نشست خبری ابراهیم رئیسی: آقایان وعده دادند که برجام فایده دارد و گلابی دارد

ابراهیم رئیسی در نشست خبری
ابراهیم رئیسی در نشست خبری Copyright Vahid Salemi/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن، ابتدا اعلام کرد که اگر ایران پولی در این کشور داشته باشد پیگیری می‌کند اما بعدا اعلام کرد که هیچ پول بلوکه شده‌ای در ژاپن وجود ندارد.

آگهی

خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن در این نشست با استناد به برخی گزارش‌ها، میزان دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در ژاپن را حدود یک و نیم میلیارد دلار اعلام کرد و پرسید که آیا رئیس دولت ایران برنامه‌ای برای آزادسازی این پول‌ها دارد یا خیر؟ ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت: «پول‌هایی که اشاره کردید یکی از برنامه‌هایی که در دولت داریم مسئله آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در کشورهای مختلف است و آزادسازی این پول‌ها جزو دستور کارمان است.»

با این حال آقای رئیس دقایقی بعد، پس از سوال یک رسانه دیگر، گفته‌های خود را کمی تغییر داد و گفت: «همانطور که قبلا اعلام کردیم پول‌های بلوکه شده و مسدود شده ظالمانه تنها در کره بود. اگر در جایگاه‌های دیگری هم بوده در اختیار بانک مرکزی است. پول بلوکه و مسدود شده جز آن‌چه در اختیار بانک مرکزی است نداریم. جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر پول دارد اما بانک مرکزی بر آن اشراف دارد.»

وی همچنین در این نشست از دولت ژاپن خواست تا مستقل باشد و تحت تاثیر آمریکایی‌ها قرار نگیرد: «پولی اگر جمهوری اسلامی آنجا به امانت گذاشته است، تحت تأثیر کشورهای دیگر و دولت‌های دیگر قرار نگیرد. خوب است که دولت ژاپن ظلم‌های آمریکا در حق مردمش را تجربه کرده است.»

اعتراضات مردم ایران

ابراهیم رئیسی همچنین در این نشست با اشاره به اعتراضات سال گذشته ایران، از آن‌ها با عنوان «اغتشاش» نام برد و گفت: «غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند اهدافشان برسند.»

وی مدعی شد که پس از فرونشستن اعتراضات سال گذشته «آنها [غربی‌ها] بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم برگردیم به میز مذاکره و مجدد مذاکرات را آغاز بکنیم».

رئیسی: آقایان وعده دادند که برجام فایده دارد و گلابی دارد

ابراهیم رئیسی همچنین با اشاره به مذاکرات برای احیای برجام گفت: «دولت در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران، هیچ کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده و تاکیدش بر اینکه حقوق ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده داده بشود، به نحوی که این تحریم‌ها برداشته شود و ملت ایران بتواند از آنچه که به عنوان برجام، آنچه که آقایان وعده کردند و گفتند فایده دارد و گلابی دارد، بتوانند مردم از آن‌ها استفاده کنند، ولی متاسفانه آن‌ها با اعمال تحریم‌ها و ادامه دادن تحریم‌ها می‌خواهند ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کنند، خوب ما هم می‌گوییم ضمن اینکه داریم رفع تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنیم در یک جبهه، در جبهه دیگر هم با تمام وجود تلاشمان این است که تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خنثی کنیم و تلاشمان این است که اجازه ندهیم آن‌ها به اهدافشان برسند.»

ابراهیم رئیسی در این نشست خبری، بارها بدون اشاره به نام کسی، از دولت حسن روحانی در امضای برجام و انجام مذاکرات انتقاد کرد و به نظر می‌رسد صحبت‌های او درباره اینکه «آقایان وعده کردند برجام فایده دارد و گلابی دارد» کنایه‌ای به دولت روحانی باشد.

چالش تحریم‌ها

در این نشست خبری همچنین خبرنگار «راشا تودی» درباره پیوستن ایران به بریکس و سازمان همکاری شانگهای سوال پرسید و گفت که «برخی باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران، ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشورهای غربی و رفع تحریم‌ها است، پاسخ شما به این موضوع چیست؟».

ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت: «ارتباط با زیرساخت‌های شانگهای و آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد. اینکه برخی می‌گویند راهکار برون‌رفت از مشکلاتمان آن است که فقط آمریکایی‌ها یا چند کشور اروپایی به ما لبخند بزنند، بنده بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که ما منتظر لبخند آن‌ها نخواهیم ماند و ما اقتصاد کشور و زندگی مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اینکه آن‌ها بخواهند اراده کنند، متصل نمی‌کنیم.»

او افزود: «یک امکان بسیار خوبی به نام ائتلاف جهانی بریکس وجود دارد. ائتلاف منطقه شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتما می‌تواند در مقابل یک‌جانبه‌گرایی آن‌ها نقش‌آفرینی کند و اقتصادهای زیادی در بریکس عضو هستند و اقتصاد ایران هم کنار این اقتصادها حتما می‌تواند تأثیرگذار باشد.»

او ادامه داد: «عضویت ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ائتلاف بریکس و ائتلاف شانگهای بسیار مؤثر می‌دانیم و تأثیر هم دوطرفه است و هم تأثیر برای آنها دارد و هم تأثیر برای ما. ما مسئله رفع تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در جای خود دنبال می‌کنیم، اما منتظر اینکه آنها بخواهند برای ما تصمیم بگیرند، نمی‌مانیم.»

سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که  ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده می‌توانند از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ فرآیند عضویت خود را در گروه اقتصادهای نوظهور جهان معروف به «بریکس» آغاز کنند. در حال حاضر اعضای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. 

اخراج اساتید دانشگاه

رئیسی درباره اخراج شماری از اساتید دانشگاه در روزهای اخیر نیز گفت: «طی روزهای اخیر، مواردی به من گزارش شده است که افرادی در کمیته‌های انضباطی تخلف و با آن برخورد شده است. در این راستا، دستور دادم تا این موارد پیگیری شود. این موارد را بررسی می‌کنیم و هم من و هم آقای وزیر علوم تا روشن شدن آن‌ها موارد را پیگیری می‌کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بند غروب برجام؛ از امروز کدام تحریم‌های ایران لغو می‌شوند؟

وزیر خارجه ایران: همواره پیام‌های مثبتی از آمریکا دریافت می‌کنیم

اقدام هماهنگ آمریکا و بریتانیا در تحریم کشتی‌ها، شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه پهپادی ایران