور در جنوب غزه را به تصرف خود درآوردند.

ویدئوهای منتشر شده توسط حماس، عبور جنگجویان از حصارهای امنیتی را در حالی به تصویر کشیده که نور کم محیط و پرتو ضعیف خورشید حکایت از هم‌زمانی آن با شلیک رگباری از راکت‌های حماس به سوی اسرائیل در بامداد روز شنبه دارد.

یگان پهپادی

این واحد از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر مرزها و نیز عملیات انتحاری علیه سامانه پدافند هوایی و مواضع ارتش اسرائیل تشکیل شده بود.

آگهی

حماس در همین راستا ویدئویی را منتشر کرد که در آن پهپادهای انتحاری با نام «الزواری» برای نخستین بار به تصویر کشیده شدند.

درگزارش رویترز آمده است که حماس از این هواپیماهای بدون سرنشین برای هموار کردن راه نفوذ نیروهای خود در عمق خاک اسرائیل استفاده کرده است.

در ویدئویی که حماس منتشر کرده همچنین نیروهایی که این پهپادها را نیز آماده پرتاب می‌کنند به تصویر کشیده شده است.

از سوی دیگر، برخی منابع اعلام کرده‌اند که حماس در لحظات اولیه عملیات طوفان الاقصی دست کم ۳۵ پهپاد از نوع «الزواری» را به سوی مواضع اسرائیل شلیک کرده است.

یگان اطلاعاتی

از این یگان برای شناسایی مواضع و تحرکات سربازان اسرائیلی و نیز نظارت دقیق بر مقر آنها استفاده شده است. منبع نزدیک به حماس جزئیات بیشتری در باره عملکرد و ماموریت‌های این یگان در اختیار رویترز نگذاشته است.

آگهی

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعلیق کمک مالی اتحادیه اروپا به فلسطینی‌ها؛ سهم حماس و مردم غزه چه بود؟

محمود عباس: ایالات متحده تنها کشوری است که می تواند از وقوع فاجعه در رفح جلوگیری کند

آیا اونروا به حماس برای حمله ۷ اکتبر به اسرائیل کمک کرده بود؟