گریه‌های یوهان در «اوین» هنگام گفت‌و گو با خانواده‌اش؛ «چراغ سلول ۲۴ ساعته روشن است»

گریه‌های یوهان فلودروس در گفت‌وگوی آنلاین تصویری با خانواده
گریه‌های یوهان فلودروس در گفت‌وگوی آنلاین تصویری با خانواده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پدر یوهان از شرایط نگهداری پسرش در اوین ناراضی است. می‌گوید: «پسرم باید شب‌ها با چشم‌بند به خواب برود چرا که چراغ سلول ۲۴ ساعته روشن است.» مادر این جوان نیز تاکید دارد که «به هر قیمتی شده خواهان آزادی فوری یوهان» است.

آگهی

پدر و مادر یوهان فلودروس این سوی دوربین و او در آنسوی دوربین در زندان اوین است. او گفت‌وگوی کوتاهی به زبان انگلیسی با خانواده دارد. پدر یوهان از شرایط نگهداری پسرش در اوین ناراضی است. می‌گوید: «پسرم باید شب‌ها با چشم‌بند به خواب برود چرا که چراغ سلول ۲۴ ساعته روشن است.» مادر این جوان نیز تاکید دارد که «به هر قیمتی شده خواهان آزادی فوری یوهان» است. خواهر یوهان اما نگران روزی است که برادرش پا به خانه بگذارد و آنها با چهره جدیدی از او آشنا شوند؛ جوانی که در زندان درهم شکسته است.

یوهان فلودروس، شهروند سوئدی در بهار سال گذشته در «سفری توریستی» و «شخصی» همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود به ایران رفت. این جوان سوئدی هفدهم آوریل ۲۰۲۲ به هنگام ترک ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

اوایل سپتامبر برای نخستین بار و پس از بیش از ۵۰۰ روز بازداشت نام این جوان سوئدی رسانه‌ای شد. نیویورک تایمز با انتشار گزارشی مفصل  نوشت که «مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا بیش از یک سال بازداشت او را مخفی نگه داشتند.»

نیویورک تایمز اوایل سپتامبر خبر داد که یک شهروند سوئدی که کارمند اتحادیه اروپا بوده، بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی بوده است

شبکه تی‌وی ۴ سوئد به خانه خانواده این جوان رفته و به هنگام گفت‌وگوی آنلاین تصویری خانواده و او از آنها تصویربرداری کرده است. گفت‌وگویی که در آن اشک از چشمان یوهان جاری است و به خانواده‌اش می‌گوید که موهایش کمی سفید شده است. 

خبر بازداشت یوهان فلودروس بیش از یک سال مخفیانه نگه داشته شده بود

بازداشت این شهروند سوئدی که کارمند اتحادیه اروپا نیز به شمار می‌آید برای مدت طولانی رسانه‌ای نشده بود. 

دولت ایران در ژوئیه سال گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تبعه سوئدی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است. آقای فلودروس اکنون در زندان اوین نگهداری می‌شود.

گفت‌وگوی تصویری خانواده و یوهان

گفت‌وگوی کوتاه تصویری میان یوهان و خانواده‌اش کوتاه است. او به خانواده می‌گوید که موهایش کمی سفید شده و صدای پدر و مادر به گوش می‌رسد که به او دلداری می‌دهند که نه اینطور نیست و تو خیلی سالم و خوب به نظر می‌رسی. 

