تحولات قفقاز؛ تاکید ایران بر مخالفت با احداث کریدور زنگزور؛ فرانسه برای ارمنستان تسلیحات می‌فرستد

قره‌باغ
قره‌باغ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان بر لزوم حل و فصل بحران قفقاز از طریق بازیگران منطقه‌ای تاکید کرد.

آگهی

آقای گریگوریان که در روزهای اخیر در ایران بوده و با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی دیدار داشته در ملاقات با امیرعبداللهیان آخرین وضعیت منطقه قره‌باغ کوهستانی و همچنین تنش‌های میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان را شرح داد.

 وزیر خارجه ایران هم در این نشست با اشاره به اینکه راه حل بحران قفقاز «تنها از طریق مشارکت بازیگران داخلی و همسایگان منطقه‌ای و چارچوب ۳+۳ حل می‌شود، بر عدم نقش آفرینی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این بحران تاکید کرد. 

منظور مقام‌های جمهوری اسلامی از ۳+۳، کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. 

در همین رابطه مقام ارشد ارمنی با محمد باقری، رئيس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم دیدار کرد. باقری در این نشست با تاکید بر اینکه امنیت در قفقاز باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، تاکید کرد که حضور نیروهای فرامنطقه‌ای آرامش را در قفقاز برهم خواهد زد. 

این فرمانده نظامی ایرانی همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد برای نزدیک‌کردن دیدگاه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نقش ایفا کند و زمینه حل اختلافات از طریق گفتگو را هموار سازد. باقری در بخش دیگری از صحبت‌هایش نارضایتی خود را از انجام رزمایش نظامی مشترک ارمنستان و ایالات متحده ابراز داشت و افزود: «حضور بازیگران جدید و خارج از منطقه به پیچیدگی و عدم ثبات می افزاید.»

مخالفت ایران با احداث کریدور زنگزور

کمال خرازی، رئيس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی هم در اظهاراتی، تاکید کرد که ایران از ابتدا هم قره‌باغ را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌دانسته اما در عین حال هرگونه اشغال اراضی ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان را بر نخواهد تافت. 

مشاور سیاست خارجی رهبر ایران همچنین بار دیگر بر مخالفت ایران با احداث کریدور زنگزور تاکید و اضافه کرد که با توجه به شرایط فعلی دیگر احداث این کریدور توجیهی ندارد. 

خرازی در این رابطه گفت: «باکو، کریدور زنگزور را به نحوی که در حاکمیت جمهوری آذربایجان باشد و اتصال نخجوان را به خاک اصلی آن تامین کند، در قبال کریدور لاچین مطرح می‌کرد که در اختیار ارمنستان بود و قره باغ را به خاک ارمنستان متصل می ساخت. اینک که مساله قره باغ حل و طبعا کریدور لاچین بلااثر شده است، دیگر توجیهی برای درخواست چنین کریدور متقابلی وجود ندارد.» 

باکو، احداث زنگزور را در قبال کریدور لاچین که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کرد، مطرح می‌ساخت؛ حالا که مسئله قره‌باغ حل شده، کریدرو لاچین بلااثر شده، دیگر توجهیی برای احداث زنگزور وجود ندارد.
کمال خرازی
مشاور سیاست خارجی علی خامنه‌ای

 خرازی در ادامه افزود: «البته، کشورها می‌توانند در قالب همکاری ترانزیتی راه‌های ارتباطی خود را در اختیار همسایگان خود قرار دهند و چنین همکاری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم قابل دفاع است، ولی لازمه برقراری چنین ارتباطی تهدید و اشغال نیست.» 

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها مخالفت خود را با احداث کریدور زنگزور اعلام و تاکید کرده‌اند اجازه نمی‌دهند مرزهای ژئوپولتیکی در منطقه دچار تغییر شود. در صورت احداث این دالان، ارتبط بین ایران و ارمنستان قطع خواهد شد و تهران می‌گوید اجازه محقق شدن چنین اتفاقی را نخواهد داد. 

ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران برای ارامنه

مقام‌های جمهوری اسلامی از ارسال نخستین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه برای آوارگان قره‌باغ خبر دادند. این محموله که همراه با مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی در ارمنستان وارد استان سیونیک این کشور شده قرار است به آوارگان ارمنی که خانه و کاشانه خود را در قره‌باغ از دست داده‌اند، اختصاص یابد. 

بر اساس اعلام رسانه‌های ایران، این محموله شامل بیش از ۵۰ تن نیازهای اولیه آوارگان شامل چادر، پتو، موادغذایی، بخاری، ست‌های بهداشتی و دیگر نیازمندی های فوری آوارگان است. 

فرانسه برای ارمنستان تسلیحات می‌فرستد

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه که برای دیدار با مقام‌های ارمنی به ایروان سفر کرده اعلام کرد که پاریس تجهیزات نظامی به این کشور خواهد داد. 

خانم کولونا البته اشاره‌ای به جزئيات این تجهیزات نکرده و گفت: «فرانسه موافقت خود را با انعقاد قراردادهای آتی با ارمنستان اعلام کرده که بر اساس آن تجهیزات نظامی مورد نیاز ارمنستان که با کمک آنها بتواند امنیت خود را تضمین کند، دریافت خواهد کرد.» 

او همچنین در پاسخ به پرسش‌ها در خصوص بیان جزئيات بیشتر گفت: «فعلا نمی‌تونم جزئیات زیادی ارائه کنم اما در این حد بدانید که مواردی که قبلا بین فرانسه و ارمنستان توافق شده در حال انجام است.» 

فرانسه که میزبان تعدادی زیادی از ارامنه در کشور خود است به طور سنتی به میانجیگری در مناقشه ارضی ده‌ها ساله بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ کمک کرده است. 

در همین راستا در ماه اوت، گروهی از سیاستمداران فرانسوی به رهبری آن هیدالگو، شهردار پاریس به همراه کاروان کمک‌رسانی صلیب سرخ به گذرگاه کوهستانی که ارمنستان را از قره‌باغ جدا می‌کنند رفتند اما نیروهای ارتش آذربایجان از ورود آنها جلوگیری کرد. 

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

باکو همچنین آنچه را که «مداخله پاریس» در قره‌باغ می‌نامد، محکوم می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ساخت جاده جدید بین ایران و جمهوری آذربایجان با دستور الهام علی‌اف

باکو در خانکندی قره‌باغ تابلوی «به آذربایجان خوش آمدید» را نصب و آذری‌ها را تشویق به بازگشت کرد

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»