صحت‌سنجی یک گمانه‌زنی؛ آیا ۶ میلیارد دلار پول‌های آزاد شده ایران صرف حمله حماس شده است؟

توافق ایران و آمریکا
توافق ایران و آمریکا Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله غافلگیرانه گروه حماس به اسرائیل در روز شنبه و حملات متقابل اسرائيل به غزه تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ کشته بر جای گذاشته و زخمی‌های بیشتری هم به همراه داشته است.

آگهی

این حملات توجهات را بر حمایت‌های ایران از این گروه اسلامگرا متمرکز کرده است و حتی برخی از مخالفان دولت جو بایدن در آمریکا با حمله به کاخ سفید مدعی شده‌اند ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده ایران در بانک‌های کره جنوبی هزینه این حملات حماس شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به این موضوع می‌نویسد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه تاکید کرد که ایران هنوز حتی نتوانسته یک دلار از آن ۶ میلیارد دلاری را که در مبادله زندانیان ایران و آمریکا در ماه سپتامبر آزاد شده، خرج کند. آقای بلینکن همچنین در ادامه افزود: «نظارت دقیقی بر این پول‌ها وجود دارد و ایران تنها خواهد توانست از این پول‌ها برای مصارف بشردوستانه استفاده کند.» 

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در خصوص گزارش‌ها در رابطه با حمایت یا نقش ایران در این حمله گفت: «هنوز شواهدی ندیده‌ایم که نشان دهد ایران این حمله را هدایت و یا برنامه‌ریزی کرده است، هرچند مطمئنا یک رابطه طولانی میان دو طرف وجود دارد. 

معامله مبادله زندانیان چه بود؟

در ماه اوت، جزئيات یک توافق میان ایران و آمریکا منتشر شد که بر اساس آن واشنگتن اجازه می‌داد ۶ میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد شوند و تحت نظارت ایالات متحده و در کشور قطر برای مصارف بشردوستانه مصرف شود. در مقابل هم جمهوری اسلامی ۵ شهروند آمریکایی را که در سالهای اخیر به اتهامات مختلف دستگیر و بازداشت کرده بود، آزاد کرد. 

۶ میلیارد دلار پول از کجا آمده؟

این ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده در بانک‌های کره جنوبی در واقع پول‌هایی هستند که کره جنوبی برای خرید نفت ایران باید به تهران پرداخته می‌کرد اما پس از آنکه واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نفت و بانک‌های ایران را تحریم کرد، کره جنوبی از بیم تنبیه شدن توسط آمریکا این پول‌ها را مسدود کرد. 

الان ۶ میلیارد دلار کجاست؟

بر اساس اعلام مقام‌های طرفین این پول هنوز در قطر است و بانک مرکزی این کشور بر این مبالغ نظارت دارد. آنتونی بلینکن روز یکشنبه در گفتگویی به سی‌ان‌ان گفت: «حقیقت این است که حتی یک دلار از مالیات مالیات دهندگان آمریکایی در این معامله دخیل نبوده است. اینها مبالغی بوده که ایران از فروش نفت خود جمع کرده و در بانکی در کره جنوبی مسدود شده بود.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته مقام‌های آمریکایی بر اساس شرایط قرارداد تبادل زندانی، این پول تنها می‌تواند برای اهداف بشردوستانه از جمله خرید مواد غذایی و یا خرید سایر کالاهای ضروری در خارج از ایران و وارد شدن آن به ایران استفاده شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق تهران و واشنگتن؛ ۵ آمریکایی آزاد شده از قطر راهی ایالات متحده شدند

توافق تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانی و آزادی پول‌های مسدود شده ایران؛ چرا تعویق و چرا انتقاد؟

اقدام هماهنگ آمریکا و بریتانیا در تحریم کشتی‌ها، شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه پهپادی ایران