AP Photo
خانواده از دیدار فرزندانشان خرسند هستندAP Photo

صدای ضعیف مادر در پس زمینه شنیده می‌شود « می‌ترسیدم اینطور نباشد ... » 

«آرامش شما من را هم آرام می‌کند»

یوهان نیز خوشحال است که خانواده‌اش آرام و خوب به نظر می‌رسند و می‌گوید «همین آرامش شما حال من را هم خوب می‌کند.» اما صدای مادر دوباره از پس زمینه به گوش می‌رسد که «وقتی الان داریم با تو حرف می‌زنیم اینطور است، اگرنه ... » 

کرستین مادر یوهان فلودروس جلوی دوربین تلویزیون سوئٔدی نشسته و به خبرنگار می‌گوید: «یک بار، معلم قدیمی یوهان را دیدم، او با خوشحالی جلو آمد و از وضعیت یوهان پرسید. گفت می‌دانم که او در اتحادیه اروپا کار می‌کند. حالش چطور است؟ نمی‌دانم به او چه پاسخی دادم، تنها می‌دانم از آنجا پا به فرار گذاشتم. نتوانستم آنجا بمانم. نمی‌دانستم چه باید بگویم خیلی سخت بود.»

AP Photo
کرستین مادر یوهان فلودروسAP Photo

چراغ سلول پسرم ۲۴ ساعته روشن است

متس، پدر یوهان فلودروس نیز از وضعیت نگهداری پسرش در زندان اوین راضی به نظر نمی‌رسد. او می‌گوید: «آنها روی زمین می خوابند، فقط چهار پتو در اختیار دارند. او از دو پتو به عنوان تشک، یکی به عنوان بالشو دیگری به عنوان پتو استفاده می‌کند. وقتی آنها را بین مکان‌های مختلف جابه جا می‌کنند، همیشه یک چشم بند به چشم دارد. آنها چشم‌بندها را داخل سلول دارند. از آنجایی که چراغ داخل سلول ۲۴ ساعته روشن است، وقتی به خواب می‌روند آن را روی چشمان خود می‌گذارند.»

AP Photo
پدر یوهان نشان می‌دهد که فرزندش هر شب باید با چشم‌بند به خواب برودAP Photo

«می‌ترسیم وقتی به خانه بازگردد، دیگر او را نشناسیم»

اینگرید، خواهر یوهان فلودروس به روزهای پس از آزادی برادرش نیم‌نگاهی دارد و نگران است که سختی این تجربه او را شکننده کرده باشد. اینگرید می‌گوید: «خیلی وقت می‌شود که یوهان آنجاست. حتی اگر آنطور که همه می‌گویند یوهان فوق‌العاده هم قوی باشد، با این تجربه او در هم می‌شکند. می‌ترسیم زمانیکه به خانه بازگردد، دیگر او را نشناسیم.»

AP Photo
می‌ترسیم زمانیکه به خانه بازگردد، دیگر او را نشناسیمAP Photo

متس، پدر یوهان تنها یک خواسته دارد، آزادی هرچه‌زوتر پسرش. 

احتمال تبادبل یوهان و حمید نوری؟

خبرنگار از مادر یوهان درباره احتمال تبادل فرزندش با حمید نوری [دادیار اسبق قوه قضاییه ایران] می‌پرسد و او می‌گوید: «نمی‌توانیم در این زمینه هیچ گمانه‌زنی کنیم، چیزی نمی‌دانیم. تنها خواسته ما  این است که یوهان به هر قیمتی که شده زودتر به خانه بازگردد.» 

ایالات متحده پس از رایزنی‌های طولانی بر سر تبادل زندانیان بالاخره توانست ۵ شهروند آمریکایی را به وطن بازگرداند. مدت‌هاست که احتمال تبادل حمید نوری با یک شهروند سوئدی به گوش می‌رسد. حمید نوری متهم به مشارکت در اعدام‌های سال ۶۷ در ایران در دادگاهی در کشور سوئد به حبس ابد محکوم شده است. جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا او را به خانه بازگرداند. 

دادستانی سوئد پیش از این برای آقای نوری، به اتهام «جنایت علیه بشریت» و «قتل عمد» تقاضای حبس ابد کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنج ایرانی زندانی در آمریکا که در تبادل زندانیان آزاد شدند که هستند؟

نمایندگان پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کردند

صدور حکم دادگاه سوئد؛ حمید نوری متهم به مشارکت در اعدام‌های ۶۷ به حبس ابد محکوم شد